مختومه شدن ۱۱۲ هزار و ۵۸۴ پرونده در شوراهای حل اختلاف استان کرمان/۹۰ محکوم به قصاص توسط مذاکرات سازشی شوراهای حل اختلاف رهایی یافته اند

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه در هفت ماه ابتدای سال جاری ۱۱۳ هزار و ۴۲۲ پرونده وارد شوراهای حل اختلاف استان کرمان شده است، گفت: در این مدت ۱۱۲ هزار و ۵۸۴ پرونده مختومه شده است. به گزارش فت فتو؛ یدالله موحد در نشست مطبوعاتی به مناسبت سالروز تاسیس شوراهای حل […]

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه در هفت ماه ابتدای سال جاری ۱۱۳ هزار و ۴۲۲ پرونده وارد شوراهای حل اختلاف استان کرمان شده است، گفت: در این مدت ۱۱۲ هزار و ۵۸۴ پرونده مختومه شده است.

به گزارش فت فتو؛ یدالله موحد در نشست مطبوعاتی به مناسبت سالروز تاسیس شوراهای حل اختلاف افزود:  در هفت ماهه ابتدای سال جاری ۱۹ محکوم به قصاص با مداخله شوراهای حل اختلاف از قصاص رهایی پیدا کرده اند.

وی گفت: در هفت ماهه امسال همچنین ۳۳ هزار و ۵۱۴ پرونده با سازش و مصالحه خاتمه یافته است که ۴۲ درصد پرونده های قابل مصالحه را شامل می شود.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان یادآور شد: استان کرمان از ابتدای تاسیس شوراهای حل اختلاف از حیث کمیت و کیفت و شاخص صلح و سازش جزء پنج استان برتر کشور به شمار می رود.

موحد با بیان این مطلب که شوراهای حل اختلاف استان کرمان از حیث مصالحه رتبه چهارم کشوری را دارند، گفت: استان کرمان در زمینه آزادی زندانیان نیز رتبه چهارم کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی از عملکرد جهادی اعضا و دبیران شوراهای حل اختلاف تقدیر کرد و ادامه داد: اهتمام به صلح و سازش یکی از مولفه های ارزشمند جامعه اسلامی است و در کشور ما حل و فصل اختلافات و دعاوی از طریق صلح و سازش پیشینه زیادی دارد.

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به فرموده پیامبر اکرم (ص) مبنی بر اینکه اصلاح ذات البین از یک سال نماز و روزه برتر است، تاکید کرد: ایشان در روایت دیگری فرموده اند هرکس در راه صلح و سازش بین دو نفر گام بردارد، تا وقتی برگردد، ملائک الهی بر او درود میفرستند و ثواب شب قدر به وی اعطا می شود.

موحد یادآور شد: با تصویب ماده ۱۸۹ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران در فروردین ماه ۷۹ روند مصالحه و نهادینه کردن مصالحه در نظام قضایی کشور دچار یک تحول شگرف شد و بر اساس این ماده قانونی و آئین نامه اجرایی آن، نهاد شوراهای حل اختلاف به نظام قضایی کشور پیوست و این نهاد در کشور تاسیس شد.

وی به هدف از تشکیل شوراهای حل اختلاف اشاره و بیان کرد: کاهش مراجعات مردم به محاکم قضایی،  جلب مشارکت های مردمی به منظور رفع اختلافات محلی، حل و فصل اموری که ماهیت قضایی ندارند و یا ماهیت قضایی آنها از پیچیدگی کمتری برخوردار است، کاهش دعاوی و در نهایت کاهش ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی کشور از جمله اهداف تاسیس شوراهای حل اختلاف بوده است.

رییس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: در سال ۱۳۸۱ پس از تصویب آئین نامه مذکور، دستگاه قضایی کشور تاسیس این شوراها را آغاز کرد و در استان کرمان شهرستان بردسیر پایلوت تاسیس چهار شعبه شورای حل اختلاف بود تا این شوراها از بوته آزمون خارج شدند و عملکرد موفقی را ارائه کردند و در نهایت شورای حل اختلاف در سطح کشور و استان کرمان توسعه یافت.

موحد با اشاره به اینکه در حال حاضر در سطح استان کرمان ۳۱۲ شورای حل اختلاف فعال هستند، تاکید کرد: از این تعداد ۱۲۷ شورا صلاحیت صدور حکم توسط قضات این شوراها را دارند و تعداد ۹۹ شعبه شورای حل اختلاف صلحی هستند که صلاحیت صدور رای در پرونده ها را ندارند.

وی اظهارداشت: ۸۶ شورای حل اختلاف روستایی در سطح استان کرمان مشغول به فعالیت هستند که این شوراها می توانند پرونده ها را از طریق مصالحه و اصلاح ذات البین مختومه کنند.

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه ۹۱۲  نفر از معتمدین، متنفذین و افراد مورد وثوق مردم به عنوان عضو شوراهای حل اختلاف فعال هستند، تاکید کرد: ۵۱۹ نفر نیز به عنوان دبیران شوراهای حل اختلاف فعالیت دارند.

موحد با اشاره به اینکه در مجموع یک هزار و ۴۲۱ نفر عضو و دبیر در ۳۱۲ شعبه شوراهای حل اختلاف استان در حل ارائه خدمت به مردم هستند، اظهارداشت: دو مییلون و ۶۴۲ هزار و ۹۸۱ فقره پرونده از ابتدای تاسیس شوراهای حل اختلاف تاکنون وارد شوراهای حل اختلاف استان کرمان شده است که از این تعداد دو میلیون و ۶۲۹ هزار و ۲۹ فقره مختومه شده است و از این تعداد نیز ۸۰۳ هزار و ۱۴۱ پرونده با سازش مختومه شده است.

وی ادامه داد: ۴۴ درصد از پرونده های قابل مصالحه در شوراهای حل اختلاف با سازش مختومه شده است که اقدام بزرگی در شوراهای حل اختلاف به شمار می رود.

عالی ترین مقام قضایی استان کرمان افزود: در سال ۱۳۹۲ در کشور تصمیم گرفته شد که در تمامی زندان ها شعب شوراهای حل اختلاف با هدف ایجاد سازش بین شاکی و متهم پرونده های زندان ها ایجاد شود تا کاهش جمعیت کیفری زندان ها صورت گیرد.

موحد ادامه داد: در مجموع ۲۱ هزار و ۴۰۸ فقره پرونده به شوراهای حل اختلاف زندان های استان کرمان ارجاع شده است که از این تعداد ۱۹ هزار و ۸۰۳ فقره رسیدگی و مختومه شده است.

وی گفت: شوراهای حل اختلاف زندان های استان کرمان در ۱۲ هزار و ۳۸۳ فقره پرونده سازش ایجاد کنند که در نتیجه این سازش ها ۵ هزار و ۵۹۹ نفر زندانی از زندان ها آزاد شده اند.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان تصریح کرد: ۶۳ درصد پرونده های ارجاع شده به شعب حل اختلاف زندان های استان کرمان منتهی به سازش شده است.

موحد بیان کرد: در پرونده هایی که حکم قصاص در آنها صادر شده است، از سال ۹۲ تاکنون ۹۰ محکوم به قصاص با مداخله شوراهای حل اختلاف و هیات های صلح و سازش منتهی به مصالحه و سازش بین اولیاء دم مقتول و محکوم علیه شده است که بعضا منتهی به آزادی شده و یا محکوم در حال تحمل مجازات جنبه عمومی جرم هستند.

وی به کیفیت آرای شوراهای حل اختلاف نیز اشاره و بیان کرد: از مجموع آرای صادره در شوراهای حل اختلاف استان کرمان ۴٫۷ درصد نقض می شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: به منظور ترویج فرهنگ صلح و سازش و افزایش مشارکت مردم در زمینه صلح و سازش افتتاح کانون داوری به منظور ایجاد نهاد داوری، ایجاد زمینه جذب ۹۲۴ داور و میانجی گر، فعال شدن ستاد صبر (صلح، بخشایش، رضایت)، افتتاح کانون بسیج حقوقدانان سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در شوراهای حل اختلاف و تشکیل هیات های صلح در پرونده های قصاص در استان کرمان انجام شده است

موحد یادآور شد: شوراهای حل اختلاف در استان کرمان مکانیزه شده اند و غالب خدمات آنها به صورت الکترونیکی ارائه می شود.

وی بیان کرد: در ابتدای تاسیس شوراهای حل اختلاف، مقرر بود که خدمت در این شوراها افتخاری باشد اما به مرور زمان اهتمام لازم برای حل مشکلات آنها اندیشیده شده و در این زمینه منتظر تصویب قوانین لازم هستیم.




مختومه شدن ۱۱۲ هزار و ۵۸۴ پرونده در شوراهای حل اختلاف استان کرمان/۹۰ محکوم به قصاص توسط مذاکرات سازشی شوراهای حل اختلاف رهایی یافته اند

منبع:بــرنا
?
مختومه شدن ۱۱۲ هزار و ۵۸۴ پرونده در شوراهای حل اختلاف استان کرمان/۹۰ محکوم به قصاص توسط مذاکرات سازشی شوراهای حل اختلاف رهایی یافته اند