محوطه تاریخی کنارصندل جیرفت ساماندهی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: ۵ میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شده و آماده اجرای کار برای ساماندهی کنارصندل و ایجاد سایت موزه در این‌محوطه تاریخی است و ۵ میلیارد تومان هم از محل اعتبارات ۱۴۰۲ برای کنارصندل پیش‌بینی شده است.  به گزارش نذیر کرمان از جیرفت، احمد بلندنظر در دیدار […]


مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: ۵ میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شده و آماده اجرای کار برای ساماندهی کنارصندل و ایجاد سایت موزه در این‌محوطه تاریخی است و ۵ میلیارد تومان هم از محل اعتبارات ۱۴۰۲ برای کنارصندل پیش‌بینی شده است.

 به گزارش نذیر کرمان از جیرفت، احمد بلندنظر در دیدار مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان با بیان اینکه در حوزه میراث فرهنگی در شهرستان جیرفت فعالیت قابل توجهی انجام نشده، اظهار داشت: مشکل اساسی مجموعه میراث فرهنگی جیرفت این است که این مجموعه در حد نمایندگی است هرچند در تابلو آن عنوان اداره درج شده است اما هنوز چارت اداری و ساز و کار مشخصی ندارد و این در شان جیرفت باستانی نیست.

 وی با اشاره به اینکه با مدیریت ضعیف در حوزه میراث فرهنگی این شهرستان، رزومه من و شمای مدیرکل میراث فرهنگی استان در حوزه میراث فرهنگی جیرفت خراب شده است، افزود: مردم از عملکرد ما در حوزه میراث فرهنگی گلایه‌مند هستند و حقیقتا من حق را به آنها می‌دهم زیرا در طی همه این سالها هیچ اتفاق قابل توجهی در حوزه میراث فرهنگی در شهرستان شاهد نبودیم.

 بلندنظر با اشاره به روند کند ساخت‌ موزه منطقه‌ای جیرفت، عدم تعیین حریم و پساماندهی محوطه تاریخی کنارصندل را نیز عامل دیگر نارضایتی مردم عنوان کرد و افزود: تپه باستانی کنارصندل و شهر قدیم جیرفت نیاز به مرمت اضطراری دارد تا از تخریب بیشتر آن جلوگیری شود.

 فرماندار جیرفت در ادامه خاطرنشان‌کرد: تعیین تکلیف حریم محوطه تاریخی کنارصندل الزامی است.

وی عدم تعیین حریم کنارصندل را عامل مشکلات بسیاری در این روستا عنوان کرد و افزود: کار رسیدگی به امورات مردم روستای کنارصندل با مشکل مواجه است، با وجود اینکه دهیاری‌ها اعتبارات خوبی دارند اما در روستای کنارصندل این اعتبارات نمی‌تواند هزینه شود زیرا در همه حوزه‌ها اعم از رفاهی، تفریحی، ورزشی، عمرانی، کشاورزی و غیره حریم کنارصندل مانع کار است که باید مشخص شود حریم کنارصندل تا کجاست و از کدام محدوده مردم می‌توانند امورات خود را انجام دهند.

بلندنظر اظهار امیدواری کرد، در فرصت پیش رو با همکاری اداره کل میراث فرهنگی کرمان بتوان شاهد انجام یک‌ اتفاق خوشایند در این حوزه باشیم.

 فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان نیز در این جلسه از کنارصندل و موزه بزرگ جیرفت به عنوان پروژه‌های هدف استان کرمان نام برد و افزود: اولویت ما تخصیص اعتبار و کار روی پروژه‌های هدف استان است.

 فعالی با اشاره به اینکه موزه منطقه‌ای جنوب‌شرق کشور در جیرفت در حال ساخت است، افزود: ما در استان کرمان غیر از موزه جیرفت، موزه باستان‌شناسی نداریم و به‌دلیل اهمیت این منطقه است که این اتفاق افتاده و ساخت چنین موزه‌ای در جیرفت در نظر گرفته شده است.

 وی خاطرنشان کرد: متاسفانه از سال ۸۶ که کلنگ احداث این موزه زده شد، کار ساخت با وقفه طولانی مدت در دوران مدیریت‌های قبلی مواجه شد که نه من و نه تیم همراه من مقصر بود.

 وی تصریح کرد: البته ما توانستیم با تلاش زیاد تخصیص اعتبار برای موزه جیرفت را دوباره به جریان بیندازیم و مطمئنا دیگر شاهد وقفه در روند ساخت موزه نخواهیم بود.

 مدیرکل میراث فرهنگی کرمان عنوان کرد: ۵ میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شده و آماده اجرای کار برای ساماندهی کنارصندل و ایجاد سایت موزه در این‌محوطه تاریخی آماده است و ۵ میلیارد تومان هم از محل اعتبارات ۱۴۰۲ برای کنارصندل پیش‌بینی شده است و همچنین۲۰ میلیارد تومان هم برای موزه جیرفت در نظر گرفته شده است.

 فعالی یادآور شد: آقای اعظمی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی می‌تواند در زمینه جذب اعتبار مستقل برای موزه جیرفت کمک کند.

وی در ادامه از راه‌اندازی خانه خلاق صنایع دستی در جیرفت خبر داد و افزود: دومین خانه خلاق صنایع دستی استان کرمان با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال به‌زودی در جیرفت راه‌اندازی می‌شود به این دلیل که هم جیرفت برای ما اهمیت دارد و هم مطالبه‌گری که دارند.

پایان پیام/۳۷۶۳/ب





محوطه تاریخی کنارصندل جیرفت ساماندهی می‌شود

منبع: فــارس
? محوطه تاریخی کنارصندل جیرفت ساماندهی می‌شود