مجموعه کتاب دایره‌المعارف دستبافته‌داری استان کرمان برگزیده کشوری شد

نذیر کرمان/کرمان مجموعه کتاب دایره‌المعارف دستبافته‌داری استان کرمان به عنوان کتاب برگزیده پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انتخاب شد. به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با همکاری موزه ملی ایران طی مراسمی مجموعه کتاب دایرةالمعارف دستبافته‌داری استان کرمان را به عنوان کتاب برگزیده این پژوهشگاه انتخاب و از زحمات دکتر عقیل سیستانی […]

نذیر کرمان/کرمان مجموعه کتاب دایره‌المعارف دستبافته‌داری استان کرمان به عنوان کتاب برگزیده پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انتخاب شد.

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با همکاری موزه ملی ایران طی مراسمی مجموعه کتاب دایرةالمعارف دستبافته‌داری استان کرمان را به عنوان کتاب برگزیده این پژوهشگاه انتخاب و از زحمات دکتر عقیل سیستانی پژوهشگر و مؤلف دایرةالمعارف پنج جلدی دستبافته‌داری استان کرمان که در گذشته کتاب برگزیده سال جمهوری اسلامی ایران نیز شده بود، تجلیل و قدردانی کرد.

کاظم حسین‌زاده معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان در خصوص پژوهشگر و مؤلف مجموعه کتاب دایرةالمعارف دستبافته داری استان کرمان گفت: عقیل سیستانی پژوهشگر، مؤلف و مدرس دانشگاه است که از سال ۱۳۸۱ مطالعات و فعالیت‌های علمی و پژوهشی مستمر خود را در حوزه‌های مختلف فرش دستبافت و صنایع‌دستی آغاز و در سال ۱۳۹۳ مقام پژوهشگر برتر حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کل کشور در عرصه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کسب کرد.

وی افزود: تحقیق، تألیف، عکاسی، تدریس و جمع‌آوری قالی و گلیم‌های دستبافت آنتیک را در کنار همکاری با سازمان‌ها و مراکز مرتبط نظیر پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، وزارت میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی و اتاق بازرگانی استان کرمان، مرکز ملی فرش و دانشکده‌های هنر و معماری دانشگاه‌های کرمان و … را در کارنامه تجارب کاری خود دارد.

حسین‌زاده بیان کرد: جمع‌آوری، ثبت، مستندنگاری و معرفی ارزش‌های تاریخی، هنری و فرهنگی ایلات و عشایر مناطق مختلف به خصوص استان کرمان که (دارای ۳۱ ایل و ۵۸ طایفه مستقل است) می‌تواند کمک شایانی به حفظ، احیاء و توسعه پایدار هنرهای سنتی و صنایع دستی و به تناسب نقش مهمی در بهبود معیشت و رفاه آنها  کند را در برنامه‌های این پژوهشگر برتر کرمانی می‌توانیم مشاهده کنیم.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان ادامه داد: حاصل پژوهش‌های عقیل سیستانی چاپ و انتشار شش کتاب با همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان کرمان است. 

وی خاطرنشان کرد: این همکاری شامل مجموعه پنج جلدی کتاب‌های دایرةالمعارف دستبافته‌داری استان کرمان، شامل جلد اول (مناطق بافت، رابُر و ارزوئیه)، جلد دوم (مناطق بردسیر و شهربابک)، جلد سوم (گزیده قدیمی‌ترین و بهترین دستبافته منطقه سیرجان)، جلد چهارم (دستبافته عشایری و روستایی شهر جهانی سیرجان)، جلد پنجم (گلیم شهرِ جهانی سیرجان)  است.

انتهای پیام




مجموعه کتاب دایره‌المعارف دستبافته‌داری استان کرمان برگزیده کشوری شد

منبع: ایـسنا
? مجموعه کتاب دایره‌المعارف دستبافته‌داری استان کرمان برگزیده کشوری شد