لزوم توجه ویژه به مولدسازی در بودجه امسال/ نرخ رشد تولید اقتصادی کشور در برنامه هفتم توسعه ۸ درصد است

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مولدسازی در بودجه امسال باید به‌صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد، گفت: دارائی‌های شناسائی شده دولت تا امروز حدود ۸۰۰۰ همت است که اگر ۱۰ درصد این مبلغ در مولدسازی به کار گرفته شود، بخش عمده‌ای از ناترازی بودجه کشور حل […]


نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مولدسازی در بودجه امسال باید به‌صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد، گفت: دارائی‌های شناسائی شده دولت تا امروز حدود ۸۰۰۰ همت است که اگر ۱۰ درصد این مبلغ در مولدسازی به کار گرفته شود، بخش عمده‌ای از ناترازی بودجه کشور حل می‌شود.

 به گزارش نذیر کرمان از کرمان، محمدرضا پورابراهیمی امروز در اولین جلسه شورای برنامه‌ریزی استان در سال جاری با حضور استاندار در سالن شهید مرتضوی استانداری، در زمینه رشد تولید در اقتصاد کشور اظهار داشت: در همه برنامه‌های توسعه کشور، نرخ رشد هشت درصد در نظر گرفته شده و در برنامه هفتم هم نرخ رشد تولید در اقتصاد کشور هشت درصد در نظر گرفته شده است.

 وی با اشاره به اینکه از برنامه چهارم تا پایان برنامه هفتم تقریبا یک‌سوم نرخ رشد در حوزه بهره‌وری اختصاص دارد، گفت: طبق ارزیابی‌ها بهره‌وری در سال‌های گذشته در برنامه‌های توسعه، نرخ بهره‌وری در برنامه‌های توسعه کشور صفر است، یعنی معادل یک‌سوم از این ظرفیت(برنامه توسعه) ما نتوانستیم برای آنها برنامه جامع بدهیم.

 پورابراهیمی تصریح کرد: حوزه بهره‌وری مصادیق بسیار زیادی دارد ولی آنچه که در این رابطه در بخش‌های میدانی با آن مواجه هستیم، موضوعات مربوط به فعال‌سازی واحدهای راکد است، در این راستا سال گذشته حدود ۷۰ واحد بنگاه اقتصادی که نیمی از آنها در حوزه صنعتی و نیمی دیگر در حوزه معدنی بودند به چرخه فعالیت اقتصادی استان بازگشتند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: طبق ارزیابی‌های میدانی بزرگترین چالش واحدهای راکد و زیر ظرفیت موضوع تامین منابع مالی است و همه این واحدها با بانک‌ها مشکل دارند و یکی از ظرفیت‌های ما حوزه بازار سرمایه است که به راحتی می‌توانیم ضعفی که در این بخش داریم را پوشش دهیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: پیشنهاد من این است که حوزه تامین منابع مالی برای افزایش ظرفیت واحد‌های زیر ظرفیت و واحدهای راکد به‌عنوان یکی از اقدامات شورای بر نامه‌ریزی در سال جدید در نظر گرفته شود.

 وی بیان کرد: یکی از ظرفیت‌های استان کرمان در زمینه بهره‌وری منابع آب در بخش کشاورزی است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه سرانه مصرف آب کشاورزی در استان کرمان از متوسط کشور بیشتر است، گفت: در کشور ۹۰ درصد و در کرمان ۹۴ درصد منابع آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و علی‌رغم کویری بودن استان، سالیانه ۶ میلیارد مترمکعب آب از استان برداشت می‌کنیم.

پورابراهیمی عنوان کرد: دو سوم منابع آبی استان در آبیاری سنتی مصرف می‌شود که بخش عمده‌ای از این آب پرت است و باید در شورای برنامه‌ریزی برای این مسائل تصمیمات میدانی بگیریم، که یک گام مثبت در این زمینه برداشته‌ایم.

 وی با اشاره به اینکه در حوزه طرح‌های سرمایه‌گذاری در استان به منابع جدید نیاز داریم، افزود:  یکی از عوامل ایجاد تولید و رشد تولید در کشور سرمایه‌گذاری است که از دو بخش منابع داخلی و خارجی تشکیل شده و ظرفیت ما در حوزه منابع خارجی باید تقویت شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در استان شاهد این هستیم گاهی سرمایه‌گذار خارجی آمده، اما بعضی افراد به جای اینکه به آنها کمک کنند متاسفانه چوب لای چرخ می‌گذارند و کارشکنی می‌کنند و از دستگاه‌های نظارتی درخواست داریم در قبال این افراد اقدام جدی انجام دهند.

 پورابراهیمی افزود: موتور تولید تورم در کشور ناترازی بودجه، ناترازی نظام بانکی و ناترازی صندوق‌های بازنشستگی است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مولدسازی در بودجه امسال یکی از کارهایی مهم است که باید به‌صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد، افزود: دارائی‌های شناسائی شده دولت تا امروز حدود ۸۰۰۰ همت است که اگر ۱۰ درصد این مبلغ در مولدسازی به کار گرفته شود، بخش عمده‌ای از ناترازی بودجه کشور حل می‌شود.

پایان پیام/۸۰۰۱۸/ب





لزوم توجه ویژه به مولدسازی در بودجه امسال/ نرخ رشد تولید اقتصادی کشور در برنامه هفتم توسعه ۸ درصد است

منبع: فــارس
? لزوم توجه ویژه به مولدسازی در بودجه امسال/ نرخ رشد تولید اقتصادی کشور در برنامه هفتم توسعه ۸ درصد است