قفل ۷ ساله پروژه‌ پیامبر اعظم رفسنجان در آستانه گشایش

کرمان – فت فتو – خبرهایی که به فت فتو رسیده حکایت دارد اختلاف هفت ساله بر سر بهره‌برداری یک پروژه عظیم تجاری- اداری در شهرستان رفسنجان حل شده است و قفل چندساله آن بزودی باز می‌شود. به گزارش فت فتو ساخت پروژه اداری – تجاری بزرگ پیامبر اعظم (ص) در رفسنجان از سال ۹۱ […]

کرمان – فت فتو – خبرهایی که به فت فتو رسیده حکایت دارد اختلاف هفت ساله بر سر بهره‌برداری یک پروژه عظیم تجاری- اداری در شهرستان رفسنجان حل شده است و قفل چندساله آن بزودی باز می‌شود.

به گزارش فت فتو ساخت پروژه اداری – تجاری بزرگ پیامبر اعظم (ص) در رفسنجان از سال ۹۱ آغاز شد و به پیشرفت فیزیکی ۹۴ درصدی نیز رسیده اما اختلاف با اوقاف بر سر سه باب مغازه موقوفه‌ جلو در ورودی این ساختمان عامل تعطیلی هفت ساله این پروژه عظیم بوده است.

مشکلی که طی هفت سال اخیر حل نشده باقی ماند و اینک گفته می شود تفاهم بین مالکان و اوقاف نهایی شده و انتظار می رود طی روزهای آینده مشکل حل شود.

مسئولان اوقاف استان هم در این زمینه به خبرنگار فت فتو اطلاع دادند که با برگزاری جلسات مختلف در این زمینه تفاهم حاصل شده و مقرر است تا چندروز آینده مغازه های مذکور جمع و پروژه بهره برداری شود.

تاریخچه موضوع

سال ها قبل در بخشی از زمین های رفسنجان شخصی به نام حاج میرزاحسن، کاروانسرایی ایجاد کرده بود که بعد از سال ها استفاده از آن تصمیم می گیرد بخشی از این کاروانسرا را وقف کند؛ سال ها گذشت و اداره اوقاف رفسنجان تصمیم گرفت اراضی را به صورت مسکونی و تجاری به مردم واگذار کند که در این راستا تعدادی خانه و مغازه را احداث کرد و به اشخاص اجاره داد.

بعدها شهر رفسنجان توسعه یافت به طوری که کم کم حد وسط شهر رفسنجان تا جایگاه منازل مسکونی و مغازه های وقفی حدود میدان ابراهیم کشیده شد.

حال آنکه بافت فرسوده ای که حالا در وسط شهر رفسنجان قرار گرفته به ساماندهی نیاز دارد تا علاوه بر تغییر چهره شهر با اجرای طرح های درآمدزا و اشتغالزا رونق و توسعه را نیز در برداشته باشد.

اوایل دهه اخیر بود که پیشنهاد اجرای پروژه ای تجاری – اداری با اهداف مختلف که از جمله اشتغالزایی، درآمدزایی، رونق و نیز دسترسی ساکنان برای خرید اعلام شد در محله کاروانسرا داده و قرار بود یکی از سرمایه گذاران رفسنجانی با همکاری شرکت سامان بافت مشهد مقدس، با سرمایه گذاری پیش بینی شده ۳۴ میلیارد تومان پروژه اداری و تجاری با نام پیامبر اعظم (ص) را احداث کند و سه سال بعد تحویل دهد.

اما در این زمینه مشکلاتی بین اداره اوقاف، سرمایه گذار و شرکت مجری پیش آمد که موجب شد عملیات اجرایی این پروژه با اینکه در سه سال نخست پیشرفت فیزیکی ۹۴ درصدی داشت به دلیل وجود مغازه ها در جلو در ورودی این طرح به مدت هفت سال متوقف شود.

پای صحبت سرمایه گذار

سرمایه گذار پروژه پیامبر اعظم (ص) رفسنجان در گفت و گو با خبرنگار فت فتو می گوید: طی قراردادی که با اداره اوقاف، شهرداری و مردم در سال ۹۱ به انعقاد رسید عملیات آغاز به کار این پروژه از همان سال آغاز شد و پیش بینی ها این بود که به مدت سه سال با اعتبار ۳۴ میلیارد تومان این پروژه تکمیل و تحویل شود.

محمدرضا ملکی ادامه داد: با راه اندازی این مجموعه برای ۸۰۰ نفر به طور مستقیم اشتغالزایی خواهد شد ضمن اینکه بخش های مختلفی اعم از پارکینگ، کافی‌شاپ، رستوران، ۳۵۰ باب مغازه، شهربازی، باشگاه بدنسازی و بخش اداری در این مجموعه در نظر گرفته و اجرا شده است.

وی افزود: زمین این پروژه به مساحت ۱۱ هزار و ۵۰۰ مترمربع است که به میزان هزار و ۵۰۰ متر مربع بنا به مصوبه شهرداری عقب نشینی داشته و پروژه در ۱۰ هزار مترمربع در چهار طبقه احداث شده است.

ملکی با بیان اینکه در اجرای این طرح ۱۲ هزار و ۴۰۰ نفر کارگر مشغول به فعالیت بودند گفت: ۱۱ باب مغازه در نبش میدان قرار دارد که زیرمجموعه این زمین ۱۰ هزار متر مربعی است و جلو در ورودی این پروژه قرار گرفته اند؛ از آنجا که این مغازه ها به اداره اوقاف تعلق دارند لذا همچنان سه مورد از این مغازه ها مشغول به خدمات رسانی و فعالیت هستند و اوقاف مجوز تخریب آنها را صادر نمی کند.

وی با بیان اینکه هزار و ۵۰ متر مربع از این پروژه سهم اداره اوقاف و امور خیریه است که با شرط واگذاری تعدادی مغازه در طبقات چهارگانه باید مجوز تخریب را صادر کند تا بتوان در ورودی و پله برقی و دیگر امکانات را نصب کنیم بیان کرد: زمین سهم آورده از اداره اوقاف و امورخیریه و شهرداری است و سهم سرمایه گذار نیز اعتبار مالی بود.

ملکی گفت: مردم، شهرداری و اداره اوقاف و امور خیریه ۳۴ درصد در این پروژه سهیم هستند و این درحالی است که عده ای از مردم مغازه هایشان را برای اجرای طرح واگذار کردند؛ تعدادی هم با فروش طلا یا دریافت تسهیلات و تأمین سرمایه در این طرح شریک و به نوعی بیکار شده اند که باید برای بیرون آمدن این طرح از بلاتکلیفی، شاهد همراهی مسئولان باشیم.

وی با اشاره به اینکه تورم چند ساله اخیر موجب گرانی لوازم ساخت و ساز مورد نیاز این پروژه شده و تکمیل آن نیازمند ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار است تصریح کرد: سیستم های بروز سرمایی و گرمایشی و دیگر امکانات نصب شده و مدیریت آن با فناوری اطلاعات خواهد بود.

ارزش بالای مغازه های وقفی

رییس اداره اوقاف و امور خیریه رفسنجان نیز در این زمینه به خبرنگار فت فتو گفت: سال ۹۱ قراردادی بین اداره اوقاف، شرکت سامان بافت مشهد مقدس( مجری طرح) و شهرداری رفسنجان منعقد و مقرر شد به تعداد ۱۱ باب مغازه دور میدان ابراهیم متعلق به موقوفه حاج میرزاحسن به اضافه عرصه خالی وقفی جمعاً به میزان هزار و ۴۷ مترمربع تخریب و در ازای آن هزار و ۵۰ مترمربع از فضاهای مفید و غیرمفید مجموعه پروژه به اوقاف واگذار شود.

حسین شریفی با اشاره به اینکه این ۱۱ باب مغازه اگرچه فرسوده اما پیشانی کار و از ارزش بالایی برخوردار هستند اظهار کرد: در سال ۹۶ متمم قرارداد منعقد و قرار شد این هزار و ۵۰ متر مربع از فضاهای مفید تجاری به اوقاف واگذار شود که شرکت مجری طرح هم سال ۹۷ در سازمان اوقاف کشور در خصوص پرداخت حق سرقفلی (حق کسب پیشه) به میزان حدود ۵۴ میلیارد ریال تعهد داد.

وی بیان کرد: این شرکت و سرمایه گذار تقبل کردند حق سرقفلی را پرداخت کنند ولی از فضای تجاری غیرمفید یعنی طبقات اوّل و دوّم که ارزش کمتری دارند به اوقاف واگذار کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در تعامل با سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و شرکت مجری طرح هستیم تا هر چه سریعتر این موضوع به حل و فصل نهایی ختم خیر شود.

شریفی گفت: اداره اوقاف هم حاضر است از طبقات زیرین و هم کف( فضای تجاری مفید)در این پروژه عرصه هایی را تحویل بگیرد و سپس تخریب مغازه ها و جمع آوری آنها انجام شود؛ ضمن اینکه مجوز اصلی تخریب مغازه های فرسوده را سازمان اوقاف و امور خیریه کشور باید صادر کند.

۲ پیشنهاد برای سازمان اوقاف کشور ارسال شد

مسئول دفتر نوسازی وابسته به شرکت سامان بافت مشهد مقدس در رفسنجان هم در گفت و گو با فت فتو اظهار کرد: طبق توافقی که با اداره اوقاف داشتیم قرار شد هزار و ۵۰ متر مربع از پروژه را به آنها واگذار کنیم تا نسبت به تخریب مغازه های فرسوده اقدام شود.

حسن حدادی بیان کرد: در این زمینه ۲ پیشنهاد به اداره کل اوقاف استان کرمان ارسال کردیم که این اداره هم موافقت کرد و برای توافق نهایی پیشنهادات را به سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در تهران فرستاده است.

وی افزود: طبق پیشنهادها این هزار و ۵۰ مترمربع را ما از قسمت زیرزمین، همکف و طبقه اوّل با توافق بین مسئولان اوقاف جانمایی و نقشه ها را به سازمان اوقاف در تهران ارسال کردیم.

حیدری ادامه داد: کارشناسان میزان سرقفلی، رهن و اجاره مغازه های جلو پروژه پیامبر اعظم(ص) رفسنجان را حدود ۵۴ میلیارد ریال تخمین زده اند که باید به مستأجران پرداخت شود امّا ما گفتیم اگر قرار باشد این هزینه را ما پرداخت کنیم باید به ازای هزار و ۵۰ مترمربع از بخش های طبقه اوّل و دوّم به اوقاف واگذار شود که اداره اوقاف قبول نکرده و ۵۴ میلیارد ریال را خارج از قرارداد به ما تحمیل کردند.

وی تصریح کرد: بعد از مدّتی اداره اوقاف قبول کرد که ۵۴ میلیارد ریال را پرداخت کنند و قسمت هایی از طبقه زیرین و همکف و اوّل به اوقاف واگذار شود که اسفندماه سال گذشته مدیر کل اوقاف استان پیشنهادهای ما را به اوقاف کشوری فرستاده و منتظر تصمیم گیری این سازمان هستیم.

به گزارش فت فتو این درحالی است که از هفت سال پیش با توقف این پروژه چندین تجمع در اعتراض به توقف آن برگزار شده بود.

حجت الاسلام علی جلالی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان نیز در گفت وگو با خبرنگار فت فتو با بیان اینکه اوقاف همه ظرفیت ها را برای حل مشکل و همزمان حفظ حدود، حقوق و اصول شرعی موقوفه مذکور به کار گرفته است اظهارداشت: در جلسات مشترک مسئولان اوقاف با نماینده سرمایه گذار و مسئولان محلی تفاهم حاصل شده و قرار است تا چندروز آینده مغازه های مذکور جمع شود و پروژه به بهره برداری برسد.

شهرستان رفسنجان در ۱۰۰ کیلومتری شمال غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.




قفل ۷ ساله پروژه‌ پیامبر اعظم رفسنجان در آستانه گشایش

منبع: ایرنـا
? قفل ۷ ساله پروژه‌ پیامبر اعظم رفسنجان در آستانه گشایش