«قره‌العین» جشنی که نوجوانان برپاکننده‌اش هستند

مدیر مدرسه علمیه محمودیه کرمان گفت: شیعیان عرب زبان جنوب ایران زیباترین و بزرگترین جشن را برای امام حسن‌ مجتبی علیه‌اسلام توسط نوجوانانشان برپا می‌کنند. حجت‌الاسلام روح‌الله زمزم‌زاده در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» در خصوص روز ولادت امام حسن مجتبی که به کریم‌ اهل بیت معروف هستند، عنوان کرد: […]

مدیر مدرسه علمیه محمودیه کرمان گفت: شیعیان عرب زبان جنوب ایران زیباترین و بزرگترین جشن را برای امام حسن‌ مجتبی علیه‌اسلام توسط نوجوانانشان برپا می‌کنند.

حجت‌الاسلام روح‌الله زمزم‌زاده در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» در خصوص روز ولادت امام حسن مجتبی که به کریم‌ اهل بیت معروف هستند، عنوان کرد: بین علماء مشهور است که نیمه ماه مبارک رمضان مصادف با ولادت امام حسن مجتبی(ع) است.

وی به کنیه امام دوم شیعیان و فرزند بزرگ امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: اسماء و صفاتی که برای خدا و اولیاءالله است، یک تفاوت اساسی با اسامی و صفت‌های مردم عادی دارد.

مدیر مدرسه علمیه محمودیه کرمان عنوان کرد: مردم عادی اسامی و صفاتی که برای خودشان در نظر می‌گیرند، یا پدرانشان برای آنها انتخاب می‌کنند بیشتر جنبه تبرک جستن و یا زیبایی اسم و صفت است و چندان مسمائی هم برای اسم قائل نشده‌اند اما در خصوص اولیاءالله این‌گونه نیست.

حجت‌الاسلام زمزم‌زاه اذعان کرد: در مورد اهل بیت و اولیاء الهی وقتی یک اسم و یا صفتی مطرح می‌شود به این معنا است که آن امام و ولی خدا مسمای آن اسم را به‌نحو اکمل و اتم دارد و وقتی به نام امام حسن مجتبی(ع) هم دقت می‌کنیم، درمی‌یابیم که به معنای اتم کلمه دارای کرامات انسانی در همه ابعاد اجتماعی، اقتصادی و حتی اخلاقی هستند.

وی افزود: در زمینه مسائل اقتصادی ما روایات بسیاری داریم که امام حسن مجتبی علیه‌السلام بسیار بخشنده و انفاق‌کننده بوده‌اند و در یک روایت شاهدیم که اسب خودشان را تنها با یک نگاه یک بنده، اهداء می‌کنند، و تنها احساس کردند که اسبشان مورد مقبولیت و توجه یک مومن است به‌راحتی آن را به او بخشیدند.

مدیر مدرسه علمیه محمودیه کرمان ادامه داد: امروز برای ما این مسئله که حضرت اسبشان را که معادل یک خودرو صفر در این دوران بوده است را تنها به یک نگاه نه مطالبه و حاجت ببخشند، زیرا مرکب در آن زمان بسیار با ارزش بوده است، بنابراین چه کسی حاضر می‌شود ماشین صفر خود را به کسی ببخشد به جز ولی خدا که تماما سراسر نور و کرامت در وجودش حاصل شده باشد.

حجت‌الاسلام زمزم‌زاده ادامه داد: امام حسن مجتبی علیه‌السلام چندین مرتبه تمام و در برخی مواقع دیگر نیمی از اموال خود را انفاق کرده‌اند «تنفقون مما یحبون» بودند یعنی آن چیزی را انفاق می‌کردند که آن را بسیار دوست می‌داشتتند و با توجه به ان معرف توحیدی و توکلی که به ذات خداوند داشت ذره‌ای احساس خسران نمی‌کرد برعکس ما که اگر اطعام و صدقه‌ای بدهیم احساس کمبود می‌کنیم.

وی اذعان کرد: در بعد کرامات انسانی نیز امام حسن مجتبی علیه‌السلام نیز داستان‌های عجیب در روایات نقل شده است، یکی از این روایت‌ها مربوط به فحاشی مردی شامی است که در مدینه به نزد امام آمد و شروع به جسارت کردن به ایشان و پدر بزرگوارشان کرد، اما امام در برابر این ناسزا گوئی به او فرمود؛ اگر گرسنه‌ای تو را سیر خواهیم کرد، اگر جامه نداری بر تو می‌پوشانیم، اگر مسکن نداری به تو سرپناهی خواهیم داد، اگر گرسنه‌ای تو را اطعمام می‌کنیم زیرا تو از راه دور آمده و خسته‌ای، که سبب مسلمان شدن او شد.

مدیر مدرسه علمیه محمودیه کرمان ادامه داد: با توجه به معرفتی که امام حسن مجتبی نسبت به پروردگار خویش داشتند، در ابعاد کرامت‌های انسانی و اقتصادی در  اوج هستند و مشهور به کریم اهل بیت مشهور می‌شوند.

حجت‌الاسلام زمزم‌زاده در خصوص شهرت روز پانزدهم ماه مبارک رمضان به قره‌العین عنوان کرد: در میان اعراب رسم است زمانی که فرزند پسر اول به ‌دنیا می‌آید به درب خانه پدر بزرگ این نوزاد رفته و از او چشم روشنی می‌گیرند، بنابراین در بین اعراب جنوب ایرن نیز این رسم وجود دارد اما با این‌تفاوت که نوجوانان برای گرفتن بذل به درب‌خانه‌های میروند و این روز را جشن می‌گیرند.

وی ادامه داد: میان شیعان عرب و جنوب ایران روز تولد امام حین مجتبی‌(ع) را که مبارک است، جشن می‌گیرند و کودکان و نوجوانان با پایکوبی و هل‌هله و سرودن اشعار آئینی در کوچه و خیابان حرکت می‌کنند و مردم هم به استقبال آنان آمده و با شیرینی و تنقلات در زمان افطار از انان پذیرایی می‌کنند زیرا این جشن را شب پانزدهم برگزار می‌کنند.

مدیر مدرسه علمیه محمودیه کرمان ادامه داد: این بزرگترین جشن شیعیان است که در اصل توسط نوجوانان برگزار می‌شود و شب میلاد امام را برایش تولد می‌گیرند و شکوه خاصی هم دارد و امیدواریم که این جشن که تنها به جنوب ایران و شیعیان عرب‌زبان ماست به کل کشور سرایت کند و جشنی همه‌گیرشود.

حجت‌الاسلام زمز‌م‌زاده با گلایه از مجریان مراسمات فرهنگی در سطح کشور گفت: بیش از اینکه به ولادت امامان معصوم پرداخته شود در عرصه شهادت‌ها کار شده که امیدواریم همانگونه که هیئت‌های مذهبی برای برپایی مراسمات شهادت برنامه‌ریزی دقیقی انجام می‌دهند برای ایام ولادت هم تلاش کنند.

انتهای خبر/ طهماسبی




«قره‌العین» جشنی که نوجوانان برپاکننده‌اش هستند

منبع:آرمـان
? «قره‌العین» جشنی که نوجوانان برپاکننده‌اش هستند