قدیمی‌ترین تمدّن دنیا در «جیرفت» واقع شده است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان جیرفت گفت: آثار باستانی کشف شده از جیرفت، نشان دهنده‌ی تمدن اصیل ایرانی اسلامی است. محمد سالاری در گفت‌وگو با سرویس فرهنگ و جامعه پایگاه خبری نذیر کرمان در خصوص قدمت چند هزار ساله شهرستان جیرفت از توابع استان کرمان، بیان کرد: آثار باستانی این شهرستان نشان دهنده‌ی تمدن اصیل […]

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان جیرفت گفت: آثار باستانی کشف شده از جیرفت، نشان دهنده‌ی تمدن اصیل ایرانی اسلامی است.

محمد سالاری در گفت‌وگو با سرویس فرهنگ و جامعه پایگاه خبری نذیر کرمان در خصوص قدمت چند هزار ساله شهرستان جیرفت از توابع استان کرمان، بیان کرد: آثار باستانی این شهرستان نشان دهنده‌ی تمدن اصیل ایرانی اسلامی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان جیرفت مطرح کرد: به واسطه رودخانه هلیل‌رود که بزرگترین رود در شرق ایران است با منابع خاک حاصلخیز، ذخایر معدنی و کوه‌ها آثار باستانی زیادی دارد که در صورت کاوش هویدا می‌شوند و مورد بررسی علم باستان شناسی قرار خواهند گرفت.

وی تاکید کرد: شهرستان جیرفت خیلی مهم است زیرا قدیمی‌ترین تمدّن دنیا و شهرنشینی را دارا است از جمله، آثار ظروف کلریدی، سفالی که نشان دهنده این است که جیرفت تمدن تاریخی مهمی را پشت سر گذاشته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان جیرفت افزود: در دوره اسلامی، دوره سلجوقی یک شهر مهم و بزرگی در اینجا شکل گرفته که به نوعی بندرگاه بوده است.

وی عنوان کرد: مناطق گردشگری جیرفت از جمله روستای اسفندقه، دلفارد، ساردوئیه، جبالبارز که با آب و هوای مطلوب تابستانی، جاذبه گردشگری بسیار خوبی که دارند و این امر موجب شده است که از استان‌های مجاور، مخصوصاً در فصل تابستان، به این مناطق سفر کنند.

سالاری در ادامه بیان کرد: دومین بخش مناطق جلگه‌ای جیرفت است که در زمستان با آب و هوای مطلوب زمستانی می‌تواند منطقه گردشگری (باب میل گردشگران داخلی و خارجی)باشد.

وی مطرح کرد: موزه آثار باستانی شهرستان جیرفت یک قابلیت خوبی برای بازدید مسافران و گردشگران است؛ همچنین در کنار آن کشاورزی یک جاذبه بزرگی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان جیرفت گفت: در مجموع مناطق مذکور، از مناطق گردشگری جیرفت محسوب می‌شوند که تقریباً زیر ساخت‌های گردشگری را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: عوامل طبیعی و انسانی بسیاری باعث به خطر افتادن آثار باستانی شده است و مواردی مثل باد و باران و به طور کلی در معرض هوا قرار گرفتن موجب می‌شود این آثار باستانی دچار فرسایش شوند.

سالاری خاطر نشان کرد: مزیت‌های تاریخ‌گردی را می‌توان به غوطه‌ور شدن در تاریخ و همچنین بهره بردن از آن دانست و سرگرمی، گذراندن اوقات فراغت با دیدن آثار باستانی و تجربه، اطلاعات زیادی را به فرد بازدید کننده القا کند که موجب می‌شود فرد نقاط قوت گذشتگان را کشف کند و در امورات امروز به کار گیرد و در مقابل از شکست‌ها و نقاط ضعف گذشتگان عبرت بگیرد و از تکرار آن جلوگیری کند.

وی افزود: از طریق گردش در آثار تاریخی اطلاعات زیادی به فرد افزوده می‌شود از جمله در مورد معماری، آب و هوا، نحوه تعامل مردم گذشته با آب و هوا و سایر طیف‌های مختلف که به فرد بازدید کننده منتقل می‌شود.

سالاری عنوان کرد: با توجه به موزه باستان شناسی، نقوشی که روی ظروف کلرید و سنگ صابونی که حدود ۵۰۰۰ سال پیش بر روی آنها حک شده است، نشان دهنده‌ یک هنر برجسته است کار هنر روی این ظروف چه از لحاظ تناسب و چه از لحاظ تکرار، نقوشی که تکرار شده‌اند، تناسبی که بین نقوش و طرح‌ها و سمبل‌سازی؛ همه‌ی این‌ها قابل بررسی هنری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان جیرفت تشریح کرد: ما در دنیای باستان، دوره شهرنشینی، یعنی هزاره دوم قبل از میلاد، پرستشگاه‌هایی وجود داشت که محل پرستش مردم بوده‌اند و پرستشگاه‌ها به شکل سکوهای پلکانی بلند در جیرفت وجود داشته است به همین دلیل پژوهشگران در مورد تپه‌های باستانی کنارصندل گفته است اینجا نیای پرستشگاه است.

وی بیان کرد: رابطه اقتصاد و جاذبه گردشگری کشورهای زیادی هستند که اقتصاد و بخش مهمی از بودجه‌ی آن‌ها از طریق گردشگری تأمین می‌شود که کشور ایران به واسطه‌ی داشتن قابلیت‌های تاریخی، اقلیمی، جغرافیا و از مهمترین آن‌ها مهمان‌نوازی ایرانیان که می‌تواند مقصد گردشگری مهمی در دنیا قرار بگیرد و این مستلزم این است که برنامه‌ریزی در سطح ملّی شود و قطعاً بر اقتصاد و شکوفایی اقتصادی تأثیر دارد.

سالاری گفت: این هدف یک مجموعه است که مختص میراث فرهنگی نمی‌باشد بلکه همه‌ی مجموعه‌ها باید سیاست خود بر این قرار گیرد که گردشگری را رونق دهند.

وی ابراز کرد: آثار باستانی جیرفت نیاز به مرمت دارد و یک قسمت ظروفی هستند که به واسطه کاوش‌های غیر علمی و یا با اهداف سودجویانه، دچار آسیب شده‌اند که نیاز به مرمت دارند.

سالاری گفت: در صورت کاوش و ادامه کاوش در تپه‌های باستانی کنارصندل، می‌توان به یک نقشه فرضی به بناهایی که آنجا بوده است، دست یافت و در کنار آن قسمت‌هایی که از آن بازسازی شود که باعث می‌شود جاذبه بیشتری را داشته باشد.

انتهای خبر/ امیری




قدیمی‌ترین تمدّن دنیا در «جیرفت» واقع شده است

منبع:آرمـان
? قدیمی‌ترین تمدّن دنیا در «جیرفت» واقع شده است