فرهنگ پژوهش در کشور عمومیت پیدا نکرده است

استاندارکرمان گفت: طرح‌های پژوهشی باید به سمتی سوق یابند که مسائل و مشکلات جامعه و حوزه صنعت را مرتفع سازند. به گزارش فت فتو از کرمان، زینی وند استاندارکرمان درپیامی به مناسبت فرارسیدن ۲۵ آذرماه، روز پژوهش را تبریک گفت.  متن پیام علی زینی وند به شرح زیر است: ‘ به نام خداوند جان و خرد ‘ پژوهش […]

استاندارکرمان گفت: طرح‌های پژوهشی باید به سمتی سوق یابند که مسائل و مشکلات جامعه و حوزه صنعت را مرتفع سازند.

به گزارش فت فتو از کرمان، زینی وند استاندارکرمان درپیامی به مناسبت فرارسیدن ۲۵ آذرماه، روز پژوهش را تبریک گفت.

 متن پیام علی زینی وند به شرح زیر است:

‘ به نام خداوند جان و خرد ‘

پژوهش و علم زیربنای اصلی پیشرفت، محور اقتدار کشور و تضمینی برای استمرار توسعه در بخش‌های مختلف به شمار می‌رود. پیشرفت‌های اقتصادی وفن آوری و رشد و توسعه کشور‌هایی که به استقلال ملی و اهداف توسعه جامعه خویش بهاء می‌دهند، در نتیجه سرمایه‌گذاری در بخش پژوهش است.

فرهنگ پژوهش در کشور عمومیت پیدا نکرده است و تحول در نظام آموزشی به عنوان زیربنای پژوهش در راستای نهادینه کردن فرهنگ پژوهش و تربیت شهروندان پژوهش مدار اهمیت ویژه‌ای دارد. پژوهش‌های تقاضا محور باعث تعامل بیشتر دانشگاهیان با صنعت و دستگاه‌های اجرایی و کمک به اشتغال می‌شود. مدیران اجرایی استان از ظرفیت دانشگاهیان استفاده کنند تا تحقیق و پژوهش در حوزه علم تبدیل به گفتمان شود.

راه موفقیت در عرصه مدیریت از پژوهش می‌گذرد و مدیریت کارآمد و موفق با پژوهش محقق می‌شود. توجه نکردن مدیران به پیوست پژوهشی برای طرح‌ها و برنامه‌های زیرساختی و آینده نگرانه می‌تواند روند توسعه استان را چالش برانگیز کند. رویکرد استانداری کرمان در برنامه‌ها و اقدامات اجرایی براساس پژوهش و استدلال است بنابراین اصالت استدلال و پژوهش باید محور هر تصمیم و اقدامی درمدیریت اجرایی استان باشد.

استان کرمان به دلیل وسعت زیاد و تنوع اقلیمی و فرهنگی و اقتصادی مسائل فراوانی دارد. طرح‌های پژوهشی باید به سمتی سوق یابند که مسائل و مشکلات جامعه و حوزه صنعت را مرتفع سازند. از نقش آفرینان زیست بوم دانش و نوآوری می‌خواهم که امیدوارانه به کار‌های پژوهشی اصیل خود ادامه دهند و از طریق تحقیق و مساله یابی پیشنهاد‌های لازم را برای حل مشکلات استان ارائه دهند. نیاز است که تمرکز در تولید علم بر موضوعات کاربردی و در راستای نیاز‌های توسعه‌ای استان باشد.

واحد‌های صنعتی بزرگ استان باید به ارزش پژوهش در پیشرفت صنایع توجه بیشتری داشته باشند و با مشارکت در توانمندسازی بخش غیردولتی در تولید علم و فناوری به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند.

بدون تردید طرح‌های پژوهشی و مطالعات علمی به مدیریت اجرایی استان کمک می‌کند. ما با چالش چندوجهی در حوزه انرژی مواجه هستیم در بحران‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها چند گام جلوتر هستند. ایده پردازی پژوهش‌های دانشگاهی در راستای ارتقای تکنولوژی در بخش‌های صنعت، معدن و کشاورزی و در بحران‌های مختلف به ویژه در بحران آب گره گشاست. یک زیست بوم فعال فناوری می‌تواند از مهاجرت نخبگان جلوگیری کند.

امید است با جذب افراد مستعد و باانگیزه، ارتقاء کمی و کیفی مراکز و فعالیت‌های پژوهشی، مراکز نوآوری و رشد، شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری، گسترش اقتصاد دانش بنیان، تبدیل ایده به محصول و ایجاد گفتمان و اکوسیستم فناوری و نوآوری گسترش حمایت‌های هدفمند از نخبگان و نوآوران علمی و فناوری، کمک به تجاری سازی دستاورد‌ها، فرهنگ «پژوهش» در جامعه نهادینه و گسترش یابد تا شاهد توسعه پایدار استان کهن و پرظرفیت کرمان باشیم.

اینجانب فرا رسیدن ۲۵ آذرماه، روز پژوهش را به تمامی تلاشگران عرصه علم، پژوهشگران، استادان، دانشجویان، دانش آموزان و شرکت‌های فناور و دانش بنیان استان کرمان که با وجود تمام مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا و تحریم‌های ظالمانه، با ایده‌های خلاقانه خود در راستای توسعه پایدار استان کرمان تلاش می‌کنند تبریک عرض نموده و موفقیت روز افزون، سربلندی و تندرستی همگان را از درگاه خداوند بزرگ خواهانم.

علی زینی وند
استاندار کرمان

انتهای پیام/ی




فرهنگ پژوهش در کشور عمومیت پیدا نکرده است

منبع:باشــگاه خبرنگاران
? فرهنگ پژوهش در کشور عمومیت پیدا نکرده است