غوغای موتورهای سنگین‌ در کمربندی رفسنجان/پیست موتورسواری، وعده‌ای که محقق نشد

محورهای شهرستان رفسنجان در روزهایی از هفته تبدیل به پیست موتورسواری می‌شود و موتورسنگین‌داران به‌دلیل نبود پیست موتورسواری، هر عصر جمعه جمعیت زیادی را به سمت کمربندی می‌کشانند، اما با توجه به حوادثی که طی این چند سال رخ داده، خواستار ایجاد پیستی ایمن هستند که از بروز حوادث جانی و مالی جلوگیری شود. فت […]


محورهای شهرستان رفسنجان در روزهایی از هفته تبدیل به پیست موتورسواری می‌شود و موتورسنگین‌داران به‌دلیل نبود پیست موتورسواری، هر عصر جمعه جمعیت زیادی را به سمت کمربندی می‌کشانند، اما با توجه به حوادثی که طی این چند سال رخ داده، خواستار ایجاد پیستی ایمن هستند که از بروز حوادث جانی و مالی جلوگیری شود.

فت فتو_کرمان، زهرا بمی: رفسنجان یکی از شهرستان‌های پیشتازی‌ست که جوانان آن علاقه زیادی به موتورسنگین دارند و بعضی حتی مبلغ هنگفتی که می‌توان با آن دو یا سه خودرو خرید را برای یک دستگاه موتورسنگین می‌پردازند که بتوانند در مواقعی خاص مانند روزهای تعطیل با آن مانور دهند.

موتورها معمولا طول هفته در مخفی‌گاه‌ها نگهداری می‌شوند و همین که پایان هفته شد سروصدایشان در شهر بلند می‌شود و در خیابان‌ها و بیشتر جاده‌ها به حرکات نمایشی می‌پردازند.گاهی اوقات رعب و وحشت هم ایجاد می‌کنند و صدایشان در سطح شهر بسیار آزاردهنده است.

اما این مانورها طی این سال‌ها خسارت‌های جانی و مالی زیادی هم به بار آورده و هر بار تصمیماتی از سوی مسؤولان گرفته شده و سخن از ساماندهی این موتورسیکلت‌ها با ایجاد پیست به میان آمده است، اما همچنان روی کاغذ بوده و عملیاتی نشده است.

کمربندی رفسنجان روزهای جمعه و دیگر روزهای تعطیل، همواره محل مانور موتورسنگین‌سواران است، جوانانی که هیجانات خود را اینگونه تخلیه می‌کنند و علاقه‌مندان زیادی را هم به سمت کمربندی می‌کشانند که آنها را تماشا کنند، خانواده‌های زیادی هستند که هر عصر جمعه به سمت کمربندی روانه می‌شوند که این ورزش مفرح و البته پرخطر را تماشاگر باشند.

گاهی اخبار ناراحت‌کننده‌ای هم از جانب این مانورها شنیده شده که دل همه را رنجانده است؛ از فوت راکبان موتورها تا حوادث ناگواری که در اثر این مانورها با خودروهای دیگر رخ داده و افرادی را به کام مرگ فرستاده است.

طول محور کمربندی خودروهای زیادی پارک می‌شود و مرد و زن پیر و جوان کنار جاده می‌ایستند که حرکات موتورسواران را ببینند.

رویای موتورسواری قانونمند در سر موتورسواران/بیش از ۱۰ نفر از دوستان‌مان از دست رفتند

در گفت‌وگو با یکی از دارندگان این موتورها، وی از اینکه برخی نمایندگان قول ایجاد پیست داده اما آن را عملی نکردند، گلایه کرده و می‌گوید: کمربندی محل تردد ماشین‌های سنگین بوده و شلوغ‌ است و بعضی از ما موتورسواران مدت زیادی است که آن‌جا نمی‌رویم و بیشتر در جاده‌ها هستیم.

وی از مخاطرات اینگونه موتورسواری هم می‌گوید و ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه من و دیگر موتورسنگین‌داران عشق و علاقه خاصی به این ورزش داریم، نمی‌توانیم آن را ترک کنیم، اگر پیست باشد همه چیز قانونی می‌شود و وقتی موتور با پلاک ورزشی باشد دیگر قرار نیست از دست مأمور فرار کنیم. اگر همه چیز قانونی شود لذت برای موتورسواران هم بیشتر است، با تجهیزاتی که کنار پیست قرار می‌گیرد می‌توانند زودتر به داد مصدوم برسند که جانش از دست نرود، اما متأسفانه تا کنون پیست ایجاد نشده و مجبوریم به همین روش ادامه دهیم.

تخلیه هیجانات با چاشنی مرگ

این جوان، از حوادث تلخی که حین مانورهایی که صورت می‌گیرد هم یاد می‌کند و می‌افزاید: تا کنون بیش از ۱۰ نفر از دوستان‌مان را در اثر همین حرکات نمایشی از دست دادیم. ناهمواری‌های جاده، تردد ماشین‌های سبک و سنگین و خطاها و اشتباهات همه دست‌به‌دست هم می‌دهد و حوادث ناگوار را رقم می‌زند.

ورزشکار جوان به قیمت‌های نجومی این موتورها هم اشاره می‌کند که تا بیش از یک‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد و اضافه می‌کند: کسانی که در وادی موتورسنگین پا گذاشتند هیچ چیز دیگری برایشان لذت‌بخش نیست و ایجاد پیست می‌تواند کمک بزرگی به من و امثال من داشته باشد.

وی ابراز می‌کند: این ورزش و علاقه‌ای که در آن هست سن و سال نمی‌شناسد و پیرمرد ۶۰ ساله هم در کشور داریم که با موتورسنگین بسیار هنرمندانه در پیست حرکات نمایشی انجام می‌دهد.

ایجاد پیست تنها راه کنترل حوادث است

وحید پورموسی فرمانده پلیس راه کرمان_یزد در گفت‌وگو با فت فتو اظهار کرد: چندین بار در جلسه شورای ترافیک شهرستان رفسنجان موضوع ساماندهی موتورسنگین‌ها را مطرح کردیم و خواستار آن شدیم محلی برای پیست موتورسواری در نظر گرفته شود.

پورموسی با بیان اینکه طبق آخرین تصمیم قرار شد در منطقه ویژه اقتصادی پیست راه‌اندازی شود، افزود: ایجاد پیست موتورسواری تنها راه جلوگیری از حوادث از ناحیه این موتورهاست.

وی به خطرات این موتورها در جاده‌ها پرداخت و خاطرنشان کرد: بارها مشاهده شده که موتورها خلاف جهت تک‌چرخ می‌زنند، خصوصا در کمربندی که مردم می‌ایستند و خانواده‌های زیادی هستند، خلاف جهت خیلی خطرناک است و اگر با تریلی بخواهد برخورد کند کنترل تریلی سخت است و جان کسانی که حاشیه جاده ایستادند به خطر می‌افتد.

پورموسی ابراز کرد: موتورسواران با لباس و کلاه و تجهیزات در پیست می‌توانند به‌راحتی و بدون به خطر انداختن جان خود و دیگران از این ورزش لذت ببرند.

پورموسی اضافه کرد: عصرهای جمعه پرترافیک‌ترین زمان است و تردد زیادی در محور کمربندی صورت می‌گیرد که موتورسواران همین زمان را برای انجام حرکات نمایشی خود انتخاب می‌کنند که بسیار خطرناک است و بهتر است هرچه زودتر نسبت به ایجاد پیست اقدام شود چون رفسنجان نیازمند پیست موتورسواری است و فضا در منطقه ویژه اقتصادی خوب است که امیدواریم محقق شود.

زمینه برای ایجاد پیست موتورسواری در منطقه ویژه فراهم است

روح‌الله بهرام‌شاهی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان هم در گفت‌وگو با فت فتو اظهار کرد: ۵۰۰ هکتار زمین از طرف منابع طبیعی به منطقه ویژه تخصیص داده شده که محور گردشگری ایجاد شود و بانک گردشگری هم متقاضی سرمایه‌گذاری برای ایجاد پیست موتورسواری در این محور است.

وی ادامه داد: باشگاه مس رفسنجان هم ۲۰ هکتار زمین درخواست داده و در طرحی که دارد پیست هم دیده شده است، اما اینکه پیست داخل منطقه یا در محور راگه باشد، هنوز مشخص نیست.

بهرام‌شاهی از ادامه پیگیری‌ها برای تحقق ایجاد پیست در منطقه سخن به میان آورد و گفت: اکثرا موتورها قاچاق هستند و منطقه ویژه به‌دلیل اینکه خارج از سرزمین محسوب می‌شود بهترین مکان برای نگهداری موتورها و راه‌اندازی پیست بوده که امیدواریم به‌زودی خواسته جوانان شهرمان با ایجاد پیست استاندارد و ایمن، محقق شود.

با توجه به شور و علاقه جوانان به این ورزش مفرح و البته پرخطر و اینکه هیچ چیز نمی‌تواند مانع کنار گذاشتن آن شود، مسؤولان شهرستان و متولیان امر نسبت به پرکردن خلأهای قانونی و راه‌اندازی پیست موتورسواری زمینه‌ای فراهم کنند که طبق خواسته خود این جوانان بتوانند قانونمند به دور از ترس و در مکانی امن بدون آنکه برای خود و دیگران حادثه‌ای به وجود بیاورند، موتورسواری کنند.

انتهای پیام/۸۰۰۱۶/ب





غوغای موتورهای سنگین‌ در کمربندی رفسنجان/پیست موتورسواری، وعده‌ای که محقق نشد

منبع: فــارس
? غوغای موتورهای سنگین‌ در کمربندی رفسنجان/پیست موتورسواری، وعده‌ای که محقق نشد