عمر ناوگان مینی‌بوسی کرمان در آستانۀ ۳۰ سالگی

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمان با بیان اینکه در راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سه گروه عمدۀ مسافرت‌های اتوبوسی،مینی‌بوسی و سواری کرایه‌های بین‌شهری را داریم،گفت:«۹۹۰ دستگاه اتوبوس،۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه مینی‌بوس و نزدیک ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه سواری کرایه‌های بین‌شهری در استان کرمان خدمت‌رسانی به مسافران را به […]

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمان با بیان اینکه در راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سه گروه عمدۀ مسافرت‌های اتوبوسی،مینی‌بوسی و سواری کرایه‌های بین‌شهری را داریم،گفت:«۹۹۰ دستگاه اتوبوس،۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه مینی‌بوس و نزدیک ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه سواری کرایه‌های بین‌شهری در استان کرمان خدمت‌رسانی به مسافران را به عهده دارند».

احسان عراقی‌زاده با بیان اینکه متوسط عمر اتوبوس‌های مسافربری قریب ۱۶ سال و متوسط عمر مینی‌بوس‌ها حدود ۲۹ سال برآورد شده است،افزود:«آمارهای ما در ارتباط با مینی‌بوس‌ها نگران‌کننده است و عمر بالای این مینی‌بوس‌ها جای تاسف دارد،این خودروها در استان جامعۀ فرهیخته و کارگران و پرسنل و نیروهای کاری استان را جابه‌جا می‌کنند و ارتقای ایمنی این حوزه اهمیت دارد».

به گزارش فردای‌کرمان به نقل از تسنیم کرمان،وی در ادامه بیان کرد: «سفرهای داخل استانی معمولاً با خودروهای سواری کرایه بین‌شهری انجام می‌شود که میانگین عمر این خودروها در استان کرمان به ۱۵ سال می‌رسد و به لحاظ تعداد در سواری کرایه رتبۀ دوم کشوری را داریم».

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمان با بیان اینکه نوسازی ناوگان اتوبوسی در برنامۀ سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و وزیر راه و شهرسازی است و پس از آن نوسازی مینی‌بوس‌ها و خودروهای کرایه بین‌شهری را در دستور کار دارند،ادامه داد:«وزارت راه و شهرسازی برای نوسازی ناوگان مسافری اقدامات خوبی را آغاز کرده است».

عراقی‌زاده با اشاره به اینکه تولید اتوبوس در داخل کشور خیلی کم است و تنها استفاده از ظرفیت داخلی برای نوسازی این ناوگان خیلی طول می‌کشد،گفت:«استفاده از ظرفیت داخلی و خارجی به‌طور همزمان برای‌ نوسازی ناوگان اتوبوسی در حال انجام است و واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس کمتر از پنج سال از کشورهای مختلف در دستور کار وزارت قرار دارد».

وی با بیان اینکه در راستای نوسازی ناوگان حمایت از افراد متقاضی به ویژه شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر و رانندگان فعال در این حوزه انجام می‌شود،یادآور شد:«برای هر اتوبوس یک‌ونیم میلیارد تومان تسهیلات ۵ ساله با سود ۹ درصد در نظر گرفته شده است».

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمان با اشاره به اینکه در حوزۀ نوسازی سواری کرایه بین شهری،۸۵ دستگاه سهمیه برای استان گرفته شده است،افزود:«با توافقی که با بانک عامل انجام شده تا ۴۰۰ دستگاه را هم می‌توانیم پوشش دهیم».

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۵۰ نفر پیش ثبت‌نام سواری کرایه را انجام داده‌اند اما برای مینی‌بوس‌ها هنوز کاری انجام نشده است،خاطرنشان کرد:«ظرفیتی هم از سوی سازمان راهداری برای جایگزینی مینی‌بوس‌ها با خودروی ون در نظر گرفته شده تا بتوانیم ارتقای ایمنی در این بخش داشته باشیم».

عراقی‌زاده با اشاره به اینکه استان کرمان در آمار جابه‌جایی تعداد مسافر در رتبۀ پنجم کشوری و با احتساب مسافران داخلی پس از تهران و اصفهان در رتبۀ سوم کشوری قرار دارد،گفت:«ما رتبۀ بالایی را در حمل‌ونقل مسافر داریم و شش ماهۀ نخست امسال تعداد ۳۷۰ هزار سفر در استان کرمان را داشتیم که تاخیر اتوبوس‌های ما در پایانۀ مسافربری کرمان ۱۵ دقیقه بوده است». /پ




عمر ناوگان مینی‌بوسی کرمان در آستانۀ ۳۰ سالگی

منبع:خبر کرمان
?

عمر ناوگان مینی‌بوسی کرمان در آستانۀ ۳۰ سالگی

:اخبار استان کرمان – اقتصادی