ظرفیت‌های مغفول مانده استان کرمان از سیر شهداد تا گیاهان دارویی

تولید اسانس سیر در ماندگاری عطرها با نام فلوز، پتانسلی است که در استان کرمان مغفول مانده و نیاز به سرمایه گذاری زیادی دارد. به گزارش سرویس اقتصادی فت فتو آنچه در خصوص کسب و کارهای کوچک مانع رشد و توسعه می‌شود عدم توجه به ظرفیت‌ها، پتانسیل‌های هر منطقه و هنر بومی و تخصصی در […]

تولید اسانس سیر در ماندگاری عطرها با نام فلوز، پتانسلی است که در استان کرمان مغفول مانده و نیاز به سرمایه گذاری زیادی دارد.

به گزارش سرویس اقتصادی فت فتو آنچه در خصوص کسب و کارهای کوچک مانع رشد و توسعه می‌شود عدم توجه به ظرفیت‌ها، پتانسیل‌های هر منطقه و هنر بومی و تخصصی در هر استانی است.

سال‌های زیادی است که بسیج طرح مشاغل خرد و خانگی را همزمان با طرح و ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اجرا و دنبال می‌کند از سویی سعی داشته تا از همراهی با دامدار و کشاورز به نقطه‌ای برسد که خودکفایی و توانمندی را در تولیدات بالا ببرد و این از منش زندگی در روستا و تولید محوری این بخش نشات گرفته است.

 گرچه تلاش‌های مجریان در راستای خودکفایی در بخش مشاغل خرد و خانگی بخصوص در روستا‌ها موفقیت آمیز بوده است اما اشباع بازار و عدم شناخت نسبت به موضوع فروش محصولات و همچنین تجاری سازی محصولات برای تولید کنندگان و هجوم افراد به پتانسیل‌های منطقه در یک شاخه سبب شد است محصولات در بازار از یک اتحاد در مسیر رقابتی برخوردار نباشند.

عدم وجود اتحاد در مسیر رقابتی سالم سبب شد تا بسیج علمی استان حلقه مفقوده بین تولید کننده و مصرف کننده را شناسایی کرده و طرح حمایت بعد از ایجاد کسب و کار را ریخته است و ایجاد شرکت نوین پارسه مسیر بعد از تولید را برای افرادی که در عرصه مشاغل خرد و خانگی گام برداشه اند را هموار می کند.

ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مغفول مانده استان سبب شد تا درمیز گردی اختصاصی به فعالیت‌های شرکت نوین پارسه و نقش بسیج علمی در این عرصه را بررسی کنیم که نتیجه این گپ و گفت در زیر آورده شده است؛

حمید رضا مددی‌فرد در گفتگو با سرویس اقتصادی فت فتو در خصوص حلقه مفقوده بین تولیدات خانگی و بازار گفت: شرکت یاس نوین پارسه را ما در راستای حمایت از کسب و کارهای خرد و خانگی و کوچک راه اندازی کرده‌ایم.

عضو هیئت مدیره و مشاور مدیرعامل شرکت یاس نوین پارسه با بیان اینکه در استان یک نماینده داریم، عنوان کرد: هدف اصلی ما خدمت به کسب و کارهای کوچک است و همانطور که در سطح دنیا مشهود است،از هر ۱۰۰ واحد تولیدی که در راستای کسب و کارهای کوچک ایجاد می‌شود، در سه سال اول ۹۷ واحد آن از بین می‌رود.

وی تاکید کرد: اولین علت از بین رفتن کسب و کارهای کوچک به شخص تولید کننده بر می‌گردد زیرا آغاز گران تولید بدون شناخت بازار و نیازسنجی‌های اولیه فقط به تولید می‌پردازد، دومین علت، تولید بدون توجه به استانداردها و شاخص های روز دنیا تولیدات تولید می‌شوند، سومین مورد و شاید مهمترین عامل این است که معمولا تولید کنندگان بازاریابان خوبی نیستند.

مددی‌فرد با تاکید بر این مطلب که هر تولید کننده خوب صرفا بازاریاب خوبی نیست، عنوان کرد: متاسفانه اکثر تولید کنندگان از مکان خوبی برای تولید محصولات خود برخوردار نیستند، بنابراین شرکت یاس پارسه بر اساس همین مشکلات موجود برای ایجاد حلقه مفقوده بعد از تولید پا به عرصه گذاشته است.

مدیر تعاملات استانی نوین پارسه در خصوص حلقه‌های مفقوده تولید و اشتغال در سطح کشور گفت: ما به دنبال ایجاد نمایشگاه‌های دائم و موقت، بازارچه های مرزی برای شناخت محصولات به دیگر کشورهای همسایه در راستای ایجاد اشتغال‌های پایدار هستیم، که این امر سبب افزایش تولید نیز می‌شود.
 
وی ادامه داد: کالاهای خرد و خانگی ما در حال حاضر بسیارسخت شامل نماد استاندارد می‌شوند و تولید کنندگان  نیز به دنبال ایجاد خلاقیت در بسته‌بندی و انتخاب نام تجاری صمناسبی نیستند.
 
مددی‌فرد به چشم انداز این شرکت در ۴ طرح ملی اشاره کرد و گفت: پشم تا فرش، پوشاک اسلامی با اولویت فرهنگ ایرانی، علوفه ذرتی و دامی، تولید گیاهان دارویی، از اهداف ملی شرکت نوین پارسه است.
 
عضو هیئت مدیره نوین پارسه به مشکلات عرصه نساجی کشور اشاره کرد و گفت: ما در جهان پنجمین تولید کننده پشم گوسفند و چهارمین کشور وارد کننده نخ در جهان هستیم و متاسفانه زیرساخت مناسب نساجی را هم نداریم.

مدیر تعاملات استان‌های نوین پارسه ادامه داد: با توجه به صنعت دست‌کاری شده نساجی در ایران، برای وارد شدن به این عرصه به علت نداشتن زیرساخت‌های مناسب، هزینه‌های زیادی را به ما تحمیل می‌کرد بنابر این به سمت تولید سنتی حرکت کردیم، به این صورت که پشم را بعد از چیده شدن در اختیار زنانی که از قبل با دستگاه‌های امروزی و کم حجم پشم ریسی مجهز شده‌اند قرار می‌دهیم و بعد پشم ریسیده شده  را در اختیار گروهی دیگر برای تبدیل به نخ قرار می‌دهیم.
 
مددی تاکید کرد: از پشم چینی به حلاجی، از حلاجی به پشم ریسی، از پشم ریسی به نخ ریسی، و از نخ ریسی به رنگرزی و از رنگ رزی به تولید فرش، گلیم، نمد و نمد صنعتی  یک چرخه خانگی و شبکه سازی شده را در دو شهر  ایلام و کرمانشاه ایجاد کرده‌ایم.
 
وی ادامه داد: دستگاه‌های کوچک و خانگی پشم ریسی هم در ایران توسط جوانان تولید شده است و هزینه کمی دارد به همین علت زنان خانه‌دار علاقه زیادی نشان داده‌اند، زیرا در خانه نشسته‌اند و کار می‌کنند و از ۱۰۰ کیلو پشم ۷۵ کیلوگرم را با پرتی ۲۵ کیلویی به ما تحویل می‌دهند که البته دلیل این پرت شدن شیوه نا مناسب پشم چینی است.
 
عضو هیئت مدیره شرکت نوین پارسه عنوان کرد: استان‌های ایلام کرمانشاه به واسطه دارابودن نژادمحلی گوسفند کرک‌دار، پشم خوبی را تولید می‌کنند بنابر این طرح‌های قابل اجرا در مسیر نساجی از این نوع گوسفند است و هم ‌اکنون نخ تولیدی شرکت فرش عظیم زاده را از همین منبع تامین می‌کنیم و موفق هم بود‌ه‌ایم.
 
مددی تاکید کرد: در مباحث گیاهان دارویی ما طرحی را مبنی بر تولید اولیه با نشاء و بذر بومی  آغاز کرده‌ایم، که بعد در مبحث تولید و در نهایت فرآوری آن را آغاز خواهیم کرد زیرا بذر برای کشاورز از هر موضوعی مهمتر است تا محصول از درجه خلوص بهتری برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه ما به دنبال داروی گیاهی نیستیم بلکه به دنبال گیاهان دارویی هستیم، به مقایسه این دو عنوان پرداخت و گفت: گیاهان دارویی از نوع خام گیاه است که هم خشک و هم تر در کشور وجود دارد هم در عطاری‌ها و هم در جوار مراتع و کوهستان‌ها  و کوهپایه‌ها اما داروی گیاهی معمولا فرآوری شده گیاه دارویی است که به ترکیب چندگیاه و یا عصاره‌گیری از گیاهان در داروخانه‌ها و بر پایه طب ایرانی و دانش‌بنیانی است.
 
مددی ادامه داد: ما در جهان ۳۰ هزار گونه گیاهان دارویی داریم و فقط ۸ هزار گونه آن در ایران است و در جهان ۱۳ اقلیم داریم که ۱۱ اقلیم آن در ایران است اما از ۸ هزار نوع گیاه متاسفانه تنها ۳۰ نوع ان در کشور شناخته شده  و مورد استفاده است .
 
وی به کوه هزار نعمت عظیم خداوند به کرمانی ها اشاره کرد و گفت: کوه هزاره در کرمان انواع گیاهان دارویی را دارد که به علت ۴فصل بودن کرمان است که اگر روی آن سرمایه گذاری شود اثرات خوبی در اقتصاد استان خواهد گذاشت، به طور مثال تمام ایران زعفران را با قائنات می‌شناسند اما ما زعفران را در خرم آباد کشت کردیم که حتی بهتر از شهر اصلی آن جواب داده که با کیفیت تر هم هست.
 
عضو هیئت مدیره نوین پارسه در خصوص حجاب و عفاف عنوان کرد: ما با تولید کنندگان زیادی در راستای تولیدات لباس بر اساس سن مخاطب مانند جوان و نوجوان برای پسر و دختر جلسات متعددی برگزار کرده‌ایم در این راستا از تمام طرح‌های تولید کنندگان در راستای پوشش جوانان و نوجوانان حمایت خواهیم کرد زیرا نیاز اصلی است، برخی از البسه که نیم خورده کشورهای غربی است به عنوان مد به جوان ما خورانده می‌شود که نام لباس بر آن نهادن شرمساری است.

مدیر تعاملات استانی نوین پارسه مدعی شد: شرکت ما به دنبال پرداخت تسهیلات نیست بلکه به دنبال هموار سازی مسیر است و قصد نداریم پولپاشی کنیم زیرا رهبر انقلاب بارها عنوان کرده است، که تسهیلات پرداخت شده به افراد اما تولیدی بالا نرفته است بنابراین با طرح بوم سازی و شناخت پتانسیل‌های هر منطقه قصد توسعه در هر استان را داریم و عملا بعد از ایجاد شغل همراه تولید‌گر خواهیم بود.

 
وی ادامه داد: در طرح‌های تولیدی حتما آمایش هر سرزمینی باید رعایت شود که شناخت و طرح نویسی آمایش هر منطقه را بر عهده بسیج علمی هر استان قرار داده‌ایم،اما رشد پایدار در بحث علوفه‌های دامی که اکنون بسیار گران را در دستور کار داریم.

مددی فر اذعان کرد:  چغندر علوفه‌ای که می تواند جایگزین خوبی برای خوراک دام باشد، هم در جنوب تولید می‌شود یا استفاده از برگ‌های نخل خرما به عنوان علوفه دامی و یا دستگاه چهارکاره که پسمانده از گیاهان گلخانه‌ای را به صورت علوفه دامی رشد می‌دهیم.
 
وی در پایان به دو سایت دسترسی عموم از محصولات این شرکت اشاره کرد و گفت: راسته بازار و نوین پارسه دو سایتی است که بدون حضور واسته تولید کننده و مصرف کننده را به هم می‌رساند و موجبات فروش را هموار می‌کند.
 
خضری پور نماینده استانی شرکت نوین پارسه در کرمان ادامه داد: ما کار در استان کرمان را تازه شروع کرده‌ایم تنها کارهایی که انجام شده است، شناسایی افراد است که به صورت سرخوشه شروع به فعالیت می‌کنند و مکانی را تجهیز کرده ایم که شعبه  نمایندگی شرکت یاس را در کرمان فراهم کنیم و به زودی نمایشگاه و غرفه دائمی فروشی را راه اندازی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: فعالیت ما در حال ایجاد زیر ساخت‌های اجرای این طرح است، اما طرح‌های مختلفی از شمالی ترین تا جنوبی‌ترین بخش استان کرمان داریم، که در حال اجراست.

انتهای خبر/ طهماسبی

 
 
 
 
 




ظرفیت‌های مغفول مانده استان کرمان از سیر شهداد تا گیاهان دارویی

منبع:آرمـان
? ظرفیت‌های مغفول مانده استان کرمان از سیر شهداد تا گیاهان دارویی