ضرورت همگرایی بین رسانه ها و دستگاه های اجرایی/ جهاد تبیین یعنی انتقال دستاوردها جهت امید آفرینی به جامعه

جهاد تبیین به عنوان فریضه ای فوری و قطعی است و بیانات رهبر انقلاب نیز به گلوگاه ها و شکاف بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود در جامعه اشاره دارد؛ عملکرد نظام همان عملکرد دستگاه های اجرایی است که اگر به درستی نشان داده نشود، حتی با وجود ایدئولوژی و آرمان قوی، در جامعه نمود […]

جهاد تبیین به عنوان فریضه ای فوری و قطعی است و بیانات رهبر انقلاب نیز به گلوگاه ها و شکاف بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود در جامعه اشاره دارد؛ عملکرد نظام همان عملکرد دستگاه های اجرایی است که اگر به درستی نشان داده نشود، حتی با وجود ایدئولوژی و آرمان قوی، در جامعه نمود نخواهد داشت.

به گزارش “فت فتو” در حالی که چندین ماه است رهبر انقلاب بر موضوع جهاد تبیین تاکید دارد اما متاسفانه هنوز از واحد اصلی یعنی دستگاه ها و نهادهای اجرایی این موضوع مورد توجه قرار نگرفته است و همین نهادهایی که خود نماینده اصلی نظام هستند هر چند کم قدم های کوچکی برداشته اند.

همین امر سبب شد تا در میزگردی به چالش ها و فرصت های جهاد تبیین از نگاه مدیران روابط عمومی سه دستگاه نظارتی و اجرایی در استان بپردازیم.

طرح روایت اول از هر واقعه، در راستای جهاد تبیین است

علی اسدی مدیر روابط عمومی استانداری کرمان در گفتگو با فت فتو عنوان کرد: متاسفانه در دستگاه های اجرایی ما موضوع روایت اولی از یک ماجرا و یا حتی مطالبه یک مشکل به صورت رسانه ای وجود ندارد و متاسفانه ضعیف عمل شده است.

وی ادامه داد: جهاد تبیین یعنی معرفی دستاوردها و حتی اعلام به موقع یک دستاورد یا یک واقعه به شیوه درست که نگاه رسانه ای درآن دخیل است، بنابر این عملا از اعلام نظر در رسانه ها مدیران کشور فراری هستند.

روابط عمومی استانداری کرمان ادامه داد: در این کشور آنقدر دستاورد وجود دارد و نقاط قوت که بیان نشده اند به گونه ای که  نقاط قوت رنگ باخته  و نقاط ضعف جایگزین آنها شوند و همین امر دست خوش سوء استفاده دشمنان این کشور شده است تا در اندک زمانی اتفاق کوچک و بی ارزشی را  تبدیل به یک بحران کنند، بنابر این نگرش رسانه ای و مشاوران رسانه ای از الزامات هر دستگاه دولتی محسوب می شوند تا به موقع نقاط قوت را معرفی کنند.

ضرورت همگرایی بین رسانه ها و سازمان ها

حامد بهشتی فر، مدیر روابط عمومی اداره کل صمت کرمان درگفتگو با “فت فتو ” با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین به عنوان فریضه ای فوری و قطعی گفت: بیانات رهبر انقلاب به گلوگاه ها و شکاف بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود جامعه اشاره دارد؛ عملکرد نظام همان عملکرد دستگاه های اجرایی است که اگر به درستی نشان داده نشود، حتی با وجود ایدئولوژی و آرمان قوی، در جامعه دیده نمی شود.
انتشار اخبار امید بخش موجب انتقال حس خوب به جامعه می شود

وی ابراز کرد: وقتی کلیات اخبار منتشر شده ازعملکرد بخش های مختلف امیدبخش باشد، حس خوب ناشی از آن به جامعه و مردم منتقل می شود لذا باید این همگرایی بین سازمان ها و رسانه ها ایجاد شود و فاصله بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب در حوزه رسانه چکش کاری شود تا مسئولین و تصمیم سازان نسبت به آن آگاه تر شوند.

مدیر روابط عمومی اداره کل صمت کرمان با بیان اینکه برخی مسئولین معتقدند مطالبه گری در جامعه و فضای رسانه ای کرمان کم است، ابراز کرد: گاهی ممکن است ما به عنوان سازمان ما نتوانیم مطالبات را مطرح کنیم اما رسانه ها می توانند مشکلات و همچنین ظرفیت ها را بیان کنند.

لزوم شکل گیری جریان رسانه ای و انتقال مطالبات و مشکلات به مسئولین

بهشتی فر با اشاره به برخی اقدامات وزارت صمت به عنوان یکی از وزارت خانه های موثر و مرتبط در زندگی مردم اذعان داشت: ما در کنار رسانه ها هستیم و از پیگیری موضوعات مختلف توسط آنها استقبال می کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت مطالبه گری و پیگیری مسائل مختلف عنوان کرد: باید از روزمرگی خارج شویم و به مطالبه گری روی بیاوریم؛ شکل گرفتن جریان رسانه ای در استان و انتقال این مطالبات در فضای رسانه ای می تواند به مدیران استان در رفع مشکلات کمک کند. بهشتی فر تصریح کرد: به طور مثال می توان با تشکیل اتاق فکرهایی با خبرنگاران در حوزه های مختلف، به صورت ماهانه یا فصلی وضعیت صنایع را بررسی کنیم و مشکلات و مطالبات را پیگیری کنیم؛ ضرورت دارد که چنین همکاری هایی شکل بگیرد و از ساختارهای سنتی خارج شویم.

مدیر روابط عمومی اداره کل صمت کرمان تاکید کرد: البته برخی اخبار قابلیت رسانه ای شدن ندارند یا موجب ایجاد موج منفی می شوند؛ همچنین گاهی علی رغم برنامه ریزی های انجام شده و هماهنگی بارسانه ها برای اطلاع رسانی برخی موضوعات خاص، به دلایل مختلف یا موارد غیرمنتظره این امر لغو می شود اما به هرحال این ارتباط امری ضروری است و هدف رسانه ها باید اطلاع رسانی مشکلات و مطالبه گری از مسئولین باشد.

قلم رسانه در مطرح ساختن مشکلات و مطالبات بسیار آزاد حرکت می کند

حمید ابسالان مدیر روابط عمومی سازمان راه و شهرسازی نیز در خصوص اهمیت  نقش رسانه گفت: رسانه ها باید به سمت پیگیری مطالبات به صورت میدانی حرکت کنند و برای رسیدن به هدف راه های تعاملی را در پیش بگیرند و البته که روابط عمومی ها در نیل به این هدف کمک کنندگان خوبی هستند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در فضای رسانه ای تلاش های خوبی صورت می گیرد اما معضلاتی چون نبود، آب ، زمین و حتی فرو نشست های حاصله از خشکسالی های متفاوت سبب شده است که اندکی در امر پیش برد پروژه های این نهاد دچار مشکلاتی باشیم.

آبسالان افزود: در راستای جهاد تبیین مهمترین موضوع اعلام دستاوردهای هر ارگان و ارتباط موثر با اصحاب رسانه است که معمولا با یک نشست خبری این دستاوردها معرفی می شوند، اما اگر رویه ای شکل بگیرد که هر سه ماه یکبار مسئولان به اصحاب رسانه پاسخگو باشند بی شک رفع مشکلات و مطالبات استانی به گوش بالا دستی ها نیز می رسد زیرا گاهی یک رسانه موضوعی را مطرح می کند که عملا دستگاه نظارتی نمی تواند ان را بیان کند اما قلم رسانه در مطرح ساختن آن ازادانه  حرکت می کند.

انتهای پیام/

 

 
 
 
 




ضرورت همگرایی بین رسانه ها و دستگاه های اجرایی/ جهاد تبیین یعنی انتقال دستاوردها جهت امید آفرینی به جامعه

منبع:آرمـان
? ضرورت همگرایی بین رسانه ها و دستگاه های اجرایی/ جهاد تبیین یعنی انتقال دستاوردها جهت امید آفرینی به جامعه