صنایع دستی تضمین جدی برای توسعه کشور است

کرمان – فت فتو – مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: حوزه صنایع دستی تضمینی جدی برای توسعه در کشور است زیرا وقتی منطقه‌ای به عنوان شهر یا روستای ملی صنایع دستی انتخاب می شود تحولات زیادی در این مناطق اتفاق می افتد. به گزارش فت […]

کرمان – فت فتو – مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: حوزه صنایع دستی تضمینی جدی برای توسعه در کشور است زیرا وقتی منطقه‌ای به عنوان شهر یا روستای ملی صنایع دستی انتخاب می شود تحولات زیادی در این مناطق اتفاق می افتد.

به گزارش فت فتو، ویدا توحدی روز شنبه در حاشیه مراسم داوری ششمین دوره نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی منطقه سه کشور (کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان) افزود: توسعه زیرساخت ها از مهمترین اثرات ترویج هنر صنایع دستی در شهرها و روستاهای کشور است که باعث بالندگی هنرمندان و آثارشان می شود.

وی تاکید کرد: به طور مثال در گذشته هنر قالی بافی برای خیلی از هنرمندان جاذبه نداشت اما اکنون می بینیم بسیاری از هنرمندان به سمت قالی بافی و سایر رشته های صنایع دستی رفته اند.

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی تصریح کرد: دریافت نشان های ملی هویت بخشی صنایع دستی هر منطقه را احیا و محکم می کند و استان کرمان امروز میزبان ۲ استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان در سومین نشست ششمین داوری نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی است که برای نخستین مرتبه این اتفاق برای کرمان رخ داده است.

وی با اشاره به ثبت سیرجان و روستای دارستان این شهرستان به عنوان شهر جهانی گلیم بیان کرد: گلیم شیرکی پیچ سیرجان به عنوان نگینی بر بافته های موجود صنایع دستی ایران است و صادارت خوبی به خارج از کشور دارد.

توحدی اظهار داشت: امسال با توجه به تمرکززدایی از داوری نشان ملی صنایع دستی قصد داریم استان کرمان را یکی از ظرفیت های داوری معرفی کنیم و یکی از داوران این استان به عنوان داور برگزیده شناسایی و معرفی خواهد شد.

وی با بیان اینکه استان کرمان ظرفیت های شگرفی در حوزه صنایع دستی دارد ادامه داد: با توجه به گستردگی و پراکندگی جمعیت، صنایع دستی این استان متنوع است و شاهد تغییرات بسیاری در این حوزه هستیم.

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی همچنین با اشاره به بازدید خود از شهرستان قلعه گنج در جنوب کرمان تصریح کرد: در بخش حصیربافی شهرستان قلعه گنج فعالیت های کم نظیری اتفاق افتاده است که با همت یکی از بانوان منطقه یک هزار نفر در این رشته مشغول به کار شده اند، اشتغال پایداری را در منطقه رقم زده اند و باید سرمایه گذاری جدی بر روی صنایع دستی در مناطق محروم انجام شود.

۴۰ رشته نامزد نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی هستند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: پنج شهر از استان کرمان نامزد شهر ملی صنایع دستی شده اند که امیدواریم نتیجه ارزیابی ها مثبت باشد و ما شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه مهم و ارزشمند باشیم.

فریدون فعالی با اشاره به برگزاری ششمین دوره داوری شنان ملی مرغوبیت صنایع دستی در کرمان افزود: ۲۵۰ اثر در ۴۰ رشته صنایع دستی از هنرمندان سه استان کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان در این مرحله از داوری نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی حضور دارد که مورد ارزیابی و داوری قرار می گیرند.

وی تصریح کرد: داشتن هویت و اصالت، استفاده از مواد طبیعی و گیاهی، قدرت سفارش پذیری و داشتن مالکیت معنوی از جمله شاخص های مهم انتخاب آثار صنایع دستی محسوب می شود.

به گزارش فت فتو مرحله اول داوری مقدماتی نشان ملی مرغوبیت کالاهای صنایع‌دستی چهارم آذر در سطح استانی برگزار شد.

استان کرمان با توجه به غنای فرهنگی و اقلیم متفاوت دارای صنایع دستی متعدد و متنوعی مانند فرش، گلیم، پته، شال، مصنوعات فلزی، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و غیره است که اغلب شهرت جهانی دارند و به داخل و خارج از کشور صادر می شوند.

شورای جهانی صنایع دستی نیز شهریور ماه سال ۹۶ با ثبت روستای دارستان و سیرجان به عنوان دهکده جهانی گلیم موافقت کرد و گلیم شیرکی پیچ این شهرستان به ثبت جهانی رسید.




صنایع دستی تضمین جدی برای توسعه کشور است

منبع:ایرنـا
? صنایع دستی تضمین جدی برای توسعه کشور است