شاخصی برای سنجش ارتباط مراکز علمی با جامعه/رونمایی از رتبه‌بندی رؤیت‌پذیری دانشگاهها در دهه‌فجر

رتبه‌بندی رؤیت‌پذیری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی آغاز شده و به گفته رییس ایرانداک؛ در دهه فجر از این نظام رتبه‌بندی رونمایی می‌شود. به گزارش نذیر کرمان، رؤیت‌پذیری میزان دیده شدن فعالیت‌های مختلف از جمله فعالیت‌های علمی، پژوهشی در جامعه است. از طریق رؤیت‌پذیر کردن مراکز علمی و دانشگاهی می‌توانیم این امکان را فراهم کنیم که […]

رتبه‌بندی رؤیت‌پذیری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی آغاز شده و به گفته رییس ایرانداک؛ در دهه فجر از این نظام رتبه‌بندی رونمایی می‌شود.

به گزارش نذیر کرمان، رؤیت‌پذیری میزان دیده شدن فعالیت‌های مختلف از جمله فعالیت‌های علمی، پژوهشی در جامعه است. از طریق رؤیت‌پذیر کردن مراکز علمی و دانشگاهی می‌توانیم این امکان را فراهم کنیم که پژوهشگران، دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، پارک‌های علم و فناوری و … در جامعه دیده و شناخته شوند تا از این طریق بتوانند در جامعه اثرگذاری داشته باشند و ایده‌ها و محصولات آن‌ها در جامعه خریدار پیدا کند. 

ایده رؤیت‌پذیری با وجود اهمیت بسیاری که در ارتباط محیط‌های علمی با جامعه دارد، ولی در نظام آموزش عالی ما خیلی شناخته شده نیست. موضوع «رؤیت‌پذیری» برای اولین‌بار زمستان سال گذشته در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کشور مطرح شد.

با توجه به اهمیت توجه به موضوع رؤیت‌پذیری در پارک‌های علم و فناوری، پارک‌های علم و فناوری بر اساس میزان رؤیت‌پذیر بودن ارزیابی شدند و در روزهای اخیر ایرانداک از نظام رتبه‌بندی پارک‌های علم و فناوری بر اساس رؤیت‌پذیری رونمایی کرد و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس رؤیت‌پذیری نیز در دستور کار قرار دارد.

دکتر محمد حسن‌زاده، رییس ایرانداک در گفت‌وگو با نذیر کرمان، در مورد چرایی اهمیت رتبه‌بندی رؤیت‌پذیری دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات آموزش عالی گفت: دانشگاه‌های ما دارای پتانسیل‌های فراوانی هستند که نشانه بارز آن را می‌توان در دانش‌آموختگان باکیفیت ما دید که هم در سطح کشور و هم در سطح خارج از کشور موفق می‌شوند.

وی با بیان این‌که دانشگاه‌های نسل چهارم، دانشگاه‌هایی هستند که به جامعه نزدیک‌ترند؛ خاطر نشان کرد: یکی از شاخص‌های نزدیک‌تر بودن دانشگاه‌ها به جامعه این است که توسط جامعه قابلیت دیده شدن داشته باشند.

رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) تاکید کرد: ما می‌خواهیم با انجام این رتبه‌بندی ببینیم دانشگاه‌های ما با پتانسیلی که دارند، برای جامعه، صنعت، دولت و کسی که می‌خواهد از توانمندی‌های آن‌ها استفاده کند، تا چه میزان رؤیت‌پذیر هستند. هدف ما این است که این رتبه‌بندی بتواند دانشگاه‌های ما را به سمت جامعه، دولت و صنعت راهنمایی کند.

حسن‌زاده با اشاره به این‌که رتبه‌بندی رؤیت‌پذیری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از زمستان سال گذشته آغاز شده است، توضیح داد: از آن‌جا که تعداد دانشگاه‌ها زیاد است و مسائلشان متفاوت از پارک‌های علم و فناوری است، نیاز به شاخص‌های خاص خودشان دارند. در حال حاضر شاخص‌های رؤیت‌پذیری شناسایی و نرمال‌سازی شده و در مرحله گردآوری اطلاعات هستیم. پس از گردآوری اطلاعات، صحت‌سنجی آن نیز انجام می‌شود و پس از پردازش توسط سامانه رتبه‌بندی انجام می‌شود و در یک فرصت مناسب رونمایی می‌شود.

به گفته رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) رتبه‌بندی رؤیت‌پذیری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در دهه فجر رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام




شاخصی برای سنجش ارتباط مراکز علمی با جامعه/رونمایی از رتبه‌بندی رؤیت‌پذیری دانشگاهها در دهه‌فجر

منبع: ایـسنا
? شاخصی برای سنجش ارتباط مراکز علمی با جامعه/رونمایی از رتبه‌بندی رؤیت‌پذیری دانشگاهها در دهه‌فجر