سیاه‌چادرهای عشایر کرمان در ایام نوروز؛ آشنایی با سبک زندگی و جبران معیشت

کرمان – فت فتو – امسال ایام نوروز در کنار مکان‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری، سیاه‌چادرهای عشایر نیز در نقاط مختلف استان کرمان پیش‌روی مسافران گشوده شدند تا هم آشنایی با این سبک از زندگی صورت گیرد و هم با عرضه محصولات عشایر بخشی از مشکلات معیشتی آنان نیز بویژه در خشکسالی‌های اخیر جبران شود. […]

کرمان – فت فتو – امسال ایام نوروز در کنار مکان‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری، سیاه‌چادرهای عشایر نیز در نقاط مختلف استان کرمان پیش‌روی مسافران گشوده شدند تا هم آشنایی با این سبک از زندگی صورت گیرد و هم با عرضه محصولات عشایر بخشی از مشکلات معیشتی آنان نیز بویژه در خشکسالی‌های اخیر جبران شود.

آنطور که متولیان امور عشایری کرمان می گویند به علت خشکسالی طی سال های اخیر بخش مهمی از درآمدهای این قشر از جامعه تحت تاثیر قرار گرفته اند لذا توسعه مشاغل خرد، رونق تولیدات صنایع دستی و نیز بهره گیری از ظرفیت عشایر در صنعت گردشگری می تواند جایگزین خوبی برای گذر از ایام خشکسالی در تامین بخشی از معیشت و درآمد این قشر مولد جامعه باشد.

به گفته مدیرکل امور عشایر استان کرمان، برپایی سیاه‌چادرهای عشایری در ایام نوروز علاوه بر بهبود اقتصاد و معیشت عشایر باعث آشنایی مسافران و بازدیدکنندگان با فرهنگ غنی عشایر استان کرمان نیز می شود؛ عشایری که به خود می بالد الگویی نامدار همچون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را در دامن خود پرورش داده است.

رضا نیکزادی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار فت فتو اظهارداشت: در چارچوب مصوبات ستاد برگزاری خدمات سفر، در محل ورودی شهرستان های مختلف استان از جمله بافت، شهربابک، ارزوئیه، رابُر و بم سیاه چادرهای عشایری برای استقبال و پذیرایی از مهمانان نوروزی برپا شده است.

وی با بیان اینکه ۴۵ منطقه گردشگری در مناطق عشایری شمال استان از جمله تخت سرتشتک، میمند، لاله زار و سیرچ شناسایی و برای بازدید به علاقه مندان معرفی شده گفت: با توجه به افزایش سفرهای نوروزی در سال جاری  استقبال خوبی از سیاه چادرها و محصولات عشایر از جمله کشک، دوغ، ماست و صنایع دست بافت آنان ها صورت گرفته است. 

به گفته مدیرکل امور عشایر استان کرمان برپایی سیاه چادرها در چارچوب شیوه نامه های بهداشتی بوده است.

وی افزود: برپایی آیین های سنتی در سیاه چادرها از جمله موسیقی های اصیل سبب آشنایی شهروندان با آداب و رسوم و سبک زندگی عشایر استان کرمان می شود.

نیکزادی با اشاره به خشکسالی‌های اخیر که منابع درآمدی عشایر را به حداقل رسانده است افزود: توسعه مشاغل خرد خانگی از جمله افزایش تولیدات صنایع دستی و همچنین استفاده از ظرفیت گردشگری عشایر می‌تواند جایگزین بخشی از درآمدهای این قشر از جامعه باشد.




سیاه‌چادرهای عشایر کرمان در ایام نوروز؛ آشنایی با سبک زندگی و جبران معیشت

منبع: ایرنـا
? سیاه‌چادرهای عشایر کرمان در ایام نوروز؛ آشنایی با سبک زندگی و جبران معیشت