سیادت نیروی دریایی کشور بر آب‌های بین‌المللی منطقه را امن کرده است

فرمانده مرکز آموزش شهدای وظیفه دریایی سیرجان گفت: برتری دریایی کشورمان در آب‌های بین‌المللی و دریاهای دور بر همگان ثابت شده و امنیت را برای کشورهای منطقه به ارمغان آورده است. به گزارش نذیر کرمان از سیرجان، هفتم آذرماه یادآور رشادت و دلاورمردی‌های نیروی دریایی جمهوری اسلامی در تاریخ دفاع مقدس به ثبت رسیده و […]


فرمانده مرکز آموزش شهدای وظیفه دریایی سیرجان گفت: برتری دریایی کشورمان در آب‌های بین‌المللی و دریاهای دور بر همگان ثابت شده و امنیت را برای کشورهای منطقه به ارمغان آورده است.

به گزارش نذیر کرمان از سیرجان، هفتم آذرماه یادآور رشادت و دلاورمردی‌های نیروی دریایی جمهوری اسلامی در تاریخ دفاع مقدس به ثبت رسیده و مرکز آموزش شهدای دریایی سیرجان بزرگترین مرکز آموزش ناویان وظیفه در کشور است که رسالتی مهم و خطیر برعهده دارد.

در همین راستا فرمانده مرکز آموزش شهدای وظیفه دریایی سیرجان به مناسبت هفتم آذر روز نیروی دریایی در جمع خبرنگاران اظهار  داشت: امروز افتخار می‌کنیم که برتری دریایی کشورمان در آب‌های بین‌المللی مشخص شده و جوانان شجاع ما با اقتدار تمام آماده دفاع از کشور هستند.

امیر نعمت‌الله جلیلیان افزود: حفظ اقتدار ایران با حضور ناوگان‌های نیروی دریایی ارتش در آب‌های بین‌المللی ثابت شد و اتکاء به این سرمایه‌های عظیم موجب شده ناوگان‌های مختلف نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور فعالانه و موثر خود در آبهای بین‌المللی و دریاهای دور امنیت را برای کشورهای منطقه داشته باشیم.

 وی خاطر نشان کرد: یکی از نیروهایی که در جریان ۸ سال دفاع مقدس توانست نقش بی‌بدیلی را در پیروزی رزمندگان در عملیات‌های مختلف ایفا کند، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بودند و یگان ۷۰۰ نفره تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نخستین گروه نظامی سازمان یافته‌ای بود که هنگام آغاز جنگ تحمیلی وارد خرمشهر شد تا نخستین سیلی محکم را به دشمن بعثی بزند.

 امیر جلیلیان گفت: با آغاز جنگ و گسترش تهدیدات سطحی و هوایی دشمن، یگان‌های تفنگدار دریایی و شناور نداجا با استقرار در مناطق حیاتی و حساس کشور، به‌ویژه تمامی جزایر و سکوهای نفتی، مأموریت تأمین پدافند سطحی و هوایی ارتفاع پست را با هدف جلوگیری ازهر گونه عملیات غافلگیرانه و تخریبی دشمن عهده‌دار شدند.

وی ادامه داد: یگان‌های پدافند هوایی و سطحی نداجا در طول ۸ سال دفاع مقدس به ویژه سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷ مکراراً با هواپیماهای متجاوز که قصد حمله به پایانه‌های نفتی و جزایر مذکور را داشتند، درگیر و از نزدیک‌شدن آنها به سکوها و جزایر یاد شده، جلوگیری می‌کردند.

فرمانده مرکز آموزش شهدای وظیفه دریایی سیرجان عنوان کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که مسؤولیت حفاظت از منافع کشور و تأمین امنیت خطوط مواصلاتی دریایی را برعهده داشت در دوران دفاع مقدس خطوط مواصلاتی و معابر وصولی دریایی دشمن را از بین برد و به حول و قوه الهی و با بکارگیری قابلیت‌های تخصصی کارکنان متعهد و انقلابی، با ایثار و فداکاری و سرافرازی تمام در طول جنگ تحمیلی این وظایف با پیروزی و موفقیت به انجام رساند.

وی  گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از آغاز تهاجم سراسری دشمن ضمن صدور اولین اعلامیه بین‌المللی مبنی بر اعلام ضوابط و محدودیت‌های تردد در خطوط کشتیرانی به منظور اعلام محاصره دریایی کشور متجاوز، جهت حضور مستقیم در صحنه و اعمال کنترل و فرماندهی مؤثر، قرارگاه مقدم دریایی تحت عنوان نیروی رزمی ۴۲۱ را در بندر بوشهر تشکیل داده و کلیه یگان‌های شناور، پروازی، تکاوران، تفنگداران و عملیات ویژه، تحت کنترل عملیاتی این قرارگاه با وحدت کامل فرماندهی در صحنه‌های مختلف عملیاتی به نحوی به کار گرفته شدند که تا هفتم آذر ۱۳۵۹ یعنی شصت و هفتمین روز جنگ، ضمن انهدام بخش اعظم توان دریایی دشمن، سیادت دریایی جمهوری اسلامی ایران را در تمام پهنه آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس کسب و با قدرت تمام تا پایان جنگ تحمیلی حفظ کردند.

وی اضافه کرد: بدین ترتیب می‌توان گفت نیروی دریایی اولین نیرو از نیروهای مسلح کشور بود که توانست به اهداف نهایی جنگ دریایی که همانا در هم کوبیدن ماشین جنگی دشمن، کسب و حفظ سیادت دریایی کشور، بستن خطوط مواصلاتی دریایی دشمن و باز نگه داشتن خطوط دریایی خودی است دست یابد.

فرمانده مرکز آموزش شهدای وظیفه دریایی سیرجان در خصوص نامگذاری روز نیری دریایی، ابراز داشت: عملیات دریایی غرورآفرین مروارید در هفتم آذر سال ۱۳۵۹ توسط دریادلان جان برکف نداجا در شمال خلیج فارس و علیه نیروی دریایی دشمن انجام گرفت و در این عملیات ضربات سنگین و جبران ناپذیری بر پیکر دشمن وارد شد، این عملیات را می‌توان مهم‌ترین جنگ دریایی در پهنه خلیج فارس دانست.

امیر جلیلیان گفت: در سپیده ‌دم هفتم آذرماه ۱۳۵۹، قهرمانان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، درسی تلخ به مزدوران دریایی عراق دادند به طوری‌که در لحظات اولیه این عملیات (مروارید) متهورانه دریایی، دریادلان ایرانی توانستند هفت ناوچه مدرن و اژدرافکن عراق موسوم به «اوزا» را در حوالی سکوهای نفتی البکر و الامیه که جنبه اقتصادی مهمی برای دولت بعثی عراق داشت، به قعر دریا بفرستند.

وی ادامه داد: در این عملیات سکوهای نفتی البکر و الامیه منهدم شدند و عملاً صدور نفت عراق از طریق دریا قطع شد و به پاس قدردانی از رشادت‌های جان برکفان ناوچه همیشه قهرمان پیکان در این روز، در تاریخ کشور این روز به عنوان روز نیروی دریایی نامیده شد.

وی در خصوص حوزه ماموریت مرکز آموزش شهدای وظیفه دریایی در سیرجان هم گفت: این مرکز بزرگترین مرکز آموزش رزم مقدماتی جهت کلیه مشمولین آموزشی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی است که در تحقق شعار هر سرباز یک مهارت گام‌های موثری برداشته است.

فرمانده مرکز آموزش شهدای وظیفه دریایی سیرجان اضافه کرد: این مرکز آموزش در حوزه مهارت آموزی اقدامات متعددی شامل برگزاری آزمون‌های ادواری، جهت کارکنان وظیفه دارد و با تاسیس مرکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای در حوزه‌های جوشکاری، برق ساختمان، لوله‌کشی، مکانیکی و همچنین در حوزه جهاد دانشگاهی و هلال احمر و ورزش جوانان اقدام کرده است.

 امیر جلیلیان عنوان کرد: دوره‌های آموزشی برای ناویان وظیفه در رشته‌های مختلف مانند پرورش قارچ، گیاهان دارویی، گلخانه‌ها، پرورش دام و طیور و همچنین در حوزه هنری شامل عکاسی، فیلمبرداری و سایر رشته‌های مرتبط اقدام به برگزاری دوره‌های مهارت کرده و این آموزش‌ها در هر دوره آموزشی ادامه دارد.

فرمانده مرکز آموزش شهدای وظیفه دریایی سیرجان در پایان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای نیروی دریایی گفت: اولین شهید نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس و از شهدای شاخص نیروی دریایی در استان، شهید منصور نگارستانی است که متولد روستای نگار از توابع شهرستان بردسیر بودند است.

وی اضافه کرد: این شهید بزرگوار  از جمله اولین شهدای نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس است که در مهرماه ۱۳۵۹ در خرمشهر بر اثر اصابت گلوله به شهادت می‌رسد و تکاوران دریایی در مقاومت اولیه از شهر خرمشهر عاشقانه و داوطلبانه جزء اولین یگان‌های نظامی بودند که در دفاع از حریم و ناموس کشور دفاع بی‌نظیر و جانانه‌ای داشتند.

پایان پیام / ۸۰۰۱۵ / ش

 

 





سیادت نیروی دریایی کشور بر آب‌های بین‌المللی منطقه را امن کرده است

منبع: فــارس
? سیادت نیروی دریایی کشور بر آب‌های بین‌المللی منطقه را امن کرده است