ساکنان این مرکز «سنگ صبور» هستند

اگر غم و غصه نشسته توی دلت، بچه‌هایت کلافه‌ات کرده‌اند، با همسرت مشکل داری، به این مرکز بیا، ساکنان اینجا «سنگ صبور» هستند، حرف‌هایت را با جان و دل می‌شنوند و بهترین راهکار را جلوی پایت می‌گذارند. نذیر کرمان – کرمان؛ مهسا حقانیت: نبش کوچه ۱۳ خیابان کارگر یک ساختمان با نمای سنگِ سفید وجود […]


اگر غم و غصه نشسته توی دلت، بچه‌هایت کلافه‌ات کرده‌اند، با همسرت مشکل داری، به این مرکز بیا، ساکنان اینجا «سنگ صبور» هستند، حرف‌هایت را با جان و دل می‌شنوند و بهترین راهکار را جلوی پایت می‌گذارند.

نذیر کرمان – کرمان؛ مهسا حقانیت: نبش کوچه ۱۳ خیابان کارگر یک ساختمان با نمای سنگِ سفید وجود دارد با یک حیاط دلباز، ساکنان اینجا سال‌هاست آدم‌هایی که راه چاره‌ای برای مشکلات و گرفتاری‌های‌شان ندارند را با جان و دل میزبانی می‌کنند، حرف دل‌شان را می‌شنوند و با صبوری راه را از چاه نشان‌شان می‌دهند، اینجا «مرکز خدمات مشاوره روانشناسی آرامش فرماندهی انتظامی استان کرمان» است.

پنجره اتاق‌های مشاوره رو به حیاط مرکز آرامش است، اتاق‌هایی پر از گلدان‌های سرسبز و شاداب، محیطی دنج و خودمانی در این مرکز وجود دارد با مشاوران خانم و آقا.


محیطی دنج و خودمانی برای مراجعان در مرکز آرامش ایجاد شده است.

مراکز مشاوره فراجا از مردم دستگیری می‌کنند

صبح یکی از روزهای بهاری کرمان برای تهیه گزارش از مرکز خدمات مشاوره روانشناسی آرامش فرماندهی انتظامی استان کرمان و گفت‌وگو با مدیر و مشاوران وارد این مرکز می‌شوم.

دقایقی باید منتظر بمانم، روی یکی از صندلی‌های اتاق انتظار می‌نشینم، دختر جوانی با مانتوی بنفش و شال روشن وارد مرکز می‌شود و بعد از اینکه خودش را به خانم منشی معرفی می‌کند با راهنمایی او همراه با یکی از خانم‌های مشاور به اتاق مشاوره می‌رود.

یک خانم میانسال هم از اتاق مشاوره‌ای بیرون می‌آید که در راهرو قرار دارد و از منشی می‌خواهد، وقت مشاوره‌ای را برای دخترش هماهنگ کند.

بعد از دقایقی وارد اتاق مهدیه کارگر مدیر مرکز خدمات مشاوره روانشناسی آرامش فرماندهی انتظامی استان کرمان می‌شوم و پس از سلام و احوالپرسی از او می‌خواهم درباره مرکز و خدمات آن صحبت کند.

کارگر می‌گوید: «مراکز مشاوره روانشناسی فرماندهی انتظامی در مهرماه سال ۸۰ همزمان با تولد حضرت علی (ع) در کلان‌شهرهای کشور ازجمله شهر کرمان با هدف دست‌گیری کردن از مردم افتتاح شدند.

دوایر مشاوره و مددکاری کلانتری‌ها را هم بعد از مراکز مشاوره راه‌اندازی کردند آن هم با هدف بزرگتری. هدف این بود که تعداد زیادی از پرونده‌ها از چرخه قضایی حذف شود.

بسیاری از افرادی که به کلانتری‌ها مراجعه می‌کنند با جلسات مشاوره می‌توانند خیلی از مشکلات‌شان را رفع کنند بدون اینکه در چرخه قضایی قرار بگیرند.

بنابراین این مسیر هم از نظر وقت و هم هزینه برای شخص و حوزه قضایی مناسب‌تر است».

بغض و کینه را از بین می‌بریم

کارگر معتقد است، طرح فراجا برای راه‌اندازی مراکز مشاوره جواب داده است. وی می‌گوید: « ممکن است پرونده‌ها در شوراهای حل اختلاف و یا چرخه حقوقی و قضایی حذف شوند، اما معمولا بغض و کینه و دل‌رنجش از یکدیگر باقی می‌ماند.

اما وقتی پرونده در چرخه مشاوره قرار می‌گیرد و افراد از مشاوره بهره می‌برند و مشکلات‌شان را به شکل ریشه‌ای برطرف می‌کنند، آن وقت خروجی این می‌شود که آن بغض، کینه و اثرات روانی از بین می‌رود، مواردی که می‌توانست تاثیر به‌سزایی در رفتار افراد در آینده داشته باشد».

مشکلات خانوادگی مهمترین دلیل مراجعه به مشاوران

آن‌طور که مدیر مرکز خدمات مشاوره روانشناسی آرامش فرماندهی انتظامی استان کرمان تعریف می‌کند، «مشکلات خانوادگی» بیشترین دلیل مراجعه افراد به مرکز مشاوره آرامش است.


بنا به گفته کارگر مدیر مرکز مشاوره آرامش «مشکلات خانوادگی» در صدر مسائل وجود دارد.

«مشاوره خانواده‌ای که به افراد ارائه می‌شود با توجه به استطاعاتی که در کلانتری‌ها وجود دارد، هر پرونده‌ای تا ۴ جلسه می‌تواند در جلسات مشاوره کلانتری حضور داشته باشد.

همه افرادی که در دوایر هستند، یکسری تعاملات با ادارات و سازمان‌های حوزه استحفاظی خودشان مانند مراکز حمایت اجتماعی ازجمله اورژانس اجتماعی، خیریه‌ها، شعبه‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی دارند و می‌توانند افراد را به این مراکز ارجاع دهند.

بسیاری از افراد اطلاعات زیادی درباره خدمات اجتماعی ندارد و با این ارجاع بسیاری از مشکلات‌شان رفع می‌شود، البته وقتی ارجاع از سمت ما باشد، مجموعه‌ها هم رسیدگی به مشکلات افراد را تسریع می‌کنند».

راه ارتباط با مرکز مشاوره آرامش چیست؟

اما افراد چگونه می‌توانند به مرکز خدمات مشاوره روانشناسی آرامش فرماندهی انتظامی استان کرمان مراجعه کنند؟

کارگر پاسخ به این سؤوال را می‌دهد: «اگر افرادی که به دوایر مشاوره و روانشناسی مراجعه می‌کنند به‌ مشاوره روانشناسی و روانشناختی تخصصی نیاز داشته باشند به مرکز مشاوره آرامش ارجاع داده می‌شوند.

اما مرکز خدمات مشاوره روانشناسی آرامش فرماندهی انتظامی استان کرمان با ارائه خدمات مضاعف و ویژه در خدمت عموم مردم است. مراجعانی هم از سازمان‌ها و نهادهای مختلف به این مرکز برای خدمات روانشناسی و روانشناختی و مددکاری ارجاع می‌شوند.

سامانه ۰۹۹۶۵۸۰ خدمات پلیس هم یکی دیگر از راه‌هایی است که مردم می‌توانند با شماره‌گیری این شماره به‌صورت تلفنی خدمات مشاوره را بگیرند.

همچنین افراد برای مشاوره می‌توانند به‌دوایر مشاوره کلانتری‌های محل زندگی خود بروند و خدمات را دریافت کنند.

کلانتری یعنی بزرگتر محله و مرکز مشاوره در کلانتری‌ها یک اتاق امن هست و سعی شده استانداردهای اتاق مشاور را داشته باشد».

وی همچنین از حضور کارشناسان با مدارک کارشناسی ارشد و دکترا، کارکنان پایه‌ور و مشاوران افتخاری در مرکز خدمات مشاوره روانشناسی آرامش فرماندهی انتظامی استان کرمان خبر می‌دهد.

کارگر می‌گوید: «هر ساله حداقل ۶ کارگاه آموزشی برای مشاوران مرکز خدمات مشاوره روانشناسی آرامش فرماندهی انتظامی استان کرمان برگزار می‌کنیم تا علم‌شان به‌روز شود».

مردها هم راهی مراکز مشاوره شده‌اند

اما در حالی خانم‌ها بیشترین مراجعه‌کنندگان به مرکز خدمات مشاوره روانشناسی آرامش فرماندهی انتظامی استان کرمان هستند که بنا به گفته مدیر این مرکز در سال‌های اخیر تعداد مراجعه‌کنندگان آقا با توجه به فرهنگسازی‌های انجام شده در زمینه مشاوره زیادتر شده است.

مدیر مرکز خدمات مشاوره روانشناسی آرامش فرماندهی انتظامی استان کرمان درباره مهمترین دلایلی که مراجعه‌کنندگان برای مشاوره اقدام می‌کنند هم می‌گوید: «بر اساس اطلس ماهانه‌ای که داریم، اولویت مراجعه به مرکز و دوایر مشاوره و روانشناسی کلانتری‌ها با مشکلات خانوادگی است و نزاع و مشکلات حقوقی و اجتماعی در کلانتری‌ها و اختلالات روانی، ازدواج و مسائل تربیتی به عنوان دلایل بعدی مراجعه است.

نگذارید مشکلات‌تان تبدیل به کلکسیون شود

مراجعه به‌موقع است که می‌تواند منجر به مشاوره موفق شود، بنابراین نگذاریم، مشکلات روی هم تلنبار و تبدیل به کلکسیون شود، زیرا فردی که اختلال و مشکلش مزمن شود، دیگر نمی‌پذیرد، بیمار است».

مشکلات بچه‌ها به خانواده برمی‌گردد

آیا راهی وجود دارد که فرد و یا اطرافیان وی متوجه شود، دچار اختلال روانی شده است و نیاز به مشاوره دارد؟

مدیر مرکز خدمات مشاوره روانشناسی آرامش فرماندهی انتظامی استان کرمان در پاسخ به این سوؤال می‌گوید: «بعضی اختلالات بدون علائم هستند، اما بعضی موارد مانند پرخاشگری قابل مشاهده است.

همه مشکلات بچه‌ها به خانواده برمی‌گردد، ما یک زمانی به فرزندپروری چسبیده بودیم، اما در همین بحث‌های فرزندپروری فهمیدیم اولویت ما همسرداری است، یعنی ما باید کار را از پای‌بست شروع کنیم. اگر امروز بچه ما مشکل رفتاری دارد و نامتعادل است این بر می‌گردد به روابط نامتعارفی که در خانواده است و نبود مهارت‌های ارتباطی. یعنی ما بیشتر در همسرداری مشکل داریم تا فرزندپروری.

از آنجایی که مسائل و مشکلات روز مانند شیوع بیماری کرونا، فضای مجازی و شکاف نسلی زیاد شده‌اند، می‌طلبد همه ما خواسته و ناخواسته برای مشاوره اقدام کنیم، احساس می‌کنم مشاوره و پرداختن به مسائل روانی به مراتب مهمتر از مسائل جسمی است.

طبق فرمایش پیامبر اکرم(ص) مبنی بر اینکه «همه ما به غیر از خداوند نیاز به مشورت داریم» و اینکه جامعه با آسیب، دغدغه و شکاف نسلی مواجه است این امر به ما نشان می‌دهد خیلی چیزها را نمی‌دانیم و در کنار مشاوره نیاز به آموزش داریم.

از این رو ما هم در جلسات مشاوره سعی می‌کنیم، افرادی که نیاز به آموزش دارند را به مراکزی مانند بهزیستی ارجاع دهیم که طرح‌های آموزش خانواده را دارد.

چرا وامانده می‌شویم؟

این را باید بدانیم، اگر جایی وا می‌مانیم از سر ندانستن و عدم آگاهی و عدم آموزش است. بسیاری از خانواده‌هایی که مستاصل شده بودند و لازم بود با یک فرد بی‌طرف مشاوره کنند مرکز خدمات مشاوره روانشناسی آرامش فرماندهی انتظامی استان کرمان آمدند و جواب گرفتند.

بیشتر این افراد هم از قشر تحصیلکرده بودند که فکر می‌کردند همه چیز را می‌دانند و نیاز به مشاوره ندارند، اما دیدند که نیاز به مشاوره دارند.

حتی افراد زیادی که قصد ازدواج داشتند هم برای مشاوره به ما مراجعه کرده‌اند و در چرخه مشاوره متوجه شدند این ازدواج نمی‌تواند، ازدواج سالمی باشد و به مشاوره‌ها اعتماد کردند و آینده خود را نجات دادند.

مرکز خدمات مشاوره روانشناسی آرامش فرماندهی انتظامی استان کرمان تنها مرکز مشاوره‌ای‌ست که علاوه بر خدمات در حوزه پیشگیری از آسیب‌ها به مجرمان هم مشاوره می‌دهد.

کارگر می‌گوید: «ما به فردی که در چرخه جرم قرار گرفته است، مشاوره می‌دهیم تا به چرخه جرم برنگردد و از آسیب‌های بعدی جلوگیری می‌کنیم».

این مشاوران «به‌روز» هستند

محمود اصغری کارشناس ارشد روانشناسی و یکی از مشاوران مرکز خدمات مشاوره روانشناسی آرامش فرماندهی انتظامی استان کرمان است.

وی می‌گوید: «سعی کرده‌ایم خودمان را در بحث مشاوره با شرکت در کارگاه های تخصصی به‌روز کنیم تا وقتی فردی به ما مراجعه می‌کند با آگاهی کامل به او کمک کنیم.


مرکز مشاوره آرامش در زمینه های مختلف به مردم مشاوره می دهد.

 بیشترین افرادی که به مراجعه می‌کنند مشکلاتی با موضوع پیمان‌شکنی در زمینه عاطفی، جنسی، و ذهنی دارند و بسیاری از این مشکلات به این بر می‌گردد که همه ما علم و ظرفیت اینکه در فضای مجازی باشیم را نداریم.

خلا عاطفی، انتقام‌گیری، ارضای نیازهای جنسی، اعتیاد و عدم بهداشت فردی مهمترین دلایل برای پیمان‌شکنی است و اعتیاد به مصرف موادمخدر نیز از دیگر مشکلات مراجعان ماست.

طلاق عاطفی خطرناکتر از طلاق رسمی

بعضی از افراد فقر کلمات دارند و بلد نیستند با همسر خود چگونه صحبت کنند، بنابراین قهر و سکوت بین زوج‌ها به‌وجود می‌آید و منجر به طلاق عاطفی می‌شود که صدمات آن از طلاق رسمی بیشتر است».

اصغری نیز ریشه مشکلات را در خانواده می‌داند و می‌گوید: «خلا عاطفی، دوستان ناباب، اختلالات روانی و شبکه‌های اجتماعی و ماهواره زمینه‌ساز مشکلات روحی و روانی است».

به‌نظر می‌رسد مرکز خدمات مشاوره روانشناسی آرامش فرماندهی انتظامی در استان‌های مختلف با توجه به سابقه بالا و بهره‌گیری از مشاوران مجرب می‌تواند کمک خوبی را به همه ما ارائه دهد، پس اگر نیاز به مشاوره دارید هرچه سریع‌تر خودتان را به یکی از این مراکز برسانید.

پایان پیام/۸۰۰۱۹/ب





ساکنان این مرکز «سنگ صبور» هستند

منبع: فــارس
? ساکنان این مرکز «سنگ صبور» هستند