رنج ریگانی ها از کمبود امکانات درمانی/ بیمارستانی که چاره ساز نشد

ریگان – ریگانی ها از کمبود امکانات درمانی در بیمارستان این شهرستان گلایه مندند و مجبورند برای بهره مندی از برخی خدمات درمانی تخصصی باز هم توشه سفر برداشته و راهی بم یا کرمان شوند. فت فتو – گروه استان‌ها: شهرستان ریگان یکی از مناطق محروم در شرق استان کرمان به شمار می‌رود و مردم […]

ریگان – ریگانی ها از کمبود امکانات درمانی در بیمارستان این شهرستان گلایه مندند و مجبورند برای بهره مندی از برخی خدمات درمانی تخصصی باز هم توشه سفر برداشته و راهی بم یا کرمان شوند.

فت فتو – گروه استان‌ها: شهرستان ریگان یکی از مناطق محروم در شرق استان کرمان به شمار می‌رود و مردم این منطقه با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

بیمارستان ۳۳ تختخوابی ریگان یکی از پروژه‌هایی است که چند سالی است مردم محروم ریگان از آن بهره مند شده‌اند اما با توجه به «طرحی بودن» نیروهای این بیمارستان، گاهی مردم با مشکل کمبود پزشک متخصص مواجه می‌شوند و این مساله باعث گلایه مندی آنها شده است.

همچنین نبود برخی امکانات تخصصی مانند «ام. آر. آی» و «سی. تی. اسکن» هم منجر به نارضایتی مردم شده است. این در حالیست که طبق گفته مسئولان بهره مندی از چنین امکاناتی در همه بیمارستان‌ها ممکن نیست و این قبیل تجهیزات تخصصی بر اساس یکسری معیارها و استانداردهایی به هر بیمارستان اختصاص می‌یابد و بیمارستان ریگان که فقط ۳۳ تختخواب دارد در این زمینه با محدودیت‌هایی مواجه است.

بر این اساس مردم ریگان باز هم برای استفاده از برخی خدمات پزشکی مجبور می‌شوند مسیر یکصد کیلومتری «ریگان – بم» و مسیر ۲۸۵ کیلومتری «ریگان – کرمان» را طی کنند. البته در بیمارستان ریگان هفت رشته تخصصی داخلی، اطفال، زنان، جراحی، بیهوشی، راونپزشکی و رادیولوژی وجود دارد و بخش‌هایی نظیر تالاسمی و دیالیز نیز فعال است.

گلایه‌های ریگانی ها از کمبود پزشک متخصص

علی بهرامی از شهروندان ریگان در گفتگو با فت فتو اظهار کرد: وجود بیمارستان برای شهرستان ریگان یک نعمت است و بسیاری از مشکلات ما را رفع کرده است اما همچنان برخی مشکلات وجود دارد؛ مثلاً گاهی با کمبود پزشک متخصص روبرو می‌شویم که نیاز است این مساله رفع شود.

وی ادامه داد: ریگان همواره با مشکل طوفان شن و ریزگردها مواجه است و این مساله سلامتی مردم را در معرض خطر قرار داده است و وجود پزشک متخصص در این زمینه برای شهرستان الزامیست.

زهرا نوابی هم به مهر چنین گفت: بیمارستان ریگان با کمبود پزشک مواجه است و هر وقت به این بیمارستان مراجعه می‌کنیم با مشکل مواجه می‌شویم از مسئولان می‌خواهیم با توجه به بعد مسافت ریگان با مرکز شهرستان و مرکز استان فکری برای این مساله بکنند.

وی گفت: به دلیل نبود برخی امکانات درمانی مجبور می‌شویم باز هم مانند گذشته به بم یا کرمان برویم. انتظار داریم سطح خدمت رسانی در بیمارستان ریگان افزایش پیدا کند.

وجود ۷ رشته تخصصی در بیمارستان ریگان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بم در گفتگو با مهر در خصوص گلایه‌های مردم از وضعیت بیمارستان شهرستان ریگان اظهار کرد: یکی از اولویت‌های ما، خدمت رسانی به مردم مناطق محروم از جمله ریگان است.

محمدعلی رئیسی ادامه داد: این شهرستان در چهار الی پنج سال اخیر فاقد بیمارستان بود اما هم اکنون در این بیمارستان هفت رشته تخصصی مشغول خدمت رسانی هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بم با اشاره به فعالیت بخش‌های دیالیز و تالاسمی بیان کرد: رشته‌های تخصصی داخلی، اطفال، زنان، جراحی، بیهوشی، راونپزشکی و رادیولوژی در بیمارستان ریگان فعال است.

رئیسی با اشاره به اینکه اخیر بخش تالاسمی بیمارستان ریگان فعال شده است، اظهار کرد: با راه اندازی این بخش مردم دیگر نباید برای درمان به بم بیایند.

اکثر پزشکان متخصص بیمارستان ریگان طرحی هستند

اکثر نیروی‌های فعال در بیمارستان، طرحی هستند و بعد از پایان دوره طرح نیروی‌های جدید، جایگزین آنها می‌شود وی ادامه داد: اکثر نیروی‌های فعال در بیمارستان، طرحی هستند و بعد از پایان دوره طرح نیروی‌های جدید، جایگزین آنها می‌شود.

رئیسی با اشاره به اینکه برای جایگزینی متخصص‌هایی که دوره طرح آنها تمام شده است، درخواست داده‌ایم، افزود: بر اساس اینکه چند تعداد نیرو از سوی وزارتخانه به ما اختصاص یابد ما هم نیرو به ریگان اختصاص می‌دهیم تا مشکل مردم رفع شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بم گفت: بر این اساس هفت الی هشت نیروی تخصصی جدید، جایگزین نیروهای طرحی قدیم می‌شوند.

رئیسی بیان کرد: به صورت ۲۴ ساعته پزشک عمومی در بیمارستان حضور دارد و خدمات پزشکی در اورژانس به صورت شبانه روزی ارائه می‌شود. همچنین در حال حاضر هفت الی هشت پزشک متخصص در بیمارستان ریگان حضور دارند.

وی ادامه داد: انتظار مردم این است که بیمارستان دچار ازدحام و شلوغی نباشد؛ این در حالیست که شیوع بیماری‌ها یکسان نبوده و دچار افت و خیز می‌شود و در برخی مقاطع زمانی وارد پیک می‌شود. به عنوان مثال ممکن است یک نوع سرماخوردگی در یک منطقه شایع شود و تعداد بیماران در بیمارستان افزایش یابد که طبیعی است.

با محدودیت‌های کشوری مواجه ایم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بم گفت: همواره جوابگوی همه بیمارانی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند، هستیم. عموماً تخصص‌های مورد نیاز در بیمارستان حضور دارند و اگر تخصصی در بیمارستان وجود نداشته باشد، بیمار به مرکز بم اعزام می‌شوند.

وی گفت: سعی ما بر این است که تا جایی که امکانات کشور اجازه می‌دهد منطقه ریگان را تا حد ممکن فعال کنیم چرا که جمعیت و فاصله این منطقه تا بم از مابقی شهرها بیشتر است.

رئیسی با اشاره به اینکه مردم بدانند که در این زمینه محدودیت‌های کشوری وجود دارد، افزود: بیمارستان‌های تازه تأسیس نمی‌تواند همه تخصص‌ها را جذب کند چرا که در این زمینه تعریف‌ها و استانداردهایی داریم.

بیمارستان ریگان ۳۳ تختخوابی است و وزارتخانه به بیمارستان‌هایی با این ظرفیت، سی تی اسکن نمی‌دهد و این مساله خارج از محدوده اختیارات دانشگاه علوم پزشکی بم است معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بم اظهار کرد: بیمارستان ریگان ۳۳ تختخوابی است و وزارتخانه به بیمارستان‌هایی با این ظرفیت، سی تی اسکن نمی‌دهد و این مساله خارج از محدوده اختیارات دانشگاه علوم پزشکی بم است.

وی گفت: البته این مساله در تمامی کشورهای جهان وجود دارد و اینگونه نیست که در تمامی بیمارستان‌ها، امکانات بیمارستان‌های شهرهای بزرگ فراهم باشد. در این زمینه یکسری معیارهایی وجود دارد که وزارتخانه بر اساس آن چارچوب، نیرو و تجهیزات اختصاص می‌دهد.

رئیسی بیان کرد: همه مسئولان تلاش کرده‌اند تا حداکثر امکانات برای این بیمارستان فراهم شود و ریگان با توجه به فاصله زیادی که با مرکز شهرستان دارد، از امکانات خوبی برخوردار شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بم گفت: اینکه انتظار داشته باشید که تمامی خدمات حوزه سلامت و درمان در بیمارستان فراهم شود؛ امکان پذیر نیست. به عنوان مثال آی. سی.یو یک بخش ویژه است و نمی‌توان این امکان را برای بیمارستان ۳۳ تختخوابی فراهم کرد. این بحث در خصوص تجهیزاتی مانند ام. آر. آی و سی. تی اسکن که فوق تخصصی و اختصاصی است هم صادق است و وزارتخانه این امکانات را بر اساس تعاریف اختصاص می‌دهد.

وی ادامه داد: بیمارستان‌های تازه تأسیس رشته‌هایی مانند عمومی معمولاً پوشش می‌دهند؛ ما حتی رشته رادیولوژی را در این بیمارستان راه اندازی کرده‌ایم. خوشبختانه این بیمارستان وضعیت خوبی دارد اما ما هم تلاش می‌کنیم که وضعیت روز به روز بهتر شود.

شهرستان محروم ریگان با توجه به جمعیت زیاد، بروز طوفان‌های شن متعدد و مساله ریزگردها و همچنین مسافت زیاد تا بم و شهر کرمان نیازمند بیمارستانی مجهز است. خدمت رسانی در مناطق محروم باید مورد توجه ویژه‌تر قرار گیرد و مسئولان تدبیری برای رفع این مشکلات بیاندیشند.

کد خبر ۵۳۶۸۹۶۵




رنج ریگانی ها از کمبود امکانات درمانی/ بیمارستانی که چاره ساز نشد

منبع:مــهر
? رنج ریگانی ها از کمبود امکانات درمانی/ بیمارستانی که چاره ساز نشد