رفع نیازهای اجتماعی مهم‌ترین اولویت سالمندان

رئیس کارگروه مرجعیت علمی و آینده‌نگاری دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: یک کار مطالعاتی انجام دادیم، با حدود ۱۰۳۰ سالمند مصاحبه کردیم و به این نتیجه رسیدیم که یکی از بالاترین اولویت‌های این قشر نیازهای اجتماعی است که در راس آن رفاه و اقتصاد است. به گزارش نذیر کرمان از رفسنجان، علی راوری پیش از […]


رئیس کارگروه مرجعیت علمی و آینده‌نگاری دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: یک کار مطالعاتی انجام دادیم، با حدود ۱۰۳۰ سالمند مصاحبه کردیم و به این نتیجه رسیدیم که یکی از بالاترین اولویت‌های این قشر نیازهای اجتماعی است که در راس آن رفاه و اقتصاد است.

به گزارش نذیر کرمان از رفسنجان، علی راوری پیش از ظهر امروز در نخستین جشنواره رفاه و اقتصاد سالمندی با اشاره به اینکه در حوزه معاونت آموزشی دانشگاه کارگروه‌های متعددی داریم که یکی از آن کارگروه مرجعیت علمی و آینده‌نگاری دانشگاه است، اظهار کرد: چهار حوزه برای دانشگاه ما تعریف شده که یکی از این حوزه‌ها پرستاری سالمندی است.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که روی آن تأکید شده، بررسی نیازهای سالمندان است و یک کار مطالعاتی انجام دادیم با حدود ۱۰۳۰ سالمند مصاحبه کردیم و به این نتیجه رسیدیم که یکی از بالاترین اولویت‌های این قشر نیازهای اجتماعی است که در رأس آن رفاه و اقتصاد است.

راوری تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در حوزه سالمندی حساسیت‌ها را برای تمام افرادی که به‌عنوان مسؤولان متولی امور مربوطه هستند ایجاد کرده و ما به‌عنوان دانشگاه کارمان آموزش و پژوهش و توانمندسازی سالمندانی هست که بتوانند از نظر سلامتی مقداری استقلال پیدا کنند و لازمه کارمان این است که فرمانداری و دیگر متولیان امر هم کنار ما باشند.

رئیس دبیرخانه طرح جامع عدالت تعالی و بهره‌وری در علوم پزشکی رفسنجان با بیان اینکه تمام دستگاه‌ها در تمام اقدامات و برنامه‌هایشان پیوست سالمندی داشته باشند، به‌عنوان نمونه شهرداری باید در هر طرح و برنامه پیوست سالمندی داشته باشد، افزود: ۲۴ نیاز سالمند را احصاء کردیم و روی آن کار می‌کنیم.

راوری خاطرنشان کرد: سالمندی دیگر به‌عنوان چالش نیست بلکه بحران است. تا چند سال آینده ۳۰ درصد جمعیت ما سالمند می‌شود و ایران دومین کشور پیر دنیا خواهد شد.

وی از فعالیت دو مرکز سالمندی در رفسنجان یاد کرد که مرکز روزانه نگهداری سالمندان و یک مرکز شبانه‌روزی‌ست و تأکید کرد: باید از این مراکز حمایت شود.

راوری در بخش دیگری از سخنان خود به این نکته اشاره کرد که جمعیت رفسنجان بیش از ۳۰۰ هزار نفر است که ۱۰ درصد آن سالمند هستند و ادامه داد: وجود ۳۰ هزار نفر سالمند به اندازه جمعیت یک شهر است و متولیان باید با برنامه‌های مناسب دغدغه داشته باشند و در این حوزه مدیریت کنند.

وی گفت: بنده پیشنهاد یک طرح «سالمندمحله» را دادم که به شکل پایلوت از یکی از محلات رفسنجان کارش را شروع کنم و باید مسؤولان در این زمینه همراهی کنند.

رئیس کارگروه مرجعیت علمی و آینده‌نگاری دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان عنوان داشت: ما به‌عنوان دانشگاه یکی از اهداف‌مان ارائه طرح به استان و کشور است و یک‌سری کارهای مطالعاتی که انجام می‌دهیم نتایج آن را بلافاصله عملیاتی می‌کنیم.

راوری توضیح داد: کاری به‌عنوان یوگای خنده در حال اجرا داریم و از آموزش‌های اساتید کشوری در این زمینه بهره‌مند شدیم و سالمندانی که این  روش را اجرا کرده‌اند اذعان می‌کنند که به زندگی برگشته‌اند.

 وی تصریح کرد: دارو به سالمند می‌شود داد در صورت ضرورت، اما اینکه دارو افزایش پیدا کند فایده‌ای ندارد باید سراغ روش‌های غیر دارویی و روش‌های دلپذیر و کم‌عارضه رفت.

راوری مسأله سالمندی را یک واقعیت تلخ انکارناپذیر دانست و گفت: سالمندی سن بالای ۶۰ سال است، اما ۵۰ سال به بالاهای ما دچار مشکل شده‌اند در صورتی که خیلی راحت، بدون عارضه و کم‌هزینه می‌توانیم یک سری مداخلاتی اعمال کنیم تا نتایج خوبی بگیریم.

پایان پیام/۸۰۰۱۶/ب






رفع نیازهای اجتماعی مهم‌ترین اولویت سالمندان

منبع: فــارس
? رفع نیازهای اجتماعی مهم‌ترین اولویت سالمندان