رفع مشکل ریزگردها و بی آبی در صدر درخواستهای مردم از دولت سیزدهم

کرمان – رفع مشکل ریزگردها و بی آبی، ساماندهی اتباع بیگانه، افزایش اشتغال و توسعه زیربنایی صنعت گردشگری در پایتخت مقاومت اسلامی مهمترین مطالبات از استاندار جدید کرمان است. فت فتو – گروه استان‌ها: استان کرمان بزرگترین استان کشور و به نسبت وسعتش دارای پتانسیل‌ها و البته مشکلات زیادی نیز می‌باشد که گاهاً سال‌ها برخی […]

کرمان – رفع مشکل ریزگردها و بی آبی، ساماندهی اتباع بیگانه، افزایش اشتغال و توسعه زیربنایی صنعت گردشگری در پایتخت مقاومت اسلامی مهمترین مطالبات از استاندار جدید کرمان است.

فت فتو – گروه استان‌ها: استان کرمان بزرگترین استان کشور و به نسبت وسعتش دارای پتانسیل‌ها و البته مشکلات زیادی نیز می‌باشد که گاهاً سال‌ها برخی از مشکلات روی زمین مانده است و در دولت‌های مختلف حل این مشکلات فقط با گفتار درمانی مواجه بوده است.

برگزاری جلسات و مصوبات کاغذی نیز نتوانسته از میزان مشکلات استان بکاهد و مردم امیدوارند با انتخاب فردی که با دیدگاه‌های دولت نزدیکی بیشتر دارد از میزان این مشکلات کاسته شود.

کرمان بیشترین میزان ذخایر مس خاورمیانه را دارد، معادن گسترده سنگ آهن و صنایع گسترده مس و فولاد از دیگر داشته‌های کرمان است. یک چهارم باغ‌های کشور در کرمان قرار گرفته و در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی ارزآور کرمان دست برتر را دارد.

محرومیت بر روی گنجینه‌ای بزرگ

از کرمان به عنوان بهشت معادن کشور نام برده می‌شود و شاه راه ارتباطی بنادر جنوب شرق و جنوبی کشور با استان‌های مرکزی محسوب می‌شود، این استان ۷ اثر ثبت جهانی دارد و از این نظر نیز در کشور رکورد دار است.

وجود مرقد شهید سلیمانی در کرمان و اختصاص نام پایتخت پایتخت مقاومت اسلامی به شهر کرمان این شهر به عنوان یکی از مقاصد اصلی مسافران از کشورهای مختلف تبدیل کرده است.

اما در هر زمینه به وضعیت کرمان نگاه می‌شود از استانداردها و جایگاهی که باید قرار گیرد بسیار فاصله دارد.

برخوردهای سیاسی با مسائل و عدم مدیریت‌های جهادی و دلسوزانه حالا باعث شود استان کرمان با چالشهای زیادی مواجه شود.

یکی از مهمترین مشکلاتی که مردم این روزها بیش از هر زمان دیگری با آن مواجه شده‌اند، بروز طوفان‌های پی در پی شن و ریزگردها در استان است، در حالی که بروز ریزگردها طی ۱۴ سال اخیر در کرمان شروع شده است که در گذشته مردم این استان شاهد چنین پدیده‌ای نبودند.

هشدارهای پی در پی مردم و کارشناسان و استادان دانشگاه در خصوص افزایش ریزگردها و از بین رفتن پوشش گیاهی به دلیل مصرف بی رویه آب در استان به جایی نرسید و حالا طوفانی که فقط در سه ماه یکی دو شهرستان شرق استان را تهدید می‌کرد حالا در تمام مناطق استان گسترده شده است.

افزایش ریزگردها و تشدید خشکسالی در کرمان

برداشت‌های غیر اصولی از سفره‌های آب زیر زمینی و عدم سرمایه گذاری برای احداث سد و یا استفاده از روش‌های مکانیزه آبیاری در کرمان موجب شده که ۸۰ درصد آب کرمان در بخش کشاورزی استفاده و ۹۰ درصد آب در همین بخش هدر رود و حالا مردم برای تأمین آب شرب نیز با مشکل مواجه هستند.

بزرگترین پتانسیل اقتصادی کرمان یعنی کشاورزی نیز به دلیل آبیاری‌های غیر اصولی و کشت محصولات آب بر و کم بهره از نظر اقتصادی در حال از بین رفتن است و در جنوب کرمان نیز به دلیل عدم وجود سیستم حمل و نقل مناسب، عدم بازاریابی، عدم احداث صنایع تبدیلی و دلال بازی محصولات کشاورزان بعد از برداشت از بین می‌رود.

وضعیت گردشگری کرمان منفعل و غیرقابل قبول است

رفع مشکل ریزگردها و بی آبی در صدر درخواستهای مردم از دولت سیزدهم

در بخش گردشگری نیز وضعیت کرمان قابل قبول نیست، ۷ اثر ثبت جهانی در کرمان وجود دارد، در شهر کرمان ۶۰۰ اثر ثبت ملی وجود دارد و مرقد شهید سلیمانی نیز در کرمان واقع شده است

از سوی دیگر در بخش گردشگری نیز وضعیت کرمان قابل قبول نیست، ۷ اثر ثبت جهانی در کرمان وجود دارد، در شهر کرمان ۶۰۰ اثر ثبت ملی وجود دارد و مرقد شهید سلیمانی نیز در کرمان واقع شده است.

اما حتی در تعطیلات عید نیز آثار ثبت جهانی کرمان در جمع آثار گردشگری مورد اقبال نبود و مسافرانی نیز که در سالگرد شهید سلیمانی و ایام نوروز به کرمان آمدند برای اسکان و مسائل رفاهی با چالش مواجه شدند.

روند بازسازی بناهای تاریخی کرمان نیز به بهانه‌های مختلف به کندی پیش رود و برخی از این پروژه‌ها خود تاریخی شده اند.

وضعیت شهر کرمان متناسب با عنوان پایتخت مقاومت اسلامی نیست

محمد ایران پور یکی از شهروندان کرمانی و استاد دانشگاه است که در گفتگو با فت فتو می‌گوید: طی سالهای اخیر فقط وعده داده شده است اما به هر موضوعی که نگاه می‌کنیم کار عملیاتی و عملی انجام نشده است، اینکه دولت یک استاندار بومی برای کرمان برگزیده است جای تشکر دارد چون این استاندار با مسائل مختلف استان آشنا است.

وی افزود: کرمان استانی تاریخی و دارای تنها اثر ثبت ملی طبیعی کشور است ضمن اینکه به شهری زیارتی تبدیل شده اما سوال این است که تا کنون برای توسعه گردشگری در کرمان که به هیچ گونه سرمایه گذاری گسترده نیاز ندارد چه اقدامی انجام شده است؟

رفع مشکل ریزگردها و بی آبی در صدر درخواستهای مردم از دولت سیزدهم

وی با اشاره به اینکه یکی از شعارهای میراث فرهنگی ساماندهی باغ هرندی در کرمان بود اما هیچ کاری در این زمینه انجام نشد گفت: شهر کرمان زیارتی است اما طی دو سال اخیر هیچ اقدامی جز ساختن یک پیاده راه چند متری انجام نشد. در این شهر هر ماه تعداد زیادی زائر از کشورهای مختلف رفت و آمد می‌کنند اما حتی پروژه‌هایی مانند خیابان تجلی و میدان ارگ مدتهاست رها شده اند و کسی هم پاسخگو نیست.

توسعه اقتصادی استان به خصوص در جنوب و شرق استان که بسیار محروم هستند اهمیت بالایی دارد که متأسفانه اقدامی حداقل در شرق استان صورت نگرفته است

اسماعیل مهرابی یکی از کسبه کرمان نیز بیان کرد: یکی از درخواستهای مردم کرمان ساماندهی اتباع خارجی است، ما سال‌ها در کنار اتباع خارجی زندگی مسالمت آمیز داشتیم و داریم و از آنها مانند خواهران و برادران دینی میهمان نوازی کردیم اما درخواست داریم که از ورود اتباع غیر مجاز به کرمان جلوگیری شود و حداقل ساماندهی در این زمینه انجام شود.

وی افزود: یکی از بزرگترین مشکلات مردم بیکاری است در هر خانواده چندین جوان بیکار وجود دارد اما در این استان در زمینه کشاورزی، معدن، گردشگری و صنعت پتانسیل‌هایی وجود دارد که گاه در حتی در کشورهای همسایه هم نیست.

اوج محرومیت در شرق کرمان

وی گفت: توسعه اقتصادی استان به خصوص در جنوب و شرق استان که بسیار محروم هستند اهمیت بالایی دارد که متأسفانه اقدامی صورت نگرفته است.

مهرابی گفت: راه آهن جنوب کرمان مدتها رها شده و حتی جاده نهبندان که دو سال قبل مسدود شد هنوز بسته مانده است و جاده کرمان به خراسان رضوی یکی از بی کیفیت ترین جاده‌های کشور در بدترین وضعیت موجود است.

زهرا احمدی دیگر شهروند کرمانی نیز می‌گوید: در کرمان که حتی یک بار هم طوفان شن و ریزگردها را شاهد نبودیم اما این روزها به صورت مستمر زیر ریزگردها و گرد و غبار است.

رفع مشکل ریزگردها و بی آبی در صدر درخواستهای مردم از دولت سیزدهم

وی عنوان کرد: بعد از تعطیلات عید تقریباً هر هفته هشدار طوفان و ریزگردها داریم و این مساله به دلیل برداشتهای بی رویه از سفره‌های آب زیر زمینی است و در بسیاری از دشت‌ها دیگر آبی باقی نمانده است و همه اینها به دلیل عدم برنامه ریزی بلند مدت برای برداشت آب است.

شاخص‌های توسعه استان به صورت عملی افزایش یابد

محمدرضا پور ابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: در کرمان باید توسعه و پیشرفت با سرعت بیشتری انجام شود و عملاً شاهد افزایش شاخص‌های توسعه باشیم.

وی ادامه داد: توسعه باید در ابعاد مختلف و در شهرستان‌های گوناگون انجام شود در غیر این صورت شاهد ادامه محرومیت‌ها خواهیم بود.

وی بیان کرد: کرمان استانی ثروتمند است که این ثروت در استان نمودی ندارد و باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که با استفاده از نیروهای متخصص و انقلابی مشکلات را برطرف کنیم.

وی گفت: همه نماینده‌های مجلس در راستای بهبود وضعیت استان همکاری حداکثری را انجام می‌دهند و باید با کار جهادی مشکلات را یکی پس از دیگری رفع کنیم.

کد خبر ۵۴۸۳۷۱۶




رفع مشکل ریزگردها و بی آبی در صدر درخواستهای مردم از دولت سیزدهم

منبع: مــهر
? رفع مشکل ریزگردها و بی آبی در صدر درخواستهای مردم از دولت سیزدهم