رسم قدیمی «علفه مرده‌ها» قبل از عید برای خیرات اموات/ بازار نقاره‌خانه با شلیک توپ آغاز سال نو را نوید می‌داد

مسئول واحد مردم‌شناسی اداره میراث فرهنگی کرمان گفت: کرمانی‌‌ها دو روز قبل از عید را «علفه مرده ها» می‌گویند که به شب علفه معروف است؛ در این ایام برای اموات خود خیرات می‌کردند و بر این باور بودند که اموات در این روز به پشت بام می‌آیند و منتظر هستند تا برای آنها خیرات فرستاده […]

مسئول واحد مردم‌شناسی اداره میراث فرهنگی کرمان گفت: کرمانی‌‌ها دو روز قبل از عید را «علفه مرده ها» می‌گویند که به شب علفه معروف است؛ در این ایام برای اموات خود خیرات می‌کردند و بر این باور بودند که اموات در این روز به پشت بام می‌آیند و منتظر هستند تا برای آنها خیرات فرستاده شود.

به گزارش فت فتو؛ در آستانه سال جدید قرار داریم؛ م‍ردم اس‍ت‍‍ان ک‍رم‍‍ان در گذشته مانند س‍‍ای‍ر ه‍م‍وطن‍‍ان، س‍‍ال ن‍و ر‌ا ب‍‍ا آد‌اب و رس‍وم خ‍‍اص‍‍ی آ‌غ‍‍از م‍‍ی ک‍ردند که ب‍رخ‍‍ی از ای‍ن آد‌اب ه‍ن‍وز در ب‍ی‍ن م‍ردم م‍رس‍وم ه‍س‍ت‍ن‍د.

فاطمه رضاپور در گفتگو با راه آرمان گفت: مردم کرمان در گذشته برای استقبال از نوروز، خانه تکانی و اقدام به خرید لباس نو می کردند همچنین حنا بستن و خضاب کردن از دیگر رسوم بود.

شست و شوی دسته جمعی فرش و لباس در کنار جوی آب

وی ادامه داد: به دلیل آنکه در منازل از چراغ نفتی استفاده می شد؛ خانه های خود را از دوده پاک می کردند و اگر لازم بود کاهگل و گچ روی آنها می کشیدند.

مسئول واحد مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان ادامه داد: کرمانی ها برای استقبال از سال جدید فرش ها و لباس های خود را می شستند و گاها اتفاق می افتاد که پنجاه الی صد نفر کنار جوی آبی برای شستشو بودند.

کماج سهن جز فراموش نشدنی هفت سین کرمانی ها

وی افزود: کرمانی‌ها سبزه، سبز می کردند و جوانه گندم برای پخت شیرینی های خود می ریختند؛ همچنین قووتو یکی از پایه های اصلی عید نوروز برای مردم کرمان بود، کرمانی ها حتما باید کماج سهن می پختند و بر سر سفره هفت سین باید قرار می دادند.

رسم «علفه مرده ها» قبل از عید برای خیرات اموات

مسئول واحد مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان اظهار کرد: دو روز قبل از عید کرمانی ها «علفه مرده ها» را داشتند که حتما برای اموات خود خیرات می کردند و بر این باور بودند که اموات در این روز به پشت بام می آیند و منتظر هستند تا برای آنها خیرات فرستاده شود.

وی خاطر نشان کرد: روز علفه هم که یک روز قبل نوروز بود؛ یک علفه سبزی سردر خانه ها آویزان می کردند و با گل می چسباندند بر سر در خانه ها برای سبزی، خوشبختی و شگون روز عید که از خانه  بیرون می آیند حتما چشمانشان به سبزه بیافتد تا سال را به سبز کامی و شادابی شروع کنند.

۵۰ روز به نوروز شروع آیین های نوروزی کرمانی ها

سید محمد علی گلاب زاده در گفتگو با راه آرمان؛ با تأکید بر اینکه در گذشته مردم کرمان همواره در برگزاری آداب و رسوم و سنت های ملی و مذهبی پیشگام بوده اند، گفت: مردم این دیار، برنامه نوروز را مفصل برگزار می کردند و تقریبا پنجاه روز مانده به عید به استقبال نوروز می رفتند و پایان فروردین آخرین مراسم آن بود.

این تاریخ شناس کرمانی ادامه داد: زمانی که جشن سده را برگزار می کردند؛ این برنامه شروع نوروز برای مردم کرمان بود و ده روز بعد از سده یعنی چهل روز مانده به عید نوروز، گندم سبز می کردند تا سهن درست و بتوانند با آن شیرینی های مختلف بپزند.

وی بیان کرد: در آن زمان با توجه به اینکه امکانات وجود نداشت خانواده ها با تهیه پارچه، اقدام به تهیه لباس نو برای فرزندان خود می کردند و بعد از آن نیز فرزندان خود را به کفاشی می بردند تا به اندازه پای آنها برایشان کفش بدوزند.

بازار نقاره خانه با شلیک توپ آغاز سال نو را نوید می داد

گلاب زاده با بیان اینکه برای تحویل سال مردم و دولت بر خود فرض می دانستند که سال نو را با شلیک توپ آغاز کنند، ابراز کرد: مکانی در میدان توحید (ارگ) و ورودی بازار کرمان را بازار نقاره خانه می گفتند و این مکان در بالای بلندی بازار قرار داشت که نقاره چی های در آنجا می ایستادند و نقاره می زدنند و مردم شهر نیز در این میدان اجتماع می کردند.

این تاریخ شناس کرمانی افزود: طوماری پس از آن خوانده می شد که این طومار از طرف حاکم بود که به مردم کرمان تبریک گفته شده بود و سال نو اینگونه آغاز می شد؛ در همان ابتدا مردم به زیارت اهل قبور می رفتند.

گلاب زاده گفت: در شهرستان های مختلف استان کرمان نیز مراسم های مختلفی برگزار می شد به عنوان مثال در رابر مردم در روز اول عید به باغ می رفتند و تاب می بستند و تاب می خوردند؛ دستمال گردانی و دف نوازی نیز از دیگر رسومات در آن ایام بود و همچنین مردم سعی می کردند، عروسی های خود را در این زمان برگزار کنند.

این تاریخ شناس کرمانی خاطر نشان کرد: در کنار مراسم نقاره خوانی، مراسم نوروز خوانی نیز برگزار می شد که در این مراسم، به خواندن اشعار و پیام های دولتی می گذشت.

انتهای پیام/




رسم قدیمی «علفه مرده‌ها» قبل از عید برای خیرات اموات/ بازار نقاره‌خانه با شلیک توپ آغاز سال نو را نوید می‌داد

منبع: دانــا
? رسم قدیمی «علفه مرده‌ها» قبل از عید برای خیرات اموات/ بازار نقاره‌خانه با شلیک توپ آغاز سال نو را نوید می‌داد