راه دسترسی به پایاب قنات گوهرریز جوپار بهسازی می‌شود

کرمان – فت فتو – مدیر پایگاه میراث جهانی قنات گوهریز جوپار از مرمت و بهسازی راه دسترسی به پایاب این قنات ثبت جهانی در جوپار خبر داد. به گزارش روز سه شنبه فت فتو و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، امین ماهانی افزود: عملیات […]

کرمان – فت فتو – مدیر پایگاه میراث جهانی قنات گوهریز جوپار از مرمت و بهسازی راه دسترسی به پایاب این قنات ثبت جهانی در جوپار خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه فت فتو و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، امین ماهانی افزود: عملیات مرمت و بهسازی راه دسترسی به پایاب قنات گوهرریز جوپار به همراه مرمت منظر فرهنگی این قنات و همچنین مرمت جداره‌های ۶ مقسم جوپار اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه برای پروژه‌های مذکور اعتباری معادل ۴۹۰ میلیون تومان اختصاص یافته است، ادامه داد: ساماندهی محوطه‌ اطراف قنات گوهرریز جوپار برای ورود و خروج گردشگران انجام و همچنین عملیات نورپردازی آن نیز برای بازدید علاقمندان اجرا شده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی قنات گوهریز جوپار بیان کرد: بازدید از قنات گوهریز به لحاظ شرایط خاص محیطی آن باید با برنامه‌ریزی و با حضور افراد متخصص و خبره انجام شود.

وی با اشاره به وجود دفتر پایگاه میراث جهانی قنات گوهرریز جوپار خاطرنشان کرد: همچنین مرکز اسناد مربوط به این جاذبه جهانی نیز راه‌اندازی شده و متخصصان حوزه قنوات و مسئولان می‌توانند با مراجعه به مرکز اسناد، اطلاعات و آمار مرتبط با این حوزه را دریافت و از آن بهره‌برداری علمی و کاربردی کنند.

قنات گوهر ریز در دامنه کوه‌های جوپار کرمان واقع شده و یکی از فعال‌ترین قنات‌های بخش جوپار استان کرمان محسوب می‌شود که قدمتی ۷۵۰ ساله از دوران صفویه دارد و سال ۹۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

طول قنات گوهرریز سه هزار و ۵۵۶ متر و با ۱۲۹ حلقه چاه در ۶ شاخه، حدود ۳۳۰ هکتار از باغ ها و اراضی کشاورزی را آبیاری می‌کند.

قنات گوهر ریز جوپار به همراه قنات‌های اکبرآباد و قاسم‌آباد بم در تیرماه سال ۹۵ و در چهلمین اجلاس کمیته میراث جهانی در شهر استانبول ترکیه به همراه ۱۱ قنات ایرانی دیگر در میراث تاریخی – فرهنگی یونسکو ثبت شدند.

شهر جوپار در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب غرب مرکز کرمان قرار دارد و از مناطق خوش آب و هوای این استان به شمار می رود.




راه دسترسی به پایاب قنات گوهرریز جوپار بهسازی می‌شود

منبع: ایرنـا
? راه دسترسی به پایاب قنات گوهرریز جوپار بهسازی می‌شود