دهیاری حلقه وصل توسعه کشاورزی و روستایی است

دهیار نمونه کشوری گفت: ما دهیاران این توفیق را داریم که با استفاده از نهاد مردمی و دولتی دهیاری‌ها، توسعه روستایی و توسعه تخصصی کشاورزی را گره بزنیم و عامل اصلی آن منابع انسانی بویژه جوانان روستایی است. به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی نذیر کرمان از رودبارجنوب، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به عنوان نهادهای محلی، عمومی و […]

دهیار نمونه کشوری گفت: ما دهیاران این توفیق را داریم که با استفاده از نهاد مردمی و دولتی دهیاری‌ها، توسعه روستایی و توسعه تخصصی کشاورزی را گره بزنیم و عامل اصلی آن منابع انسانی بویژه جوانان روستایی است.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی نذیر کرمان از رودبارجنوب، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به عنوان نهادهای محلی، عمومی و مردم محور از مدیریت کلان کشور جدا شد تا مشکلات کوی و برزن، محله و شهرها به دست خود مردم و برای جلوگیری از موازی کاری‌ها حل شود.

 
در این راستا شورای عالی انقلاب فرهنگی، با هدف آشنایی آحاد جامعه با عملکرد و خدمات شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، ارتقاء منزلت خانواده بزرگ شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، هم‌افزایی و افزایش همدلی و تعامل مردم و خانواده مدیریت شهری و روستایی و اطلاع‌رسانی در راستای آشنایی با رویکردها، ‌سیاست‌ها و برنامه‌های کشور در ارتباط با مدیریت شهری و روستایی، روز چهاردهم تیرماه را به عنوان “روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها” نام‌گذاری کرد.
 
به مناسبت فرا رسیدن ۱۴ تیرماه روز دهیاری‌ها و شهرداری‌ها خبرنگار نذیر کرمان گفت‌و‌گویی را با حسن غلامی کریم‌آباد دهیار نمونه کشوری داشته که در ادامه می‌خوانید.
 
حسن غلامی کریم آباد شانزده سال است که دهیار روستای کریم آباد شهرستان رشتخوار استان خراسان رضوی است، در طول این سال‌ها هفتاد سند روستایی استان خراسان رضوی را نوشته و طراحی کرده است و عضو هیئت امنا باشگاه کشاورزان جوان است، در طول مدت خدمت خود دو سال بعنوان دهیار نمونه کشور انتخاب شده است.
 
 حسن غلامی دهیار نمونه کشوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس اجتماعی نذیر کرمان به نقش دهیاران در توسعه روستا‌ها اشاره کرد و افزود: حضور دولت مردمی و مدیران دلسوز در این شروع تازه، مایه مباهات و نوید کار آمدی خواهد بود.
 
دهیار نمونه کشوری گفت: دهیاران می‌توانند با الهام از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گام‌های استواری را در کشف روش‌های انجام کار بویژه پرداختن به سازه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مورد نیاز روستاها بردارند.
 
نویسنده کتاب ((زیبای کوچک)) با بیان اینکه روستا همانند یک انسان است، خاطر نشان کرد: تحول اگر از درون آغار نشود راه به جایی نخواهد برد و اولین گام مهم بنیادی برای تغییر، توسعه فرهنگی و اجتماعی را تکلیف شناسی می‌دانیم.
 
غلامی تصریح کرد: تکلیف شناسی در قبال پیشرفت و آبادانی زاد بوم، بایستی در بین همه مردم اعم از ساکن و مهاجر ترویج و تبلیغ کنیم و همان‌گونه که در مکاتبات خویش از مهر دهیاری بعنوان نماد استفاده می‌کنیم، این مهر نیز روی پیشانی ما نیز خورده است و ما دلسوزان را با روستایی بودنمان می‌شناسند و در توسعه درون‌زا این مهر را به قلب خود بزنیم و عاشقانه و با همه وجود برای پیشرفت روستا کار کنیم.
 
عضو هیئت امنا باشگاه کشاورزان جوان کشور با بیان اینکه عاشقانه کار کردن برای پیشرفت روستا‌ها به معنای بی‌برنامه بودن نیست، عنوان کرد: برای پیشرفت باید برنامه داشت و بسیار ضروری است که برنامه را در قالب سند مردمی توسعه و تنظیم کرد و یکی از ابر فرصت‌های که نظام اسلامی در اختیار ما قرار داده است، ظرفیت‌های قانونی نهاد دهیاری است و باید از این ظرفیت در جهت توسعه درون‌زا نهایت استفاده را ببریم.
 
دهیار نمونه کشوری بیان کرد: دو‌گانگی توسعه روستایی و توسعه تخصصی کشاورزی، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های است که دولتی‌ها در قبال مناطق کم برخوردار و روستا‌نشین با آن مواجه هستند و آن‌هایی که مسئولیت اولی را بر عهده دارند هیچ مسئولیتی در قبال دومی ندارند و آن‌ها که دنبال توسعه تخصصی کشاورزی هستند هیچ برنامه‌ای برای توسعه روستایی ندارند و این امر طبیعی است.
 
وی با بیان اینکه آشتی دادن و تلفیق توسعه تخصصی کشاورزی و توسعه روستایی از بزرگترین وظایف ماست، گفت: ما دهیاران این توفیق را داریم که با استفاده از نهاد مردمی، دولتی دهیاری‌ها، توسعه روستایی و توسعه تخصصی کشاورزی را گره بزنیم و عامل اصلی آن منابع انسانی بویژه جوانان روستایی است.
 
غلامی با بیان اینکه روستا‌ بایستی تکلیف خودش را با پیشرفت مشخص کند، اظهار کرد: آیا ما می‌خواهیم زندگی محور باشیم یا توسعه محور، زندگی محوری ما را به سمت جذب‌ پروژه‌ها، تمشیت امور و تقاضا محوری پیش می‌برد.
 
دهیار نمونه کشوری تصریح کرد: زندگی محوری از ما انسجام محلی و بر اساس آن آرایش اجتماعی و گروه‌ بندی منابع انسانی و متکی به این دو وفاق برنامه‌ای و با اتکا به این سه محور اساسی سرمایه اجتماعی متولد خواهد شد.
 
عضو هیئت امنا باشگاه کشاورزان جوان کشور اظهار کرد: سرمایه اجتماعی قدرت تحول بنیادی در همه عرصه‌ها را خواهد داشت و از همه فرصت‌های محیطی، طبیعی و انسانی خویش استفاده خواهد کرد، ما معتقدیم همانگونه که دولت در جهت مردمی سازی با انتخاب دستیار مدلی از خدمت اساسی و بنیادی را طراحی کرده، شهرستان‌ها هم در جهت وظایف گسترده و سازمان یافته خود حرکت کنند.
 
غلامی تصریح کرد: ما معتقدیم توسعه نهادی، قانونی با رویکرد کاهش بین تکنولوژی و نظام تولید، همان دستیار مردمی ساز است و سازمان مردم نهاد گذاشتیم که حلقه مفقوده، که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

انتهای خبر/پورحیدر 




دهیاری حلقه وصل توسعه کشاورزی و روستایی است

منبع:آرمـان
? دهیاری حلقه وصل توسعه کشاورزی و روستایی است