دقت بالای هوش مصنوعی در شناسایی تخلفات زمین با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای

مازیار مباشری مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات و مجری پروژه پنجره واحد مدیریت زمین پیرامون رصد زمین توسط ماهواره خیام و به‌کارگیری آن در این سامانه به نذیر کرمان گفت: یکی از کاربردهای سامانه مدیریت زمین پایش و مدیریت اراضی کشور از اراضی ملی و کشاورزی است که […]

مازیار مباشری مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات و مجری پروژه پنجره واحد مدیریت زمین پیرامون رصد زمین توسط ماهواره خیام و به‌کارگیری آن در این سامانه به نذیر کرمان گفت: یکی از کاربردهای سامانه مدیریت زمین پایش و مدیریت اراضی کشور از اراضی ملی و کشاورزی است که با استفاده از داده‌های ماهواره از جمله ماهواره خیام می‌توانیم دائماً این مناطق را تحت رصد قرار بدهیم و تخلفات احتمالی را در کلاس‌های مختلف شناسایی کنیم. 

وی افزود: برای رصد و پردازش تصاویر به استمرار و دریافت تصاویر در بازه‌های زمانی مشخص نیاز داریم تا به نتایج مطلوبی برسیم، اما هنوز این استمرار دریافت تصاویر به دلیل برخی مشکلات از سمت سازمان فضایی و ماهواره خیام صورت نگرفته است؛ اگر این مسائل حل شود و بتوانند در بازه زمانی مشخص تصاویر لازم را دریافت کنیم برای ما بسیار مفید و کاربردی خواهد بود، چون ما از لحاظ الگوریتم هوش مصنوعی هیچ مشکلی نداریم.

مباشری در ادامه گفت: در حال حاضر برای رصد این اراضی، از تصاویر ماهواره‌ای رایگانی که در سطح اینترنت دسترسی آن برای عموم کشورها وجود دارد، استفاده می‌کنیم که با توجه به ویژگی ماهواره خیام، این ماهواره می‌تواند به ما در رصد دقیق و بیشتر اراضی کمک کند. در این سامانه  تصاویرماهواره‌ای برای شناسایی تخلفات استفاده می‌کنیم و توانستیم با این روش تخلفات را نسبت به مدل‌های سنتی ۲ تا ۳ برابر  سریع‌تر شناسایی کنیم. برای رصد تصاویر از دو شرکت دانش بنیان استفاده می‌کنیم که در ابتدای سال تصاویر ۳۵ تا ۴۰ درصد دقت داشتند؛ اما درحال حاضر این دقت به بالای ۷۰ درصد رسیده است که امیدوارم در سال جدید با آموزش الگوریتم‌های‌ هوش مصنوعی‌ دقت شناسایی تصاویر را به بالای۹۰ درصد برسیم.

وی در ادامه پیرامون چگونگی شناسایی تخلفات افزود: زمانی که تصاویر ماهواره‌ای دریافت شد پردازش آن در دوبازه زمانی صورت می‌گیرد تا با مقایسه یکدیگر میزان تخلفات قابل شناسایی شود. مثلا آیا در بازه زمانی دیوارچینی، گودبرداری صورت گرفته و یا مجوز دریافت شده یا خیر و با بررسی‌های بیشتر در صورت تخلف به یگان حفاظت ارجاع شود.

مباشری در ادامه افزود: سامانه زمین دارای ۴۶ دستگاه اعم از تأمین کننده اطلاعات، تا پاسخ استعلام، مجوز و حفاظت کننده از اراضی است که در حوزه اتصال ۲۵ دستگاه باید متصل شوند تا پاسخگویی به استعلامات، پیگیری پرونده‌ها باشند. تاکنون ۱۰ دستگاه با ایجاد برنامه نرم‌افزاری به صورت موقتی به این سامانه متصل شدند و حدود ۶دستگاه خودشان به بلوغ فناوری رسیده و به صورت وب سرویس با ما تعامل دارند، اما ۹ دستگاه هنوز اقدام موثر و نهایی انجام ندادند که امیدواریم طی چند ماه آینده بپوندند.

وی در انتها یادآور شد: ما به مسئله زمین نگاه پلتفرمی داریم، چون مسئله پلتفرم حالتی مثل دو امدادی است و اگر یکی مشکل داشته باشد عملاً کل پلتفرم ناکارآمد محسوب می‌شود؛ بنابراین انتظار داریم اتصال این ۹ دستگاه هم صورت بگیرد تا به صورت یک زیست بوم کامل به مردم خدمات ارائه دهیم.

انتهای پیام/




دقت بالای هوش مصنوعی در شناسایی تخلفات زمین با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای

منبع:آنـــا
? دقت بالای هوش مصنوعی در شناسایی تخلفات زمین با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای