دفاتر استانی هیات نظارت، بازوی اجرایی و مشورتی شورای نگهبان هستند

مسئول دفتر هیات نظارت شورای نگهبان استان کرمان گفت: دفاتر استانی هیات نظارت شورای نگهبان بازوی اجرایی مشورتی شورای نگهبان کشور هستند. به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری نذیر کرمان؛ منصور ذوالعلی ظهر امروز در نشست خبری سالروز تاسیس شورای نگهبان در جمع اصحاب رسانه در خصوص فلسفه وجودی شورای نگهبان گفت: پس از […]

مسئول دفتر هیات نظارت شورای نگهبان استان کرمان گفت: دفاتر استانی هیات نظارت شورای نگهبان بازوی اجرایی مشورتی شورای نگهبان کشور هستند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری نذیر کرمان؛ منصور ذوالعلی ظهر امروز در نشست خبری سالروز تاسیس شورای نگهبان در جمع اصحاب رسانه در خصوص فلسفه وجودی شورای نگهبان گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران که با رهبری امام خمینی(ره) و جانفشانی، حضور مستمر و همیشگی مردم در صحنه به تبعیت از فکر عقیده و این بزرگ اسلام به پیروزی رسید.

مسئول دفتر هیات نظارت شورای نگهبان استان کرمان ادامه داد: یکی از دغدغه‌های ادامه کار انقلاب، انجام اهداف مطرح شده از سوی امام راحل و شکوفا شدن انقلاب و رسیدن به اهداف مد نظر که کمک به تشکیل خکومت توحیدی در جهان بود.

وی عنوان کرد: تجربیات گدشته همچون نهضت استکبار‌ستیز مشروطیت پیش رو انقلاب و امام بود که این نهضت بر اجرای اسلام پافشاری نداشت و با توجه به خفقان حکومت‌ها و روشنفکران آن زمان نتوانست به کار خود ادامه دهند و از اهداف اصلی خود دور شده بود؛ بنابراین تشخیص داده شده که نهاد و قدرت برتری وجود ندارد که احکام و قوانین مصوب بر همه امور کشور بر اساس آن اداره شود.

ذوالعلی افزود: شورای نگهبان مطالبه و خواسته عمومی انقلابیون و رهبر کبیر انقلاب بود؛ چرا که به دلیل عدم وجود یک دستگاه ناظر و نظارت‌کننده ممکن است انحرافی در مسیر اصلی به وجود آید؛ بنابراین تأسیس شورای نگهبان بر اساس همین فلسفه بود و بر همین اساس دستورات قانون اساسی بدون تأیید و تصویب شورای نگهبان قابلیت اجرایی ندارد و این مسئله یکی از ویژگی‌های ممتاز انقلاب اسلامی است و وجه مترقی و عالی قانون اساسی ماست.

مسئول دفتر هیات نظارت شورای نگهبان استان کرمان عنوان کرد: این نهاد مقدس با تأیید امام راحل و معرفی فقهای اسلام‌شناس آگاه به زمانه و مقتضیات آن و همچنین حضور حقوق‌دانان که از برجستگان و نخبگان هستند، تشکیل می‌شود و با توجه به ساختار مشخص شده، نظارت بر قوانین، تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات را به‌عهده دارد.

وی تصریح کرد: شورای نگهبان به عنوان عالی‌ترین مرجع نظارتی همواره مورد نظر دشمنان بوده است و طی ۴۴  سال گذشته از پیروزی انقلاب اسلامی در انتخابات متعدد سربلندی این نهاد در تایید صلاحیت‌ها با تکیه بر اصول عدالت، بی‌طرفی، جامعیت و اعمال نظر، رعایت حق‌الناس و غیره اقدام کرده است.

ذوالعلی دفاتر استانی هیات نظارت شورای نگهبان را به عنوان بازوی اجرایی، کمکی و مشورتی شورای نگهبان کشور دانست و گفت: این دفاتر تایید صلاحیت‌ها، نظارت بر انتخابات و جنبه مشورتی برخی از قوانین را به عهده دارد و تایید مصوبات شورای نگهبان در صلاحیت ۱۲ عضو اصلی این نهاد است.

مسئول دفتر هیات نظارت شورای نگهبان استان کرمان اظهار کرد: وظیفه دفاتر نظارتی استانی بنا به ضرورت و تدبیر مقام معظم رهبری که در سال ۱۳۷۹ در دیدار با اعضای شورای نگهبان، ابلاغ شده است و استان کرمان، جزو اولین استان‌هایی که دفتر استانی راه‌اندازی کرد و طریقه دفاتر هیات نظارت به این صورت است که در سطح استان پنج نفر و در سطح دفاتر شهرستان‌ها سه نفر از افراد مشخص شده، معتمد، امین و دارای سوابق کاری مشخص در خصوص صلاحیت افرادی که نامزد انتخابات شده‌اند با سازوکار تعریف شده کاملا مطابق و در چهارچوب با قانون و بدون نگاه حزبی، جناحی و گروهی فعالیت می‌کنند.

وی با تأکید بر این‌که در مقابل با هرکس که بخواهد خارج از چهارچوب کاری و وظایف ما ورود کند، با قاطعیت برخورد خواهیم کرد، تصریح کرد: شورای نگهبان در جمهوری اسلامی ایران به هیچ ‌یک از سه قوه وصل نیست اما تعامل و همکاری با قوا داریم.

ذوالعلی با اشاره به این‌که هیات نظارت استان در هفته اول مرداد ماه برای بررسی و صدور حکم به تهران معرفی می‌شوند، ابراز کرد: شهرستان‌ها نیز در هفته اول مرداد ماه هیات نظارت خود را اعلام و به استان معرفی خواهند کرد.

مسئول دفتر هیات نظارت شورای نگهبان استان کرمان با بیان این‌که در سطح استان ۱۵ هزار و ۳۴۳ ناظر فعال هستند که ۷۵ درصد این تعداد آقا و ۲۵ درصد خانم هستند، اظهار کرد: از این بین تعداد عنوان شده ۱۰ هزار و ۳۰۲ نفر در انتخابات ۱۴۰۰ درگیر بودند.

وی ادامه داد: شبکه نظارتی در استان جلسات آموزشی و بصیرت‌افزایی دارد و همچنین ما پالایش مستمر و مداوم برای جذب افراد جدید و انقلابی را در دستور کار داریم و در عرصه فعالیت‌های خود تابع دستورات کشوری هستیم.

ذوالعلی اظهار کرد: نحوه انتخاب شبکه ناظرین به این صورت است که افرادی انتخاب شوند که سوابق کاملاً تایید شده داشته باشند، در مسئولیت‌های گذشته امانت‌دار و نگاه فراحزبی و جناحی داشته باشند و تلاش بر این است این افراد از بین طیف‌های محبوب و معقول جامعه انتخاب شوند.

مسئول دفتر هیات نظارت شورای نگهبان استان کرمان با بیان این‌که از سال قبل همزمان با اغتشاشات هجمه‌هایی از داخل و خارج بر علیه شورای نگهبان شکل گرفت، عنوان کرد: منعی برای تفکر و نگاه سیاسی که در چارچوب قانون اساسی فعالیت دارد، وجود ندارد و فعالیت در این شکل مجاز است.

وی بیان کرد: امکان ثبت نام در انتخابات میسر است اما اینکه نگاه براندازانه و ضد ولایت فقیه و قانون اساسی، ضد اسلامیت و ضد جمهوریت نظام باشد، از اصول پایین نخواهیم آمد.

ذوالعلی ادامه داد: نظارت شورای نگهبان فقط بر انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات مجلس خبرگان رهبری است و ما در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا دخالت نمی‌کنیم.

انتهای خبر/م




دفاتر استانی هیات نظارت، بازوی اجرایی و مشورتی شورای نگهبان هستند

منبع:آرمـان
? دفاتر استانی هیات نظارت، بازوی اجرایی و مشورتی شورای نگهبان هستند