در استان کرمان به موسیقی فراقومیتی رسیدیم

فردای‌کرمان – گروه فرهنگ‌وهنر: شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی منطقه پنج کشور عصر روز گذشته ۲۱ تیرماه با اجرای گروه فرخ امیرزاده از اُرزوئیه در محل تالار فرهنگ و هنر کرمان آغاز به کار کرد. علاوه بر این،گروه عزیز تنها از خراسان،گروه عبدالله امینی،گروه مهدی کوچه‌باغی از یزد و گروه خدابخش نارویی از ایرانشهر نیز در […]

فردای‌کرمان – گروه فرهنگ‌وهنر: شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی منطقه پنج کشور عصر روز گذشته ۲۱ تیرماه با اجرای گروه فرخ امیرزاده از اُرزوئیه در محل تالار فرهنگ و هنر کرمان آغاز به کار کرد.

علاوه بر این،گروه عزیز تنها از خراسان،گروه عبدالله امینی،گروه مهدی کوچه‌باغی از یزد و گروه خدابخش نارویی از ایرانشهر نیز در نخستین شب برگزاری جشنواره،اجرا داشتند.محمدعلی مرآتی،دبیر شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی در این مراسم اظهار کرد:«جشنواره شانزدهم موسیقی نواحی یک ویژگی منحصر بفرد دارد که برای اعتلای بیشتر و دعوت بیشتر از هنرمندان بزرگ، پیشکسوتان و ستارگان فرهنگ ایران با یک طرح جدیدتری با عنوان «ساتراپی» که وزارت محترم کشور در حال انجام آن است،اجرا می‌شود».

وی توضیح داد:«بر اساس این طرح کشور به پنج منطقۀ اجتماعی،فرهنگی تقسیم شده و هر منطقه نماینده و میزبان پنج یا شش استان است».

مرآتی با بیان این‌که این طرح،به وحدت در کثرت موسیقایی بیشتر می‌‌انجامد،افزود:«الزاما انتخاب مناطق و استان‌های میزبان بنا بر اشتراکات فرهنگی نیست زیرا ما در روزگاری در مورد موسیقی نواحی ایران صحبت می‌کنیم که موسیقی‌های ‌فراقومیتی ایجاد شده است،یعنی اقوام در کنار هم زندگی می‌کنند و با هم موسیقی‌های مشترک به‌وجود می‌آورند».

وی خاطرنشان کرد:«استان کرمان با پیشینۀ زیاد و میزبانی سال‌های این جشنواره،یک اولویت برای ما داشت که به‌عنوان حسن ختام این مناطق،میزبان گروه‌های منطقه پنج باشد».

به گزارش خبرنگار نذیر کرمان،دبیر شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی افزود:«موضوع جشنواره امسال،وحدت در کثرت موسیقیایی است که موضوع ویژه‌ای در مورد کشور ایران است».

وی یادآور شد:«ایران تنها کشور منطقه است که یک رابطۀ ژنتیک را بین موسیقی اقوام و نواحی با موسیقی رسمی دارد و در کشورهای اطراف این تفکیک بیشتر در ایران دیده می‌شود».

مرآتی با بیان اینکه دیدگاه خرد هوشمندانه اقوام این موسیقی مشترک را به وجود آورده است،گفت:«در کرمان به عنوان ایران کوچک،اقوامی داریم که بالای ۳۰۰ سال زندگی می‌کنند اما ممکن است خاستگاه آنان جای دیگری باشد».

وی خاطرنشان کرد:«این اقوام دارای لهجۀ منحصر بفرد شدند،بر این منطقه تاثیر گذاشتند و تاثیر گرفتند لذا در استان کرمان به موسیقی فراقومیتی رسیدیم که طعم و بوی فرهنگ غنی کرمان را در طول تاریخ دارد».

مرآتی ادامه داد:«این طرح را به همت رئیس جشنواره،معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد و انجمن موسیقی ایران در طول یک سال توانستیم به نتیجه برسانیم و میزبان آن مردم کرمان هستند».

وی یادآور شد:«مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با یک تیم اجرایی پای کار هستند و با هماهنگی ویژه می‌توانیم بهترین اجرا را در استان کرمان داشته باشیم». /پ




در استان کرمان به موسیقی فراقومیتی رسیدیم

منبع:خبر کرمان
?

در استان کرمان به موسیقی فراقومیتی رسیدیم

:اخبار استان کرمان – فرهنگ