دامداران استان کرمان هشدارهای تب برفکی را جدی بگیرند

کرمان- رییس اداره دامپزشکی شهرستان نرماشیر گفت: باتوجه به ضرر و زیان اقتصادی ناشی از تلفات دام‌ها در برابر بیماری تب برفکی، انتظار می‌رود دامداران استان هشدارهای دامپزشکی را جدی بگیرند. فیروزه زارع پور در گفتگو با نذیر کرمان بیان کرد: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی بسیار واگیر در دام‌های زوج سم است. وی […]

کرمان- رییس اداره دامپزشکی شهرستان نرماشیر گفت: باتوجه به ضرر و زیان اقتصادی ناشی از تلفات دام‌ها در برابر بیماری تب برفکی، انتظار می‌رود دامداران استان هشدارهای دامپزشکی را جدی بگیرند.

فیروزه زارع پور در گفتگو با نذیر کرمان بیان کرد: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی بسیار واگیر در دام‌های زوج سم است.

وی افزود: ویروس تب برفکی به اندازه‌ای قوی است که خیلی زود و راحت از طریق بزاق، دهان، هوا و حتی فضولات حیوان آلوده به دام‌های سالم سرایت می‌کند.

زارع پور با اشاره به اینکه این بیماری قابل انتقال به انسان نیست، افزود: با مد نظر قرار دادن ضرر و زیان اقتصادی ناشی از تلفات دام‌ها در برابر این بیماری، انتظار می‌رود دامداران هشدارهای دامپزشکی را جدی بگیرند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان نرماشیر ادامه داد: باید ضمن جدی گرفتن هشدارها از همه‌گیری مجدد این بیماری پیشگیری کرده و حجم بیشتری از جمعیت دامی تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرد.

زارع پور تأکید کرد: دامداران برای در امان ماندن دام‌های سالم از بیماری تب برفکی ضمن فعال کردن حوضچه‌های ضدعفونی ورودی دامداری‌ها، در کنار آن بایستی واکسیناسیون دام‌ها را نیز انجام دهند.

وی افزود: همچنین لازم است دامداران نسبت به رعایت کامل موازین بهداشتی و امنیت زیستی اقدامات لازم را به عمل آورند.

زارع پور در ادامه تصریح کرد: به خصوص کنترل ورود و خروج دام‌ها و ممانعت از ورود افراد متفرقه و خودروهای حامل خوراک دام بدون انجام مراحل ضدعفونی و شستشو به واحدهای پرورشی اکیداً ممنوع است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان نرماشیر عنوان کرد: بیماری تب برفکی دارای علائمی از قبیل تب، بی‌اشتهایی، زخم‌های دهانی و زخم بر روی زبان، ریزش کف و بزاق از دهان، لنگش و کاهش مصرف آب و خوراک است.

زارع پور در پایان تاکید کرد: ضروری است در صورت مشاهده این علائم، سریعاً موارد ابتلاء به اداره دامپزشکی اعلام شود.

کد خبر ۵۹۵۶۲۳۶




دامداران استان کرمان هشدارهای تب برفکی را جدی بگیرند

منبع: مــهر
? دامداران استان کرمان هشدارهای تب برفکی را جدی بگیرند