خسارت جبران‌ناپذیر نابه‌سامانی اینترنت برای کودکان/ خانواده‌های ایرانی از شیوه‌های کنترل کودک در فضای مجازی اطلاعی ندارند

حسین روزبهانی در در پاسخ به پرسش خبرنگار گروه دانش و فناوری فت فتو در خصوص وضعیت کشور‌های دیگر خصوصاً کشور‌های غربی دروضع قوانین محدود کننده اینترنت برای کودکان اظهار کرد: برخی مردم فکر می‌کنند این نوع قوانین که جنبه مراقبتی دارد و به نوعی از حقوق کودکان و به معنای عام از حقوق عامه […]

حسین روزبهانی در در پاسخ به پرسش خبرنگار گروه دانش و فناوری فت فتو در خصوص وضعیت کشور‌های دیگر خصوصاً کشور‌های غربی دروضع قوانین محدود کننده اینترنت برای کودکان اظهار کرد: برخی مردم فکر می‌کنند این نوع قوانین که جنبه مراقبتی دارد و به نوعی از حقوق کودکان و به معنای عام از حقوق عامه صیانت می‌کند فقط در ایران وضع می‌شود درحالیکه در کشور‌های غربی خصوصا در آمریکا سال‌ها پیش قوانین سفت و سختی برای محدودیت دسترسی کودکان به اینترنت وضع شده و حتی این موضوع برایشان خیلی مهم است و آن‌ها در طول چند سال اخیر به بستر خانواده اهمیت زیادی داده‌اند.

وی ادامه داد: من به عنوان روانشناس خانواده از این موضوع و این تصمیمی که گرفته شده استقبال می‌کنم. متاسفانه در کشور ما به جای اینکه اول فرهنگ استفاده از یک امکان یا ابزار بیاید خود فناوری وارد می‌شود و بعد که کاملا در همه لایه‌های زندگی مردم راه پیدا کرده آن وقت است که پس از گذشت سال‌ها و آسیب‌های زیاد، تازه به فکر فرهنگ‌سازی آن میفتیم.

مدیریت درستی بر فضای مجازی کشور اعمال نشده است

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: درمورد اینترنت خصوصاً اینترنت کودک یا نحوه استفاده کودک ونوجوان ما از اینترنت و فضای مجازی هم همینطور هست و ما نتوانسته‌ایم مدیریت درستی داشته باشیم.

روزبهانی با اشاره به مواجه شدن خانواده‌ها با مشکلات زیاد به خاطر فقر سواد رسانه‌ای و فرهنگی بیان کرد: الان متاسفانه باید گفت که خیلی از خانواده‌های ما هنوز نمی‌دانند که چگونه و با چه ابزاری می‌توانند به راحتی و بدون دغدغه ابزار‌های ارتباطی را در اختیار کودک قرار دهند و نگرانی نداشته باشند.

رها کردن کودکان در اینترنت خیانت به حق آن‌هست

این روانشناس عنوان کرد: یکی از ایراد‌های خانواده‌های ما این است که فکر می‌کنند اگر کودک در فضای مجازی باشد و غرق در اینترنت باشد همین حد کافی است و نیازی به جنب و جوش کودک ندارد. این بزرگترین صدمه در حق کودکان است ما با این رفتار نمودار رشد کودک را تغییر می‌دهیم و به جای اینکه کودک درک کند در سن مثلا ۳ یا ۵ سالگی چه بازی‌هایی می‌تواند انجام بدهد یا به جای اینکه برای کودکان خود وقت بگذاریم و با آن‌ها بازی کنیم متاسفانه بچه‌ها را رها کردیم وفکر می‌کنیم به همین صورت که کودک در گوشه‌ای بنشیند و با انواع محتوا‌ها در فضای مجازی و اینترنت سرگرم باشد کافی است.

وی از این وضع بی‌قانونی که می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری را برای کودکان داشته باشد ابراز نگرانی کرد و افزود: این که کودکان ایرانی بدون هیچ محدودیتی در فضای اینترنت باشند آسیب‌های زیادی برایشان دارد از جمله آسیب به چشم و کمر و نمودار رشد کودک و همچنین آسیب‌های فضای مجازی که امکان دارد درحین بازی و دیدن کارتون لینکی یا نوتیفیکیشنی برای کودک ارسال و کودک هم از سرکنجکاوی وارد آن شود و بعد از آن معلوم نیست چه مخاطرات دیگری در پی داشته باشد.

انتهای پیام/۴۱۴۴




خسارت جبران‌ناپذیر نابه‌سامانی اینترنت برای کودکان/ خانواده‌های ایرانی از شیوه‌های کنترل کودک در فضای مجازی اطلاعی ندارند

منبع:آنـــا
? خسارت جبران‌ناپذیر نابه‌سامانی اینترنت برای کودکان/ خانواده‌های ایرانی از شیوه‌های کنترل کودک در فضای مجازی اطلاعی ندارند