خرمايی که کام دلال را بيش از کشاورز شيرين می‌کند

نبود سردخانه نگهداری خرما و برنامه خريد تضمينی خرما و بی‌رغبتی بخش خصوصی برای سرمايه‌گذاری در صنايع تبديلی سبب شده دلالان خرما در شهرستان رودبار جنوب کامی شيرين‌تر از نخل‌داران داشته باشند. به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی نذیر کرمان؛ در این روزها نخل‌داران رودباری به همراه خانواده‌‌های خود مشغول برداشت خرما از نخلستان‌های خود بوده […]

نبود سردخانه نگهداری خرما و برنامه خريد تضمينی خرما و بی‌رغبتی بخش خصوصی برای سرمايه‌گذاری در صنايع تبديلی سبب شده دلالان خرما در شهرستان رودبار جنوب کامی شيرين‌تر از نخل‌داران داشته باشند.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی نذیر کرمان؛ در این روزها نخل‌داران رودباری به همراه خانواده‌‌های خود مشغول برداشت خرما از نخلستان‌های خود بوده تا ماحصل زحمات یک ساله خود را به‌دست آورند؛ اما در این میان عده‌ای فارغ از هرگونه زحمت و مشقت با ایجاد بازار سیاه و شکستن قیمت‌ها به دلالی در این عرصه می‌پردازند.

 
شهرستان رودبار جنوب با دارا بودن آب و هوای گرم و خشک یکی از مناطق مستعد تولید خرما در کشور به شمار می‌رود به طوری که نخلستان و درختان سر به فلک کشیده از مهم‌ترین جلوه‌های بصری این شهرستان محسوب می‌شود.
 
جنوب کرمان دارای فصل طولانی گرما بوده و گاهی اوقات دمای آن به بیش از ۵۲ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و منطقه‌ای بکر برای تولید محصول خرما به شمار می‌رود که نیمه دوم مرداد ماه فصل خرماپزان در جنوب کرمان آغاز می‌شود.
 
برداشت محصول خرما از سطح سه هزار هکتار از نخیلات شهرستان رودبار جنوب از اوایل مردادماه آغاز و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد.
 
همه‌ساله با آغاز فصل برداشت خرما دست‌های دلالان به سمت تولیدات خرماکاران این شهرستان دراز شده و حاصل دسترنج یک ساله آنان را یک‌شبه به دست می‌آورند.
 
نبود امکانات لازم از قبیل سردخانه، بسته‌بندی، نگهداری و صادرات از یک سو و نبود نهاد رسمی در خرید تضمینی و یا قیمت‌گذاری خرما و نظارت بر آن و ورود دلالان از سوی دیگر از مهم‌ترین موانع پیش روی این محصول گران ‌مایه به شمار می‌رود.
 

برداشت بیش از ۱۵ هزار تن خرما از نخیلات رودبار جنوب

 
یعقوب مرادی مدیر جهادکشاورزی شهرستان رودبار جنوب در جمع خبرنگاران گفت: برداشت محصول خرما از سطح سه هزار هکتار از نخیلات شهرستان رودبار جنوب از اوایل مردادماه آغاز و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد.
 
مدیر جهاد کشاورزی رودبار جنوب گفت: بیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۵ هزار تن خرما از نخیلات شهرستان برداشت شود.
 
مرادی خاطر نشان کرد: از سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی می‌خواهیم جهت همکاری و سرمایه‌گذاری در خصوص سردخانه و سورتینگ در شهرستان رودبار سرمایه‌گذاری کنند که جهاد کشاورزی تسهیلات در اختیار آن‌ها خواهد گذاشت.
 
شهرستان رودبار جنوب در ۳۳۰ کیلومتری استان کرمان واقع شده است.
 
انتهای پیام/پورحیدر




خرمايی که کام دلال را بيش از کشاورز شيرين می‌کند

منبع:آرمـان
? خرمايی که کام دلال را بيش از کشاورز شيرين می‌کند