جُرم و خانواده

کرمان- فت فتو- حرف‌های زیادی برای گرفتن دارد؛ وقایع و خاطراتی تلخ و شیرین از جنایت‌ها و کشف جرایم که هرکدام خود حکایات‌ و خاستگاهی دارندو اگرچه معذور است از بیان خیلی از وقایع اما درک حال وزندگی او و همکارانش که زندگیشان صرف کشف جرم و برخورد با مجرمان می‌شود هم جالب و هم […]

کرمان- فت فتو- حرف‌های زیادی برای گرفتن دارد؛ وقایع و خاطراتی تلخ و شیرین از جنایت‌ها و کشف جرایم که هرکدام خود حکایات‌ و خاستگاهی دارندو اگرچه معذور است از بیان خیلی از وقایع اما درک حال وزندگی او و همکارانش که زندگیشان صرف کشف جرم و برخورد با مجرمان می‌شود هم جالب و هم حتی برای خیلی از ما لازم است.

سرهنگ یدالله حسن پور رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان کرمان که در بیشتر سخنانش بر نقش خانواده تاکید دارد و معتقد است ریشه بسیاری از وقوع جرایم و علت ورود برخی افراد به جرم به خانواده ها باز می گردد و اگر در تربیت و پرورش کودکان و فرزندان در خانواده آنطور که باید عمل شود، شاید این میزان شاهد وقوع جرم نباشیم. 

وقتی به موضوع کشف جرم و جنایت می رسد تاملی می کند و به موضوع مهم دیگری هم اشاره می کند؛ حیثیت و آبروی خانواده ها و مردم و می گوید که با وقوع هر جرم، جان، مال و آبروی افراد دچار خدشه می شود و همین موضوع نیز کار ماموران پلیس را با دشواری ها و شرایط خاصی همراه می کند.

درک اهمیت خانواده و ارتباط آن با جرایم

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان کرمان گفت: تمامی موضوعات زیستی و مباحث آموزشی و تربیتی از خانواده آغاز می شود و همانطور که همه می دانند و بارها گفته شده خانواده از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ لذا مهم است که در عمل هم ثمرات این رویکرد را در تربیت فرزندان باید ببینیم و مصداف این جمله در جامعه مشهود باشد که خانواده سالم، تضمینی برای سلامت جامعه است.

سرهنگ حسن پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار فت فتو با اشاره به اینکه با وجود انسجام و هماهنگی در خانواده، فرزندانی تربیت می شوند که نه تنها به سمت بزهکاری نخواهند رفت بلکه مایه افتخار خانواده و جامعه خواهند بود افزود: متاسفانه در خانواده هایی که والدین نتوانسته اند آموزش های لازم را با کیفیت و اصول موردانتظار به فرزندان ارائه کنند مشاهده می شود که رفتارهای بزهکارانه نیز بیشتر است و (برخی) فرزندان حتی در نوجوانی به سمت بزهکاری و جرم رفته اند و شاید دیگر راه بازگشتی هم نداشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه خانواده یکی از ارکان تاثیرگذار در حوزه امنیت به شمار می رود و ضرورت دارد که این انگاره مهم در همه سیاستگذاری ها نیز گنجانده شود تاکید کرد: البته اکنون سواد عمومی و رسانه ای جامعه در وضعیت خوبی قرار دارد و اگر تلنگرها و آموزش ها با این رویکردها بیشتر شود و والدین نیز به آینده فرزندان خود توجه داشته باشند جامعه ثمرات آن را می بیند.

حسن پور بر آشناسازی فرزندان در قالب انواع بازی و به شیوه های تربیتی و کارشناسی دیگر تاکید دارد و می گوید: فرزندان را باید در قالب بازی با جامعه آشنا کرد و اجازه داد با لحاظ همه شیوه های علمی تربیتی و با نظارت صحیح والدین، با همسالان خود در ارتباط باشند؛ در این شرایط فرزندان در آینده با شخصیتی بهتر و سالم وارد جامعه خواهند شد.

کشف جرایم و آبروی مردم

رئیس پلیس آگاهی استان کرمان در ادامه با اشاره به نامگذاری هفته ناجا به عنوان «پلیس هوشمند، امنیت پایدار» اظهارداشت: مجموعه پلیس آگاهی به عنوان یک پلیس تخصصی یکی از مجموعه هایی است که کار تحقیق و کشف جرم را انجام می دهد و واحدهای مختلف این پلیس تخصصی در حوزه های قتل، آدم ربایی، انواع سرقت ها، مباررزه با جعل و کلاهبرداری، تشخیص هویت و … فعالیت دارند.

سرهنگ حسن پور با بیان این مطلب که ماموریت های پلیس آگاهی پس از وقوع جرم آغاز می شود ادامه داد:  با رخداد هر جرم، جان، مال و آبرو و حیثیت افراد جامعه دچار خدشه می شود و از این رو کار در حوزه پلیس آگاهی با دشواری های زیادی همراه است.

اهمیت پیشگیری

وی با اشاره به اقدامات انجام شده به منظور اطلاع رسانی به خانواده ها و جامعه در زمینه پیشگیری از وقوع جرم، ادامه داد: معاونت اجتماعی نیروی انتظامی وظیفه اطلاع رسانی و آگاه سازی در زمینه پیشگیری از وقوع جرم را دارد تا خانواده ها آنقدر توانمند شوند و به بلوغ لازم برسند که خودشان یا فرزندانشان دچار جرم نشوند و بتوانند به نحوی رفتار کنند که زمینه بروز جرم در بین اعضای خانواده نیز فراهم نشود.

رئیس پلیس آگاهی استان کرمان بر حساس کردن اعضای خانواده و مردم محلات برای پیشگیری از وقوع جرم تاکید کرد و گفت: فرهنگ سازی برای توسعه استفاده از سامانه های ضد سرقت و پایش تصویری در افزایش امنیت تاثیر بسزایی دارد.

سرهنگ حسن پور کار ماموران پلیس در همه ارکان نیروی انتظامی و نیز پلیس آگاهی را سخت و خاص توصیف و تاکید کرد: با وجود همه سختی های کار در پلیس آگاهی اما زمانی که همکاران ما با تلاش و کوشش خود در ساعات مختلف از شبانه روز موفق می شوند جرمی را کشف کنند و شعف و شادی را به خانواده ها هدیه دهند، بسیار حلاوت بخش است.

هفته ناجا از ۱۷ مهر شروع شده است.




جُرم و خانواده

منبع:ایرنـا
? جُرم و خانواده