توزیع کالا با طعم استارت‌آپ/ وقتی «بنکداری» با فناوری و خلّاقیت متحول می‌شود

گروه استان‌های فت فتو؛ شرکت فناور نفیس نیک فناور ایرانیان، عضو پارک علم و فناوری استان قم بوده و مدیرعامل این شرکت دانش‌آموخته رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران و برنده جایزه عصر استارت‌آپ‌هاست. این شرکت با هدف تولید نرم‌افزار و سامانه‌های الکترونیکی در راستای توسعه فضای دیجیتال و کسب و کارهای اینترنتی فعالیت خود را […]

گروه استان‌های فت فتو؛ شرکت فناور نفیس نیک فناور ایرانیان، عضو پارک علم و فناوری استان قم بوده و مدیرعامل این شرکت دانش‌آموخته رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران و برنده جایزه عصر استارت‌آپ‌هاست.

این شرکت با هدف تولید نرم‌افزار و سامانه‌های الکترونیکی در راستای توسعه فضای دیجیتال و کسب و کارهای اینترنتی فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون موفق به تولید و راه‌اندازی سامانه بقال‌نت و پلتفرم تخصصی سفارش‌گیری آنلاین B2B در صنعت مواد غذایی استان قم شده است.

فت فتو به عنوان دیده‌بان علم، فناوری و نوآوری به منظور کمک به رشد و توسعه عرصه علم و فناوری کشور و در راستای معرفی هسته‌ها و واحدهای فناور، شرکت‌های دانش‌بنیان و زمینه فعالیت‌، تولید و دستاوردهای علمی آنها با علی وارثی زرنقی مدیرعامل این شرکت فناور گفت‌وگو کرده است که در پی می‌آید:

ایده شکل‌گیری پلتفرم B2B در صنعت موادغذایی

آنا: ایده اولیه راه‌اندازی سامانه بقال‌نت از کجا به ذهن‌تان خطور کرد و طراحی و راه‌اندازی آن چگونه بود؟

وارثی زرنقی: این سامانه از دو بخش ایده اصلی و طراحی فنی تشکیل شده که ایده اولیه آن توسط پدرم عبدالحمید وارثی زرنقی مطرح شد.

با توجه به حضور ۲۵ ساله پدر در عرصه بازار بنکداران و توزیع‌کنندگان مواد غذایی استان قم و تجربه‌ای که کسب کرده بود و دانشم در حوزه کسب و کارهای نوپا (استارت‌آپ) و حوزه بازرگانی، ایده اولیه به ذهنم متبادر و ایده اصلی با جزئیات فراوان آن شکل گرفت و کامل شد.

در طراحی فنی نرم‌افزار از دوستان برنامه‌نویس، کدنویس و طراحان گرافیکی کمک گرفتیم و نسخه اولیه این سامانه به بازار عرضه شد که البته با توجه به نوآوری و خلّاقیت آن در این حوزه مورد استقبال قرار گرفت و اکنون در حال توسعه آن هستیم.

شرکت ابتدا به صورت هسته فناور در پارک علم و فناوری استان قم پذیرش گرفت و سپس با توجه به رشد و توسعه‌ای که داشت به صورت واحد فناور به عضویت پارک علم و فناوری استان قم درآمد. با توجه به اینکه به صورت بالقوه شرکت دانش‌بنیان نوع ۳ محسوب می‌شویم، اکنون در پروسه دریافت صنایع خلّاق و سپس دانش‌بنیانی آن هستیم و به‌زودی مجوز را دریافت خواهیم کرد. با پارک علم و فناوری نیز تعامل سازنده‌ای داریم که در آینده این تعامل بیشتری هم خواهد شد.

آنا: در مورد پلتفرم راه‌اندازی شده و جایگاه آن در بازار توضیح دهید.

وارثی زرنقی: این پلتفرم در واقع یک وب‌اپلیکیشن است که مانند یک تالار از یک سو تأمین‌کنندگان کالا، کالاهای خود را برای فروش و دریافت سفارش به نمایش می‌گذارند و از سوی دیگر خریداران کالا پس از مشاهده این کالاها و اطلاع از قیمت، تخفیفات و جشنواره‌های آن در یک فضای رقابتی سالم با خیالی آسوده کالای مدنظر را به راحتی انتخاب و سفارش‌گذاری می‌کنند و در نهایت طی ۷۲ ساعت کاری کالای خود را مقابل مغازه تحویل می‌گیرند.

تمام فرآیند خرید و بارگیری و ارسال کالا از ابتدا تا انتها توسط تیم پشتیبانی سامانه بقال‌نت کنترل می‌شود تا مراحل خرید و فروش به درستی صورت گیرد و در صورت لزوم، تعارض احتمالی مرتفع شود.

تشریح کاربرد پلتفرم B2B در جامعه

آنا: مخاطبان شما در عرصه کسب و کار چه کسانی هستند و چرا چنین پلتفرمی ساخته شد؟

وارثی زرنقی: مخاطبان این سامانه تخصصی به دو دسته تأمین‌کنندگان کالا و خریداران کالا طبقه‌بندی می‌شوند. تأمین‌کنندگان کالا شامل کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی موادغذایی، شرکت‌های سراسری پخش و توزیع کالا، نمایندگان اصلی برندهای غذایی در استان‌ها، بنکداران مواد غذایی و عمده‌فروشان هستند.

خریداران کالا شامل ۳۰ گروه از انواع کسب و کارهای مختلف از قبیل سوپر مواد غذایی، فروشگاه‌های بزرگ و کوچک، هتل‌ها، رستوران‌ها و … است که به صورت عمده برای کسب و کار خود خرید می‌کنند.

با توجه به اینکه نوع کسب‌وکار ما اصطلاحا B2B است؛ بنابراین نه تأمین‌کنندگان و نه خریداران کالا، کاربران خانگی نیستند و همگی کسب‌وکارهایی هستند که در جامعه فعالیت دارند و به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند.

سبک بسیار سنتی توزیع کالاها در صنف توزیع‌کنندگان کالا و مشکلاتی که در این صنف به واسطه سنتی بودن آن ایجاد می‌شد و همزمان توسعه فضای مجازی و تجارت الکترونیک در صنوف دیگر و کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، چنین ضرورتی را ایجاب می‌کرد که توزیع کالای مواد غذایی با سهولت و شفافیت و هدف توزیع عادلانه کالاها و به تبع آن کنترل قیمت‌ها در قالب پلتفرمی جامع و تخصصی و به صورت مدرن‌تری اتفاق بیفتد.

جامعه هدف پلتفرم B2B چه کسانی هستند؟

آنا: سامانه ایجادشده تا چه اندازه حائز اهمیت است و تاکنون چه اقداماتی برای افزایش درآمد انجام داده‌اید؟

وارثی زرنقی: در صورتی که این نرم‌افزار مورد استقبال مردم و مورد حمایت سازمان‌ها و نهادهای مرتبط قرار گیرد، بررسی‌های مختلف نشان داد که براساس کارکردها و مزایای بالای استفاده از آن، می‌توان جایگاه بسیار خوبی را برای آن متصور بود.

از آنجا که در پلتفرم‌ها، مهم‌ترین موضوع برای رشد و توسعه، توجه به مشتریان و ارتباط مستمر و مثمر است، خط‌‌مشی شرکت را بر این اساس بنا نهادیم، به همین دلیل برای ورود به بازار و افزایش مشتریان خود، همواره رضایت مشتریان آنان را در اولویت فعالیت‌های خود قرار داده‌ایم و تلاش می‌کنیم کیفیت نرم‌افزار، امکانات و ویژگی‌های آن به‌گونه‌ای باشد که به نیازهای مشتریان به بهترین نحو پاسخ دهد.

توزیع کالا با طعم استارت‌آپ/ وقتی «بنکداری» با فناوری و خلّاقیت متحول می‌شود

از سویی استفاده از چنین سامانه‌ پیشرفته‌ای برای مشتریان، آسان و کاربرپسند خواهد بود؛ بنابراین تلاش می‌کنیم با ارائه پشتیبانی قوی، درخواست‌ها و نیازهای مشتریان را رفع کنیم و از این طریق خدمت‌رسانی انجام داده باشیم.

 جامعه هدف ما اکنون به لحاظ برنامه‌های بازاریابی، توزیع‌کنندگان و خریداران عمده موادغذایی هستند؛ اما با توجه به ماهیت نرم‌افزار و اثری که می‌تواند بر شفافیت و کنترل قیمت‌ها و توزیع عادلانه کالاها به‌خصوص کالاهای اساسی داشته باشد، منفعت آن نیز می‌تواند شامل تمام اقشار جامعه شود.

آنا: چه برنامه‌هایی برای توسعه شرکت و سامانه راه‌اندازی‌شده دارید؟

وارثی زرنقی: به لحاظ برنامه‌های استراتژیکی علاوه بر تدوین روش‌های نفوذ در بازار، شیوه‌های تبلیغاتی و برنامه‌ریزی برای افزایش کاربران سامانه در حال تکمیل تیم پشتیبانی، فروش و سایر واحدهای شرکت هستیم تا این نرم‌افزار را توسعه و رشد دهیم.

امیدوارم مشکلات اقتصادی کشور با همت مسئولان و شرکت‌های خلّاق و دانش‌بنیان رفع شود. از سویی با فرهنگ‌سازی در زمینه پذیرش، تغییرات فناورانه و خلّاقانه باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و تدوین شود که نسبت به آن، افق دید روشن‌تری داشته باشیم و این تغییرات را که می‌تواند تأثیرات مثبت بسیاری در زیست بوم اقتصادی و اجتماعی کشور داشته باشد را با آغوش باز بپذیریم.

گفتگو از حسین غمخوار سرایدشتی

انتهای پیام/۴۰۷۸/




توزیع کالا با طعم استارت‌آپ/ وقتی «بنکداری» با فناوری و خلّاقیت متحول می‌شود

منبع:آنـــا
? توزیع کالا با طعم استارت‌آپ/ وقتی «بنکداری» با فناوری و خلّاقیت متحول می‌شود