تعامل بیمه‌ای شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی با خارج استان

مدیرکل امور اقتصادی و دارائی استان کرمان گفت: شرکت‌های بزرگ صنعتی‌ومعدنی کرمان بیمه خود را خارج از استان پرداخت می‌کنند. به گزارش سرویس اقتصادی نذیر کرمان؛ پیش از ظهر امروز صادق سلطانی‌نژاد در جمع اصحاب رسانه در آستانه هفته بیمه و صنعت عنوان کرد: وظیفه اصلی ما این است که بررسی کنیم آیا منابعی که […]

مدیرکل امور اقتصادی و دارائی استان کرمان گفت: شرکت‌های بزرگ صنعتی‌ومعدنی کرمان بیمه خود را خارج از استان پرداخت می‌کنند.

به گزارش سرویس اقتصادی نذیر کرمان؛ پیش از ظهر امروز صادق سلطانی‌نژاد در جمع اصحاب رسانه در آستانه هفته بیمه و صنعت عنوان کرد: وظیفه اصلی ما این است که بررسی کنیم آیا منابعی که به استان تعلق گرفته، در جای خودش خرج شده و تخقق یافته است یا خیر؟ زیرا نقش و درصد هر کدام از نهادهای اقتصادی استان در رشد و توسعه استان موثر است و با این پایش می‌توان فهمید که چقدر موفق بوده‌اند.

وی ادامه داد: وقت ما بخواهیم با یک نگاه عمیق و اقتصادی درستی به موضوعات اقتصادی استان بپردازیم بایستی هر کدام از شاخص‌ها و منابع را در جای خودش مورد توجه قرار دهیم، برخی از منابع و آوردها در اقتصاد استان به بخش خصوصی تعلق دارد که سازمان اقتصاد وظیفه اخذ مالیات  را بر عهده دارند و عمده‌ای از تأمین مالی را همین نهادهای تولیدی بر عهده می‌گیرند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارائی استان به آورده‌های بخش خصوصی در سطح استان
اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم ۱۲۰ هزار میلیاردی را در نظر بگیریم تا رشد و توسعه اقتصاد اتفاق بیافتد حتما یک بخش عمده‌ای از این منابع به بخش خصوصی و مشارکت نهادها تعلق دارد که عددی معادل ۲۱ درصد از این منابع به این بخش تعلق دارد.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی در عرصه تأمین منایع نقش ۲۰ درصدی را ایفا می‌کند، عنوان کرد: بیمه‌های بازرگانی و تجاری می‌توانند نقش‌آفرینی کنند در موضوعاتی که می‌توانند منابع حاصل از پرتوفویی که دارند و دریافت می‌کنند را به عنوان سرمایه‌گذاری‌های جدید چه به شکل ملی و چه استانی در توسعه اقتصاد مشارکت کنند.
سلطانی‌نژاد با بیان اینکه صنعت بیمه به عنوان بخش خصوصی می‌تواند بسیار نقش‌آفرین باشد، گفت: ضریب نفوذ بیمه یکی از شاخص‌های اساس بیمه‌هاست، براساس شرکت‌هایی که در کشور فعالیت می‌کنند حدود ۳۹ شرکت در کشور و در کرمان هم شرکت‌هایی که در این بخش فعال هستند، اعم از یک مورد بیمه دولتی «ایران» و ۲۱ شرکت بیمه بازرگانی در کرمان  فعال هستند تعداد ۲۲ شرکت در کرمان دارای شعبه هستند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارائی استان ادامه داد: تعداد شعبی که بیمه‌های بازرگانی در استان فعالیت می‌کنند ۴۳ شعبه و تعداد نمایندگان شبکه فروش دو هزار و ۱۳۰ نفر است و تعداد کارگزاران فعال ۱۵ نفر و ارزیابان فعال خسارت ۳۵۳ مورد هم در بخش حقیقی و حقوقی تا پایان سال ۱۴۰۱ بوده است.

وی اذعان کرد: حق بیمه سرانه استان کرمان به ازای هر فرد ۱۴ میلیون ریال است و یکی از شاخص‌هایی که در صنعت بیمه استان باید به آن بپردازیم و از شاخصه‌هایی است که صنعت اقتصاد کشور را با اقتصاد دنیا بررسی می‌کند، ضریب نفوذ بیمه است.

صادق سلطانی‌نژاد ادامه داد: ضریب نفوذ بیمه از حق بیمه های تولیدی که در شبکه فروش ایجاد می‌شود بر تولید ناخالص استان بمحاسبه می‌شود علی‌رغم اینکه در برنامه ششم توسعه هدفگذاری این شاخص در کشور حدود هفت درصد دیده شده بود، و صاحب‌نظران و افرادی که در آن صنعت کار می‌کردند این عدد را در همان زمان نیز بالا می‌دانستند، نرسیدیم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارائی استان با بیان اینکه ما به هفت درصد ضریب نفوذ بیمه نرسیده‌ایم، گفت: در حال جاضر نه تنها به عدد مورد نظر نرسیده‌ایم بلکه به دو درصد هم ارتقاء پیدا نکردیم و در حال حاضر ضریب نفوذ بیمه در کشور نزدیک به دو درصد یا یک و نه دهم است و استان کرمان از این میزان هم پائین‌تر است.

سلطانی‌نژاد با اشاره به این امر که ما از میانگین کشوری هم کمتر هستیم و به لحاظ رتبه‌بندی در خصوص ضریب نفوذ بیمه کرمان وضعیت خوبی ندارد، گفت: در استان کرمان ضریب بیمه تنها یک و چهاردهم است، و به لحاظ رتبه‌بندی وضعیت مطلوبی نداریم.

وی با درخواست از اصحاب رسانه در جهت فرهنگسازی استفاده از بیمه‌های خصوصی گفت: ما از این قشر خدوم که رسانه را در دست دارند می‌خواهیم که ما را در این امر یاری کنند تا بتوانیم رتبه استان را در عرصه حق بیمه‌های تولیدی و ضریب نفوذ بیمه‌ها  تقویت کنیم زیرا استان کرمان در رتبه ۲۷‌ام ضریب نفوذ بیمه قرار دارد و این اصلا برای استان زیبنده نیست.

مدیرکل امور اقتصادی و دارائی استان با بیان اینکه امیدواریم در یک برنامه هدفمندی ضریب نفوذ بیمه و حق بیمه تولیدی را ارتقاء دهیم، گفت: اولین راه این است که اعتماد بین مردم و صنعت بیمه ایجاد شود تا مردم از تمام مزایایی که دارد، استفاده کنند.

وی ادامه داد: کل حقی بیمه‌های تولیدی استان ۴۷ هزار میلیارد ریال است که پرداختی هایی که اتفاق افتاده است ۲۹ هزار میلیارد ریال تا پایان سال ۱۴۰۱ بوده است، برخی از موضوعات استان در مباحث جغرافیایی دارد، می‌تواند کمک کند به طور مثال تصادفات در سطح استان بسیار نگران کننده است.

سلطانی‌نژاد تأکید کرد: اگر شاخص‌هائی که قابلیت مقایسه آنها متناسب با تولید ناخالص دولتی و سهمشان در اقتصاد استان اثر گذاری دارد، رشد نکنند، حتما مشکلاتی را برای این صنعت به وجود خواهند آورد، وقتی که ما الان در تولید ناخالص استان افزایش داریم و به چهار درصد رسیده‌ایم، صنعت بیمه هم باید متناسب با تولید رشد کند.

وی به دو مؤلفه اشاره کرد و گفت: اولین مؤلفه اعتماد بین مردم و صنعت بیمه است، که باید با تدبیر، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی این اعتماد را ایجاد کنیم و در تمامی حوزه‌هائی که قابلیت استفاده از مزایا تشریفات و قابلیت‌های بیمه‌ای دارد، مردم استفاده کنند.
سلطانی‌نژاد تأکید کرد: دومین مؤلفه فرهنگسازی در راستای پذیرش بیمه اختیاری است، زیرا بیمه‌های اجباری وجود دارد و به ناچار درصد زیادی از مردم در  این نوع بیمه‌ها حضور دارند و البته نواقصی هم داریم که در اختیاری‌ها این نواقص نیست اما هنوز نتوانستم‌ایم مردم را با خودمان همراه کنیم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارائی استان ادامه داد: در بخش دولت حدود ۸۰ درصد از اموال دولتی در کشور بیمه نیستند و بخش عظیمی از این موسسات نهادها و غیره می توانست در بخش خصوصی خدمات بیمه دریافت کنند که اینگونه کمک کند به صنعت بیمه و جلوگیری کند از خسارت‌هایی که در این بخش‌ها پرداخت می‌شود و عملا به دولت تحمیل می‌شود.

وی اذعان کرد: ۹۴ درصد از واحدهای مسکونی در سطح کشور فاقد بیمه آتش‌سوزی  بوده و قطعاٌ در استان ما هم با کمی انحراف همین میزان است ضمن اینکه ۸۰ درصد خودروها نیز از بیمه بدنه ندارند.

سلطانی‌نژاد با بیان اینکه سال گذشته رتبه کسب و کار ما ۳۱ بود، گفت: امسال
در خصوص بهبود فضای کسب و کار استان رشد خوبی داشته و اکنون در رتبه ۱۲هم هستیم امیدواریم که وضعیت صنعت بیمه نیز سال آینده در همین زمان رشد خوبی را داشته باشد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارائی استان  تأکید کرد: ما به اتاق بازرگانی اعلام کرده‌ایم که صنعت «بیمه» را به عنوان یکی از موضوعات اصلی ‌شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مطرح کند تا چالش‌ها، آسیب‌ها و راهکار‌های صنعت بیمه را ریز به ریز بررسی کنیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: متأسفانه شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی کرمان بیمه خود را خارج از ستان پرداخت می‌کنند و با دفاتر بیمه‌ای غیر استانی ارتباط دارند که لازم است از سوی مقام عالی نماینده دولت که استاندار هستند، تدبیری شود تا کارخانجات الزام به پرداخت حق بیمه تولید خود در داخل استان شوند.

انتهای خبر/ طهماسبی

 




تعامل بیمه‌ای شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی با خارج استان

منبع:آرمـان
? تعامل بیمه‌ای شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی با خارج استان