تحقق سیاست‌های الگوی کشت مستلزم اهرم‌های ایجابی و بازدارنده

نذیر کرمان/کرمان رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان تحقق سیاست‌های ابلاغی الگوی کشت را مستلزم برخورداری از اهرم‌های ایجابی و بازدارنده دانست. دکتر احمد  احمدپور در گفت‌وگو با نذیر کرمان با اشاره به تفاهم‌نامه کشت محصولات زراعی درقالب الگوی کشت گفت: باید برای جلوگیری از چالش‌های احتمالی بازار عرضه و تقاضا بر اساس سطح ابلاغی […]

نذیر کرمان/کرمان رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان تحقق سیاست‌های ابلاغی الگوی کشت را مستلزم برخورداری از اهرم‌های ایجابی و بازدارنده دانست.

دکتر احمد  احمدپور در گفت‌وگو با نذیر کرمان با اشاره به تفاهم‌نامه کشت محصولات زراعی درقالب الگوی کشت گفت: باید برای جلوگیری از چالش‌های احتمالی بازار عرضه و تقاضا بر اساس سطح ابلاغی پیش برویم و هم اکنون برای سال زراعی جدید  و بر اساس شواهد، میزان کشت سیب زمینی و پیاز در جیرفت و عنبرآباد چالشی خواهد بود.

وی سطح ابلاغی پیاز را  ۷۵۰۰ هکتار و  سیب زمینی را ۱۴ هزار هکتار در سال زراعی جدید اعلام کرد و نسبت به کشت بی رویه هشدار داد و افزود: اگر بیشتر از این میزان کشت شود، وزارتخانه جوابگوی برداشت مازاد نخواهد بود. اگر چه به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردیم سطح زیرکشت پیاز غده‌ای و نشاء بیش از این میزان  است.

احمد پور افزایش سطح زیرکشت را نسبت به  سال گذشته ۱۳۰۰ هکتار عنوان و اظهار کرد: از کشاورزان می‌خواهیم پیاز را با هماهنگی بیشتر کشت کنند تا در بازار عرضه و تقاضا دچار مشکل نشویم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از نبود ابزارهای لازم برای کنترل میزان کشت به عنوان یک چالش یاد کرد و گفت: تنها راه کنترل کشت، آب است و در حال حاضر کود تنها فاکتوری است که در اختیار سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد  و اهرم‌های قوی در این راستا نداریم و اگر از کشاورزان بخواهیم به سمت کشت محصولات استراتژیک بروند و گندم بکارند، باید مشوق داشته باشیم.

وی مدیریت منابع آبی مورد نیاز در بخش کشاورزی را تنها راه جلوگیری از کشت‌های بی رویه و مشکل‌ساز دانست و عنوان کرد: اگر بر اساس منابع آبی کشت محصولات را برنامه‌ریزی کنیم، مدیریت برداشت محقق می‌شود و از طرفی الگوی کشت باید به نوعی با مشوق همراه باشد تا بازار  عرضه و تقاضا متناسب‌سازی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از کشت بی‌رویه پیاز ابراز نگرانی کرد و گفت: سال گذشته در کشورهای هند و پاکستان بنا به دلایلی محصولی تولید نشد و بازار عراق را ما تامین و  ۴۰۰ هزار تن محصول صادر کردیم، برای کنترل آشفته بازار محصولات کشاورزی باید اهرم بازدارنده و یا ایجابی داشته باشیم که فعلا هیچ کدام را نداریم.

احمدپور در ادامه به تعداد طرح‌های افتتاح و بهره‌برداری شده به مناسبت هفته دولت اشاره و اظهار کرد: ۲۴ پروژه با اعتباری معادل ۴۱۳ میلیارد ریال افتتاح شده که ۱۹۱ خانوار از مزیت‌های آنها بهره‌مند می‌شوند و زمینه اشتغال  ۷۶۴ نفر نیز فراهم شده است.

وی آبزی‌پروری را با توزیع بیش از ۱۰۰ هزار بچه ماهی گرمابی بین کشاورزان و باغداران از دیگر طرح‌هایی عنوان کرد که اجرا شده و افزود: هدف ما استفاده دو منظوره از استخرهای کشاورزی است، این امر غنی‌سازی آب برای استفاده باغات و گلخانه‌ها را به همراه دارد.

احمدپور آغاز عملیات اجرایی ساختمان ستادی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان را  با زیربنای  ۷۰۱۳ مترمربع و  در پنج طبقه از دیگر طرح‌هایی برشمرد که فاز اول آن با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان طی ۹ ماه آینده به اتمام می‌رسد و گفت: برای تکمیل این طرح در حال حاضر ۱۵۰ میلیارد تومان نیاز است.

وی کسب عنوان برتر را در جشنواره شهید رجایی استان از دیگر موفقیت‌هایی برشمرد که مرهون تلاش‌های همه جهادگران عرصه تولید است و گفت: سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان برای اولین بار در شاخص‌های اختصاصی حائز کسب این موفقیت شد. یعنی همه برنامه‌های تخصصی را انجام داده‌ایم. دلیل کسب این عنوان این است که در تولید گندم بیش از ۸۰ درصد افزایش عملکرد داشتیم و یک کامیون سن زده نداشتیم. بیش از ۱۹۰ هزار تن برداشت داشتیم و  روی بحث کنترل آفت سرخوطومی حنایی پایلوت شناخته شدیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان لازمه دریافت گواهی بهداشتی را کد شناسه محصول دانست که جزء اولویت‌های اصلی است و گفت: تولید محصول سالم از اولویت‌های بخش کشاورزی است و با راه‌اندازی آزمایشگاه جامع دانشگاه جیرفت همه تست‌های لازم در منطقه انجام می‌شوند.

احمدپور از ایجاد بخش تحقیقات علوم دامی و منابع طبیعی و آبخیزداری خبر داد و افزود: مرکز تحقیقات منابع طبیعی و آبخیزداری تا پایان سال راه‌اندازی خواهد شد.

وی از تامین کود موردنیاز برای سال زراعی جدید خبر داد و اظهار کرد: در گذشته برای کود محدودیت داشتیم اما اکنون طی یک تفاهم‌نامه با شرکت خدمات حمایتی همه انبارها را  در اختیار آنها قرار دادیم.

انتهای پیام




تحقق سیاست‌های الگوی کشت مستلزم اهرم‌های ایجابی و بازدارنده

منبع: ایـسنا
? تحقق سیاست‌های الگوی کشت مستلزم اهرم‌های ایجابی و بازدارنده