تجمع اهالی یک روستا مقابل استانداری کرمان و توضیح آب‌منطقه‌ای

کرمان – فت فتو – شماری از اهالی روستای شمس‌آباد شهرستان رفسنجان روز چهارشنبه با حضور مقابل استانداری کرمان اعتراض خود را به حفر یک چاه آب در نزدیکی این روستا اعلام کردند. به گزارش خبرنگار فت فتو این افراد که بیشتر زنان روستایی بودند می‌گفتند با توجه به شرایط خشکسالی ها و کمبود آب، حفر […]

کرمان – فت فتو – شماری از اهالی روستای شمس‌آباد شهرستان رفسنجان روز چهارشنبه با حضور مقابل استانداری کرمان اعتراض خود را به حفر یک چاه آب در نزدیکی این روستا اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار فت فتو این افراد که بیشتر زنان روستایی بودند می‌گفتند با توجه به شرایط خشکسالی ها و کمبود آب، حفر این چاه، روستایشان را با مشکل مواجه خواهد کرد.

البته در شرایطی که مسئولان متولی، حفر چاه را با هدف تامین آب شرب برخی مناطق همجوار و بنا به ضرورت اعلام کرده‌اند، برخی اهالی این روستا مدعی بودند حفر چاه برای تامین آب کشاورزی انجام می شود؛ موضوعی که با تکذیب مسئولان از جمله شرکت آب منطقه ای همراه بوده و می گویند خروجی آب چاه در شبکه شرب قرار می گیرد و استفاده دیگری از آن امکانپذیر نیست.

به گفته متولیان، این چاه بناچار و بامجوز شورای تامین، برای تامین آب شرب برخی مناطق همجوار حفر شده و اصول فنی و موازین قانونی نیز رعایت شده تا مشکلی برای اهالی روستای شمس آباد ایجاد نکند.

مسئولان استان کرمان می گویند باتوجه به کمبود بارش ها و قرار گرفتن در تنش آبی، تا تحقق راه حل پایدار تامین آب که با انتقال آب خلیج فارس عملیاتی خواهد شد، برای تامین آب شرب برخی مناطق بناچار باید از راه های موقت و مسکن نیز استفاده کرد تا کار تامین آب شرب مردم مناطق مختلف نیز بخوبی انجام شود.

این اعتراض ها البته درحالی است که براساس گزارش ها، اهالی روستای مذکور شبکه آبرسانی خودگرانی دارند و از تحویل مدیریت آن به شبکه آب و فاضلاب تاکنون خودداری کرده اند و مسئولان نیز از آنان خواسته اند با هماهنگی و تحویل این شبکه به آبفا، زمینه بهبود فعالیت ها و مدیریت بهتر آب نیز فراهم آید.

روستای شمس آباد از توابع نوق شهرستان رفسنجان در شمال استان کرمان قرار دارد.

یکی از بانوان روستا که خود را مهدویان معرفی کرد در حاشیه این تجمع به خبرنگار فت فتو با بیان اینکه روستای شمس آباد در تامین آب خودش با مشکل مواجه است گفت: ما شنیده ایم که حفر چاه برای تامین آب کشاورزی سایر مناطق است که ما مخالف آن هستیم.

این بانوی معترض تاکید کرد: جمعیت روستای ما پنج هزار نفر است و ما حتی حاضر شدیم به چند روستای اطراف هم آب شرب بدهیم، اما این چاه جدید زندگی مردم روستا را تحت تاثیر قرار خواهد داد زیرا ما هم با خشکسالی مواجه هستیم.

یک از مردان روستای شمس آباد نیز گفت: مردم روستا خودشان بسختی آب را تامین می کنند و به حفر چاه اعتراض دارند.

در جریان این تجمع، دهیار و دو نفر از نمایندگان این اهالی به داخل استانداری رفتند و با مسئولان متولی صحبت و رایزنی کردند.

هدف تامین آب شرب مناطق همجوار است

خبرنگار فت فتو در این میان با مسئولان شرکت آب منطقه ای کرمان نیز تماس گرفت و توضیحات آنان را جویا شد؛ معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان کرمان دراین باره توضیح داد: برای تامین آب شرب برخی مناطق همجوار از جمله روستای مهدی آباد که از لحاظ دسترسی به آب آشامیدنی با مشکل روبه رو هستند، مجوز حفر یک فقره چاه از قبل صادر شده است.

حمید علیدادی افزود: این چاه خارج از حریم این روستا و با ضوابط مقرر و حریم فنی چاه در حال حفاری است و ما به عنوان متولیان بخش آب اعلام می کنیم که حفر این چاه هیچ گونه ضرری به روستای شمس آباد نمی رساند.

وی ضمن تکذیب ادعاهای برخی اهالی مبنی بر انتقال آب به بخش کشاورزی تصریح کرد: این، امکانپذیر نیست چون آب این چاه وارد شبکه آب شرب خواهد شد و قابلیت استفاده برای غیر شرب را ندارد؛ این آب تنها برای تامین آب شرب است و حق هیچ گونه بهره برداری غیر از آن وجود ندارد و چاه نیز متعلق به دولت است.

شرایط بحرانی آب که همه باید درک کنند

به گزارش فت فتو این درحالی است که به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان، در این استان ازنظر تامین آب، ۱۲ شهر وضعیت بحرانی، ۱۳ شهر در معرض تنش و ۲ هزار و ۶۵۰ روستا نیز وضعیت بحرانی دارند.

توضیح مدیرکل امنیتی استانداری

با این حال مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان نیز در این باره توضیحاتی ارائه داد و گفت: چند جلسه از جمله امروز با نمایندگان اهالی این روستا صحبت شده و مواردآنان مورد بررسی قرار گرفته است؛ به هرحال هیچکس علاقه‌مند نیست در این شرایط تنش آبی و خشکسالی ها، برداشت آب را با حفر چاه زیادتر کند اما باتوجه به مشکلات آب شرب اهالی برخی مناطق در رفسنجان، مجوز حفر چاه با رعایت همه اصول فنی و کارشناسی از قبل و بنا به ضرورت صادر شده است.

حمید شمس الدینی به خبرنگار فت فتو توضیح داد: البته خود اهالی این روستا هم در مذاکراتی که داشته اند، راه حل هایی را مبنی بر تامین آب شرب مناطق همجوار ارائه کرده اند که در جلسات کارشناسی بررسی خواهد شد و بهترین و فنی ترین تصمیم گرفته می شود؛  اما آب این چاه به هیچ عنوان قرار نبوده و نیست که برای بخش کشاورزی استفاده شود بلکه هدف، تامین آب شرب اهالی مناطق همجوار است.

وی تاکید کرد: راه حل پایدار تامین آب، نهایی شدن خط انتقال آب از خلیج فارس است که تا تحقق آن، باید با هدف تامین آب شرب اهالی مناطق مختلف آن هم از نزدیکترین محل، از راه های موقت و مسکن بهره گرفت.

شمس الدینی با بیان اینکه ملاحظات و موارد مدنظر اهالی روستای شمس آباد شنیده شده و مدنظر قرار دارد گفت: هر اقدامی البته باید در زمین قانون و مسیرهای تعیین شده قانونی مطرح شود؛ ضمن اینکه چندین بار مسئولان متولی پای صحبت اهالی روستا نشسته اند و ضمن شنیدن سخنانشان، آنان نیز پذیرای توجیه های علمی، ضرورت ها و مختصات فنی انجام پروژه بوده اند.

وی گفت: البته در کشور مسئولیت داریم آب شرب مردم به بهترین شکل اصولی تامین شود و در این مسیر موثرترین راهکارها مدنظر قرار خواهد گرفت.

شمس الدینی اظهارامیدواری کرد که با همراهی اهالی این منطقه، موثرترین راه حل تامین آب شرب برخی مناطق همجوار در شهرستان رفسنجان عملیاتی شود.

سخنان فرماندار در جمع اهالی

این درحالی است که براساس اعلام روابط عمومی فرمانداری رفسنجان، سرپرست فرمانداری نیز طی چندروز اخیر با حضور در روستای شمس آباد و در جمع اهالی ضمن تاکید بر اینکه نگرانی درباره حفر چاه توجیه ندارد و با تشریح وضعیت خشکسالی در منطقه گفته است: تمام نقشه ها، نقاط، منابع، لوله کشی و اتصالات پروژه حفر چاه موجود است لذا دهیاران و اعضای شوراهای منطقه توضیحات را برای اهالی تبیین کنند.

علی اکبر پورمحمدی با بیان اینکه برخی روستاهای منطقه واقعا کیفیت آب بسیار پایینی دارند افزود: بیش از ۹ میلیارد تومان برای آبرسانی منطقه نوقات پیش بینی شده و تا جوادیه فلاح این لوله کشی انجام می شود.

وی افزود: کارشناسی ها نشان می دهد آب چاه شمس آباد هیچ مشکلی پیدا نمی کند اما اگر به هر دلیلی چاه آب کشاورزی این روستا از میزان آبی که الان دارد کم شد، ضمانت و کمک می کنیم چاه جدیدی حفر شود.

فرماندار رفسنجان خطاب به اهالی منطقه نیز گفت: همچنین شبکه (آب) خودگردانی که در منطقه دارید را تحویل آب و فاضلاب دهید تا ۱۲ کیلومتر اصلاح شبکه داخل منطقه انجام و از هدررفت آب جلوگیری نیز شود.




تجمع اهالی یک روستا مقابل استانداری کرمان و توضیح آب‌منطقه‌ای

منبع:ایرنـا
? تجمع اهالی یک روستا مقابل استانداری کرمان و توضیح آب‌منطقه‌ای