تبدیل زمین‌های کشاورزی رودبار جنوب به برهوت/ نبود صنایع تبدیلی و سودی که عاید دلالان می‌شود

برداشت بی‌رویه از زمین و آب موتور پمپ‌های کشاورزی رودبار جنوب توسط دلالان غیر بومی زمین‌های کشاورزی منطقه را در معرض نابودی قرار داده است. به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی نذیر کرمان؛ شهرستان رودبار جنوب یکی از قطب‌های کشاورزی در جنوب استان کرمان است، ولی هیچ‌گاه کشاورزی این منطقه برای مردم بومی سودی نداشته است.  […]

برداشت بی‌رویه از زمین و آب موتور پمپ‌های کشاورزی رودبار جنوب توسط دلالان غیر بومی زمین‌های کشاورزی منطقه را در معرض نابودی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی نذیر کرمان؛ شهرستان رودبار جنوب یکی از قطب‌های کشاورزی در جنوب استان کرمان است، ولی هیچ‌گاه کشاورزی این منطقه برای مردم بومی سودی نداشته است. 

هر ساله تعداد زیادی از دلالان با اجاره زمین‌های کشاورزی سود‌های هنگفتی را به جیب می‌زنند و نبود صنایع تبدیلی را بهانه‌ای برای به تاراج بردن سرمایه‌های این منطقه می‌دانند.

زمین‌های کشاورزی به دلیل برداشت بی‌رویه در معرض نابودی قرار گرفته‌اند و دیری نخواهد پایید که به برهوت تبدیل شوند و سفره‌های زیر زمینی نیز در معرض خشکی قرار گرفته‌اند.

هزینه‌های سنگین موجب شده است که کشاورزان بومی از کشاورزی دست بکشند و تنها به اجاره زمین و موتور آب قناعت کنند و این امر موجب سوء استفاده دلالان شده که سالانه چندین میلیارد تومان سرمایه را از شهرستان بدون یک درصد سود برای کشاورزان خارج می‌کنند.

نبود صنایع تبدیلی و سودی که عاید دلالان می‌شود

سابقی یکی از کشاورزان رودباری در گفت‌و‌گو با خبرنگار نذیر کرمان معتقد است که نبود صنایع تبدیلی در شهرستان رودبار‌جنوب به عنوان شهرستانی که بخش قابل توجهی از تولید محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است، به شدت احساس می‌شود و این امر کشاورزان را با چالش‌هایی مواجه کرده است.

وی گفت: متاسفانه بیشترین سود حاصل از محصولات کشاورزی عاید دلالان شده و این‌مساله درآمد کشاورزان را کاهش می‌دهد و این در حالی است که با ایجاد صنایع تبدیلی می‌توان به راحتی اقتصاد بالایی را برای منطقه ایجاد کرد و در سال رشد تولید و مهار تورم  شاهد رونق اقتصادی بود.

به گفته سابقی، با توجه به تولید با کیفیت محصولات کشاورزی این محصولات می‌تواند نقش مهمی در صادرات داشته باشد و نیاز است تا تلاش برای ایجاد صنایع تبدیلی افزایش یابد تا بازارهای جهانی را با تولیدات و فرآورده‌های محصولات کشاورزی در اختیار داشته باشیم و در آمد خوبی نصیب شهرستان شود.

وی افزود: نبود صنایع تبدیلی موجب شده که بیشترین سود به جیب دلالان و واسطه‌ها برود که با خرید محصولات کشاورزی با قیمت‌ پایین از کشاورزان، آن را تبدیل به فرآورده‌های مختلف در استان‌های همجوار کرده و با قیمت و سود چند برابر به ما بفروشند و همه این عوامل، نیاز به صنایع تبدیلی در شهرستان را افزایش می‌دهد.

سابقی گفت: «فعلا اقدام عملی در زمینه نابودی زمین‌های کشاورزی صورت نگرفته است. اما برای تدبیر بهتر این کار باید از برداشت بی‌رویه از آب و زمین‌های کشاورزی توسط دلالان غیر بومی گرفته شود.

شهرستان رودبار جنوب با بیش از ۱۳۰ هزار نفر جمعیت در ۳۳۰ کیلومتری جنوب استان کرمان واقع شده است.

انتهای خبر/پورحیدر




تبدیل زمین‌های کشاورزی رودبار جنوب به برهوت/ نبود صنایع تبدیلی و سودی که عاید دلالان می‌شود

منبع:آرمـان
? تبدیل زمین‌های کشاورزی رودبار جنوب به برهوت/ نبود صنایع تبدیلی و سودی که عاید دلالان می‌شود