به کارگیری نیروی مشمول غایب از سوی کارفرمایان ممنوع

رئیس دادگستری راور گفت: کارفرمایی که نیروی مشمول غائب را به کارگیری کند، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد. فت فتو کرمان – به منظور اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری( مدظله العالی)، تاکیدات ریاست قوه قضاییه، سند تحول قضایی، قانون خدمت وظیفه عمومی و آیین نامه اجرایی این قانون، عصر امروز جلسه شورای پیشگیری از وقوع […]

رئیس دادگستری راور گفت: کارفرمایی که نیروی مشمول غائب را به کارگیری کند، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

فت فتو کرمان – به منظور اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری( مدظله العالی)، تاکیدات ریاست قوه قضاییه، سند تحول قضایی، قانون خدمت وظیفه عمومی و آیین نامه اجرایی این قانون، عصر امروز جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری شهرستان راور با موضوع طرح اجرای گام‌های عملیاتی برای کاهش مشمولان غایب سربازی در سال ۱۴۰۰ و پیشگیری از وقوع بزه با حضور رئیس دادگستری، معاون دادستان و جمعی از مسئولان مرتبط با این طرح برگزار شد.

در این جلسه ابوالفضل فرحبخش، رئیس دادگستری راور گفت: دفاع و حفظ امنیت، یکی از وظایف حاکمیت است و برای انجام این وظیفه خطیر، از نیروی انسانی جوان و آموزش دیده (سرباز) استفاده می‌شود.

به گفته رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم راور، حضرت علی (ع) در نهج البلاغه می‌فرمایند: لشکریان و سربازان، دژ‌های محکم ملت و راه‌های تحقق امنیت هستند و ملت جز با تکیه بر آن‌ها نمی‌تواند بر پای خود بایستد، با این وصف می‌توان دریافت که در کلام این حضرت(ع)، حقیقت نیرو‌های مسلح به عنوان اولین و اساسی‌ترین عامل ایجاد و بسط امنیت تجلی یافته است.

این مقام قضایی می‌گوید: مطابق قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب ۱۳۶۳ هر فرد ذکور ایرانی، که به سن ۱۸ سال می‌رسد باید در راه ایجاد نظم و امنیت و آرامش جامعه ۲ سال از عمر خود را در خدمت مقدس سربازی سپری کند.

فرحبخش گفت: مطابق ماده ۶۳ قانون وظیفه عمومی، هر یک از موسسات دولتی و غیردولتی، از قبیل: بنگاه ها، مغازه ها، تعمیرگاه‌ها و… به هر نحوی از نیروی مشمول غایب استفاده کنند، پس از شناسایی از سوی اداره کار، صنعت، معدن و تجارت به محاکم صالحه معرفی می‌شوند و تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

استوار زاده، معاون دادستان راور نیز در این جلسه گفت: مطابق ماده ۵۸ قانون وظیفه عمومی، نیروی انتظامی موظف است در خصوص شناسایی، تعقیب و دستگیری مشمولان غایب و رسیدگی به وضعیت آنان اقدام کند.

به گفته استوار زاده براساس قانون فوق هر موسسه دولتی و یا غیردولتی به ویژه مغازه داران و مشاغل کشاورزی و صنعتی و… نسبت به  کارگیری نیرو‌های مشمول خدمت سربازی اقدام کنند، مرتکب جرم شده اند و تحت تعقیب قانونی قرار می‌گیرند.

این مقام قضایی می‌گوید: مجازات کارفرمایان در خصوص به کارگیری نیرو‌های مشمول خدمت سربازی برای بار اول پرداخت هزینه سالانه یک سرباز و برای بار دوم بیشتر از هزینه سالانه سه سرباز است.

او به کلیه افرادی که در شهرستان راور، مشمول غایب محسوب می‌شوند و تاکنون به هر دلیلی به خدمت مقدس سربازی نرفته اند، توصیه کرد: برای استفاده از خدمات و مشاغل در اجتماع مطابق قانون باید در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به تعیین تکلیف وضعیت نظام وظیفه خود به واحد وظیفه عمومی مراجعه کنند و  در غیر این صورت با متخلفان طبق قوانین و مقررات برخورد خواهد شد.

انتهای پیام/ م 




به کارگیری نیروی مشمول غایب از سوی کارفرمایان ممنوع

منبع: باشــگاه خبرنگاران
? به کارگیری نیروی مشمول غایب از سوی کارفرمایان ممنوع