بهروان: بدون VAR عدالت در فوتبال معنایی ندارد/ داوران مقصر ناکامی تیم‌های لیگ برتری نیستند

غلامرضا بهروان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزش فت فتو، درباره فقدان سیستم کمک داور ویدئویی (VAR) در فوتبال ایران و افزایش تقاضا و اعتراض تیم‌های حاضر در لیگ برتر به فقدان این فناوری اظهار کرد: ای کاش به این باور برسیم که در فوتبال توسعه یافته روز دنیا دیگر اشتباهات داوری جزئی از مسابقه […]

غلامرضا بهروان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزش فت فتو، درباره فقدان سیستم کمک داور ویدئویی (VAR) در فوتبال ایران و افزایش تقاضا و اعتراض تیم‌های حاضر در لیگ برتر به فقدان این فناوری اظهار کرد: ای کاش به این باور برسیم که در فوتبال توسعه یافته روز دنیا دیگر اشتباهات داوری جزئی از مسابقه نیست بلکه به حداقل رسیدن اشتباهات باعث افزایش سطح کیفی مسابقات می‌شود. فناوری بسیار خوبی برای کمک به عدالت در فوتبال تولید شده و در بسیاری از کشورها در حال استفاده است. در تورنمنت‌های معتبر وجود VAR باعث افزایش اعتبار بازی‌ها شده و تیم‌های حاضر در مسابقات نهایت استفاده را از این فناوری بردند. داوران هم با آرامش و قاطعیت بیشتری قضاوت کردند چون با وجود VAR دیگر تیمی نمی‌تواند از عملکرد تیم داوری ناراضی باشد.

وی با انتقاد از کوتاهی‌های صورت گرفته در استفاده از سیستم کمک داور ویدئویی در فوتبال ایران عنوان کرد: وقتی که زمان برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال می‌شود شاهد تبلیغات نامزدهای پست ریاست هستیم که یکی از شعارهای آنها ورود VAR به کشورمان است اما وقتی که انتخابات به پایان می‌رسد دیگر اقدام عملیاتی در این زمینه صورت نمی‌گیرد. از سوی وزارت ورزش و جوانان هم شاهد اتفاقی که بیانگر تلاشی واقعی برای تحقق ورود VAR به فوتبال ایران باشد نبوده‌ایم. بدون تردید متولی چنین موضوع مهمی فدراسیون فوتبال است و باید از طریق این نهاد شاهد ورود فناوری VAR باشیم ولی گام اساسی برداشته نمی‌شود. وعده ورود این فناوری بارها داده شده ولی هیچ‌گاه ندیده‌ایم کاری انجام شود که احساس کنیم با ورود سیستم کمک داور ویدئویی قضاوت برای داوران ایرانی تسهیل شده است.

رئیس پیشین کمیته مسابقات سازمان لیگ عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی که جامعه داوری ایران از فقدان VAR متحمل می‌شود کمتر شدن فرصت قضاوت بین‌المللی برای داوران کشورمان است. وقتی داوران ایرانی آموزش‌های لازم را برای قضاوت در مسابقه‌ای که در آن فناوری VAR وجود دارد را ندیده‌اند از آنها برای حضور در مسابقات دعوت نمی‌شود. تنها برای دیدارهایی به آنها سوت قضاوت می‌دهند که فاقد سیستم کمک داور ویدئویی باشد. با افزایش مسابقاتی که در آن VAR وجود دارد فضا برای داوران کشورمان کوچک و کوچک‌تر می‌شود. VAR که فناوری هسته‌ای نیست که بارها عنوان شده به خاطر تحریم‌ها به ایران داده نمی‌شود. قطعا در میان شرکت‌هایی که مورد تایید فیفا هستند شرکتی وجود دارد که در زمین این فناوری با ایران وارد همکاری شود. مهم گام برداشتن لازم در این زمینه است. نباید از باشگاه‌ها هم انتظار داشته باشیم چون آنها مالک ورزشگاه‌ها نیستند اما می‌توانند ورزشگاه را با VAR اجاره کنند.

بهروان با یادآوری این نکته که در منطقه صفر VAR هم نیستیم، تأکید کرد: اگر همین امروز هم برای استقاده از این فناوری اقدام کنیم شاید فصل آینده بتوانیم از آن بهره‌برداری کنیم. نصب دوربین‌های لازم و دیگر تجهیزات در ورزشگاه‌ها موضوعی نیست که در یک تا دو ماه به نتیجه برسد. همچنین پروسه آموزش داوران هم به ۶ تا ۸ ماه زمان نیاز دارد. بنابراین نباید انتظار داشت این فصل هم VAR داشته باشیم. این یک واقعیت است که اگر تمام تمهیدات لازم برای برگزاری یک مسابقه فوتبال فراهم باشد اما در زمینه داوری امکانات کافی در اختیار تیم داوری قرار نگیرد آن مسابقه نمی‌تواند با کیفیت برگزار شود. اعتراض باشگاه‌ها به نبود سیستم کمک داور ویدئویی کاملا درست است چون داوران ناخواسته دچار اشتباهات تاثیرگذاری می‌شوند و در این زمینه هم مقصر نیستند. اگر آنها در جریان مسابقات VAR داشته باشند برای قضاوت کردن مشکلات بسیار کمتری دارند و ضریب اشتباهات‌شان به پایین‌ترین حد ممکن می‌رسد اما بدون این فناوری نباید آنها را مسبب اشتباهات دانست. فوتبال ایران در خُسران است اگر شاهد ورود فناوری مناسبی که حتی کشورهای همسایه ما دارند نباشیم.

انتهای پیام/۴۰۴۸/




بهروان: بدون VAR عدالت در فوتبال معنایی ندارد/ داوران مقصر ناکامی تیم‌های لیگ برتری نیستند

منبع:آنـــا
? بهروان: بدون VAR عدالت در فوتبال معنایی ندارد/ داوران مقصر ناکامی تیم‌های لیگ برتری نیستند