برنامه‎‌ریزی تولید برق باید متناسب با نیاز واقعی مصرف کننده صورت گیرد

از آنجایی که زمان‌های اوج مصرف برق زمان‌های محدودی در طول سال هستند از لحاظ اصولی منطقی نیست که سرمایه گذاری برای تامین برق بر اساس این ساعات محدود صورت گیرد. حمیدرضا ایرانمنش در گفتگو با سرویس اقتصادی «نذیر کرمان» عنوان کرد: مصرف برق در طول شبانه‌روز و در طی ساعات اوج برق متناسب با رفتار […]

از آنجایی که زمان‌های اوج مصرف برق زمان‌های محدودی در طول سال هستند از لحاظ اصولی منطقی نیست که سرمایه گذاری برای تامین برق بر اساس این ساعات محدود صورت گیرد.

حمیدرضا ایرانمنش در گفتگو با سرویس اقتصادی «نذیر کرمان» عنوان کرد: مصرف برق در طول شبانه‌روز و در طی ساعات اوج برق متناسب با رفتار مصرف‌کننده، متغیر است.

رئیس گروه مدیریت مصرف شرکت برق منطقه‌ای استان کرمان با بیان اینکه زمان اوج مصرف برق به زمان استفاده از روشنایی و وسایل سرمایشی اطلاق می‌شود، گفت: ساعت اوج  به دلیل مصرف بالای دستگاه‌های سرمایشی، در ایام گرم سال قرار دارد، ساعات اوج مصرف برق معمولا چند ساعت اوایل ظهر و اوایل شب است که متاثر از رفتار مصرف کننده در هر منطقه است .

وی ادامه داد: از آنجایی که زمان‌های اوج مصرف برق زمان‌های محدودی در طول سال هستند از لحاظ اصولی منطقی نیست که سرمایه گذاری طولانی مدت برای تامین برق بر اساس این ساعات محدود صورت گیرد و در بقیه مواقع بلااستفاده رها شود.

ایرانمنش تاکید کرد: راهکار مناسب در کاهش برق،  مصرف درست برق و اصلاح الگوی مصرف است و برنامه‌ریزی تولید برق  نیز متناسب با نیاز واقعی مصرف‌کننده صورت بگیرد.

رئیس گروه مدیریت مصرف شرکت برق منطقه‌ای استان کرمان ادامه داد: بسیاری از مشترکان برق امسال پیامک تشکر کاهش مصرف برق را دریافت کردند و از مشوق‌های ما که کاهش و یا رایگان شدن برق کم‌مصرف‌ها بوده است، بهره برده‌اند، از سوی دیگر نیز به صورت پلکانی برای مشترکان پرمصرف قیمت برق افزایش پیدا می‌کند و در حد نهایت به  قیمت تمام شده برق خواهد رسید، ضمن اینکه یارانه انرژی وی حذف می‌شود، در نهایت به قطع برق این نوع مشترکان منجر خواهد شد.

وی ابراز کرد: وقتی با مصرف بی‌رویه برق از یک طرف و کاهش تامین برق از سویی دیگر مواجه می‌شویم شاهد تاترازی در تولید و مصرف خواهیم بود که رفع این ناترازی مستلزم اقداماتی است که می‌توان توسط صنعت برق افزایش تامین و  رعایت الگوی مصرف از سوی مشترکان به رفع ناترازی کمک کرد.

ایرانمنش اذعان کرد: در سال‌های اخیر مسائلی همچون خشکسالی، گرمای بیش از اندازه هوا، روی کار آمدن وسایل سرمایشی جدید و همچنین افزایش استخراج رمزارزهای غیر مجاز  ناترازی برق را تشدید کرده است که این امر مستلزم همکاری جدی‌تر مشترکین برق را در مدیریت مصرف بلوکه کرده است  که امیدواریم  بتوانیم انشاءالله شاهد تامین برق برای همه هموطنان خود باشیم.

رئیس گروه مدیریت مصرف شرکت برق منطقه‌ای استان کرمان تاکید کرد: در حوزه مصرف برق مشترکان شهر کرمان، تعدادی از مشترکان به خوبی الگوی مصرف را رعایت می‌کنند اما متاسفانه تعدادی هم الگو را رعایت نمی‌کنند البته ما ضمن قدردارنی از مشترکانی که همکاری می‌کنند، از دیگر مشترکان می‌خواهیم که اهمیت بشتری به رعایت الگوی مصرف برق نشان دهند.

ایرانمنش به برخی از  راهکارهای کاهش و رعایت الگوی مصرف برق اشاره کرد و گفت: از روشنایی طبیعی و پرده سفید استفاده شود، از روشن کردن وسایل سرمایشی و روشنایی مگر در مواقع ضروری خودداری کنید و در صورت امکان به جای کولر از وسایلی مانند پنکه و فن‌های دمنده در جهت کاهش مصرف هم آب و هم برق خودداری کنید، در صورت استفاده از کولرهای آبی از دور کند آن بهره ببریم، دمای منزل و محیط کار  را بر اساس ۲۴ یا ۲۶ درجه تنظیم و از سرمایش بیش از حد محیط خودداری کنیم 

وی در پایان خاطر نشان کرد: استفاده از سایبان برای کولر، عایق‌بندی کانال‌های کولر و تعویض به موقع پوشال‌های کولر و سرویس دوره‌ای آن، جلوگیری از اتلاف انرژی از طریق دروپنجره‌ها، استفاده از وسایل برقی پربازده کم مصرف، استفاده از درو پنجره های دو جداره ، توجه به نحوه بهره‌برداری صحیح از دستگاه‌های برقی و زمانبندی صحیح آنها در ساعات اوج مصرف و همچنین استفاده حداقل از وسایل گرما‌زا در تابستان توصیه می‌شود.

انتهای خبر/ طهماسبی

 




برنامه‎‌ریزی تولید برق باید متناسب با نیاز واقعی مصرف کننده صورت گیرد

منبع:آرمـان
? برنامه‎‌ریزی تولید برق باید متناسب با نیاز واقعی مصرف کننده صورت گیرد