برقراری عدالت آموزشی با افزایش سرانه مدارس شبانه‌روزی

کرمان – فت فتو – افزایش سرانه مدارس شبانه‌روزی به دلیل افزایش امکانات در این آموزشگاه‌ها و در نتیجه پیشگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان به نوعی عدالت آموزشی را در مناطق کمتربرخوردار روستایی و عشایری کشور به نمایش گذاشت. به گزارش فت فتو، افزایش سرانه مدارس شبانه روزی در حالی اتفاق افتاد که این مدارس […]

کرمان – فت فتو – افزایش سرانه مدارس شبانه‌روزی به دلیل افزایش امکانات در این آموزشگاه‌ها و در نتیجه پیشگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان به نوعی عدالت آموزشی را در مناطق کمتربرخوردار روستایی و عشایری کشور به نمایش گذاشت.

به گزارش فت فتو، افزایش سرانه مدارس شبانه روزی در حالی اتفاق افتاد که این مدارس به دلیل کمبود اعتبارات با مشکلات و چالش های زیادی روبرو بودند چنانچه کارشناسان روند گذشته را منتهی به تعطیلی برخی از این مدارس و افزایش آمار دانش آموزان ترک تحصیلی می دانستند.

مدارس شبانه روزی که با هدف اجرای عدالت آموزشی، افزایش پوشش و هدایت تحصیلی احداث شده اند طی ادوار گذشته با توجه به کمبود اعتبارات با مشکلات زیادی دست به گریبان شدند تا جایی که زمزمه های احتمال تعطیلی این مدارس کم کم به گوش رسید.

این کمبود اعتبارات تا آنجا به مسئولان آموزشگاه ها و دولت فشار وارد کرد که وزیر سابق آموزش و پرورش پیشنهاد هیات امنایی شدن این مدارس را مطرح کرد، حال آنکه فلسفه وجودی این مدارس کمک به خانواده های بی بضاعت در تحصیل فرزندان و پیشگیری از ترک تحصیل دانش آموزان بود پس به طور قطع اجرای طرح هیات امنایی کردن این مدارس و مشارکت دادن والدین در تامین هزینه های مدارس کاری بیهوده بود که در درازمدت به افزایش آمار دانش آموزان ترک تحصیل کرده می انجامید.  

اما دولت سیزدهم با نگاهی منطقی به این مدارس و افزایش سرانه این مدارس نه تنها مدارس شبانه روزی را از ورطه نابودی نجات داد بلکه از ترک تحصیل تعداد زیادی از دانش آموزان نیز جلوگیری کرد.

کرمان با ۲۵۷ آموزشگاه رکورددار مدارس شبانه روزی است

استان پهناور کرمان با ۲۵۷ آموزشگاه شبانه روزی از نظر آماری رکوردار استان های کشور است.

اما مدیرکل آموزش و پرورش کرمان با اشاره به افزایش سرانه دانش آموزی در مدارس شبانه روزی می گوید، استان پهناور کرمان با ۲۵۷ آموزشگاه شبانه روزی از نظر آماری رکوردار  استان های کشور است.

رضا رضایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار فت فتو با اشاره به وجود ۲۵۷ آموزشگاه شبانه روزی و ۳۲ هزار دانش آموز در این استان گفت: کرمان از نظر تعداد در مدارس شبانه روزی نسبت به سایر استان های کشور رکوردار است.

وی با اشاره به بازدید از مدارس شبانه روزی و بررسی مسائل و مشکلات این مدارس افزود: سرانه مدارس شبانه روزی در دولت جدید افزایش یافته و بسیاری از مشکلات بر سر راه این مدارس رفع شده است.

سرانه واریزی به حساب مدارس شبانه روزی کرمان رشد ۴۰ درصدی داشته است 

وی مقدار سرانه واریزی به مدارس شبانه روزی را در دولت جدید بیش از ۱۸ میلیارد و ۶۰۰ تومان و بی نظیر عنوان و تصریح کرد: این مبلغ در دو مرحله واریز و صرف امور جاری این مراکز آموزشی شده است که نسبت به دو سال گذشته رشد ۴۰ درصدی داشته است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به وجود محوطه های بزرگ در مدارس شبانه روزی، یکی از مشکلات این مدارس را تمیز نگه داشتن این محوطه ها با توجه به وجود یک نیروی خدماتی در این مدارس عنوان کرد و اظهار داشت: بیشتر مدارس شبانه روزی سالن ورزشی ندارند لذا خیرین می توانند در ساخت سالن های ورزشی به کمک آموزش و پرورش بیایند تا به نشاط دانش آموزان کمک کنند.

۳۲ چمن مصنوعی در مدارس ۳۲ شهرستان کرمان احداث شده و یا در حال ساخت است 

وی با اشاره به احداث ۳۲ چمن مصنوعی برای مدارس استان کرمان در ۳۲ شهرستان گفت: یکی از این زمین های چمن مصنوعی امروز در مدرسه شبانه روزی کهنوج به بهره برداری رسید.

رضایی همچنین به در دست احداث بودن سالن های ورزشی برای مدارس استان کرمان اشاره و تصریح کرد: احداث سالن ورزشی برای پنج هزار و ۸۰۰ مدرسه در این استان کار دشواری است که خیران می توانند در این بخش نقش مهمی ایفا کنند.

وی با اشاره به فرضیه مطرح شده در ادوار گذشته مبنی بر هیات امنایی شدن مدارس شبانه روزی گفت: این امر به نفع مدارس شبانه روزی و خانواده ها نیست زیرا فلسفه به وجود آمدن مدارس شبانه روزی پیشگیری از ترک تحصیل دانش آموزانی است که خانواده آنها توان پرداخت هزینه های تحصیل را ندارند.

مدارس شبانه روزی درصدد ارتقای سطح‌ کیفی‌ آموزش‌ و کاهش‌ افت‌ تحصیلی‌، فراهم‌ کردن‌ زمینه‌ های‌ مناسب‌ برای‌ تربیت‌ دانش‌ آموزان‌ با بهره‌گیری‌ از اوقات‌ فراغت‌ آنان، پیشگیری‌ از تبعات‌ اخلاقی‌ و اجتماعی‌ ناشی‌ از مهاجرت‌ دانش ‌آموزان‌ روستایی‌ به‌ مراکز شهری‌ است که کمبود اعتبارات طی ادوار گذشته مشکلات عدیده ای را برای این واحدهای آموزشی به وجود آورده بود.

استفاده‌ بهینه‌ از نیروی‌ انسانی‌، امکانات‌ و اعتبارات‌ آموزش‌ و پرورش‌ در مناطق‌ کم‌ جمعیت، فراهم‌ کردن‌ زمینه‌ تربیت‌ نیروی‌ انسانی‌ مورد نیاز مناطق‌ محروم‌ و عشایری‌ از بین‌ دانش‌آموزان‌ بومی‌ از دیگر اهداف عالی در تشکیل اینگونه مدارس است.

در حالی که عدالت آموزشی، افزایش پوشش تحصیلی، هدایت درست تحصیلی مهمترین و مطلوب ترین اهدافی است که دولت و آموزش و پرورش می توانند با تاسیس و حمایت همه جانبه از مدارس شبانه روزی، به آن برسند.




برقراری عدالت آموزشی با افزایش سرانه مدارس شبانه‌روزی

منبع: ایرنـا
? برقراری عدالت آموزشی با افزایش سرانه مدارس شبانه‌روزی