بررسی اثربخشی داروها علیه کرونا در کشور

باقر امیر حیدری گفت: در خصوص کرونا نیز بررسی اثربخشی داروهای موجود و داروهای جدید در پهنه داروسازی کشور و جهان در حال انجام است که نتایج آن در قالب صدها مقاله منتشر شده است‌. باقر امیر حیدری رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، در گفتگو با خبرنگار فت فتو گفت: رشته داروسازی یکی […]

باقر امیر حیدری گفت: در خصوص کرونا نیز بررسی اثربخشی داروهای موجود و داروهای جدید در پهنه داروسازی کشور و جهان در حال انجام است که نتایج آن در قالب صدها مقاله منتشر شده است‌.

باقر امیر حیدری رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، در گفتگو با خبرنگار فت فتو گفت: رشته داروسازی یکی از چهار رشته دکتری مستقیم در دانشگاه های ایران است صحت عملکرد دانش آموختگان این رشته که تحصیل در آن به طور متعارف شش سال به طول می انجامد، یکی از حلقه های لاینفک زنجیره درمان را تضمین می کند.

وی افزود: روال معمول درمان این است که بیمار به پزشکان مراجعه و سپس از آن طریق به سایر حِرَف پیراپزشکی از جمله آزمایشگاه های تشخیص طبی و رادیولوژی رجوع کرده و نهایتاً با نتایج آن برای تکمیل تشخیص به پزشک باز می گردد.

امیرحیدری ادامه داد: پس از چنین مراحلی است که تشخیص بیماری قطعی شده و پزشک مبادرت به تجویز دارو کرده تا این مرحله اگر چه بخش بزرگی از زنجیره دست اندرکاران سلامت درگیر بوده اند ولی هنوز درمان عملاً شروع نشده است در صورتیکه بیمار به داروخانه مراجعه کرده، داروی خود را دریافت و طبق این قواعد مصرف کنددرمان وی تحقق می یابد این حلقه همانجایی است که محل ایفای نقش داروساز است.

رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: مضاف بر اطمینان از این موارد، در صورتیکه بیمار شرایط ویژه ای از لحاظ غذایی، عملکرد کلیه و کبد، سلامت کلی، داروهای دیگری که مصرف می کند داشته باشد یا با مصرف داروهای تجویزی عوارض نامطلوبی احساس کند، درصورت اطلاع داروساز راهنمایی ها و احتیاطات لازم را ارائه می کند.

وی گفت: گاهی داروی تجویز شده عیناً در نظام  دارویی کشور موجود نیست و بایستی با ترکیب مواد دارویی یا داروهای موجود فرمول مورد نظر پزشک  توسط داروخانه و زیر نظر داروساز تهیه گردد.

باقر امیر حیدری افزود: لذا اگر چه واژه ی داروساز چنین تداعی می کند که حرفه اصلی این رشته ساخت دارو است، لیکن علاوه بر همکارانی که در صنعت داروسازی یا تولید فراورده های آرایشی بهداشتی شاغل هستند بخش عظیمی از فارغ التحصیلان داروسازی در داروخانه ها و مراکز درمانی به موارد اشاره شده فوق اشتغال دارند.

امیر حیدری در مورد تخصص های رشته دارو سازی چنین بیان کرد:رشته داروسازی دارای تخصص های متعددی نیز هست بعنوان مثال از رشته های تخصصی شیمی دارویی (سنتز و مطالعه داروهای شیمیایی)، فارماکولوژی (مطالعه اثرات متقابل دارو و بدن)، فارماسیوتیکس (فرمولاسیون داروها)، فارماکوگنوزی (مطالعه داروهای طبیعی)، بیوتکنولوژی (تولید داروهای زیست فناوری)، سم شناسی (مسمومیت و سوء مصرف دارویی)، اقتصاد دارو، و نانوفناوری دارویی می توان نام برد.

رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: داروسازی در سال ۱۴۰۲ چیزی کمتر از ۱۲۰۰ نفر پذیرش دارد که بیش از حدود ۶۰ درصد به صورت روزانه (بدون شهریه) و کمتر از ۴۰ درصد به صورت شهریه پرداز یا در دانشگاه آزاد تحصیل می کنند.

امیر حیدری اظهار کرد: در خصوص کرونا نیز بررسی اثربخشی داروهای موجود و داروهای جدید در پهنه داروسازی کشور و جهان در حال انجام است که نتایج آن در قالب صدها مقاله منتشر شده است‌.

وی از مردم خواست که برای درمان موثر حتماً با داروساز خود در ارتباط باشند و هر سوالی دارند از وی بپرسند و از پیروی از نظرات افراد غیر متخصص حتی پرسنل غیر متخصص داروخانه خودداری کنند.

امیر حیدری گفت: تخصص بنده بیوتکنولوژی دارویی است؛ اینجانب علاوه بر تدریس دروس مرتبط به دانشجویان دکتری و تخصصی، پژوهش های متعددی از جمله تولید آنتی بادی تک‌دودمانی بر علیه سم قارچی آفلاتوکسین، تولید مواد مفید از میکروب ها، مطالعه میکروب های سخت زیست (در شرایط بسیار سخت اقلیمی رشد می کنند) و بررسی امکان تولید مواد با خواص برتر از اینگونه ارگانیسمها را انجام داده یا در دست انجام دارم.

انتهای پیام/




بررسی اثربخشی داروها علیه کرونا در کشور

منبع:آرمـان
? بررسی اثربخشی داروها علیه کرونا در کشور