با اهدای خون علاوه بر نجات جان سه نفر، از غلظت خون و سکته پیشگیری می‌شود

علی بهزادی گفت: با شیوع آنفلوآنزا و آغاز فصل سرما، مراجعات مردم برای اهدای خون کاهش داشته و بایستی فرهنگ سازی کنیم که اهدای خون برای شخص اهدا کننده‌ی خون، علاوه بر بُعد معنوی، مزایایی مانند شادابی، پیشگیری از غلظت خون و سکته و نجات جان سه نفر را دارد. علی بهزادی رییس اداره انتقال […]

علی بهزادی گفت: با شیوع آنفلوآنزا و آغاز فصل سرما، مراجعات مردم برای اهدای خون کاهش داشته و بایستی فرهنگ سازی کنیم که اهدای خون برای شخص اهدا کننده‌ی خون، علاوه بر بُعد معنوی، مزایایی مانند شادابی، پیشگیری از غلظت خون و سکته و نجات جان سه نفر را دارد.

علی بهزادی رییس اداره انتقال خون جیرفت در گفتگو با “فت فتو” از جیرفت گفت: هرساله با شروع سرمای هوا، کاهش مراجعه‌ی افراد اهدا کننده‌ی خون را داریم.

رییس اداره انتقال خون جیرفت به شیوع آنفلوآنزا از پایان شهریور ماه امسال اشاره کرد و افزود: شیوع آنفلوآنزا از پایان شهریور ماه امسال باعث کاهش ذخائر خون و فرآورده‌های آن در جنوب کرمان شده است.

بهزادی تعداد مراجعات حضوری اهدا کنندگان خون به مرکز انتقال خون جیرفت را ۲۵ تا ۳۵ نفر متغیر دانست و بیان کرد: روزانه خون ۲ تا ۵ درصد اهداکنندگان را به دلایل مختلف نمی‌توانیم دریافت کنیم و معمولاً خونگیری از ۲۰ تا ۲۵ نفر انجام می‌شود.

وی به کافی نبودن خون دریافتی از ۲۰ تا ۲۵ نفر برای نیاز روزانه در جنوب کرمان اشاره کرد و افزود: ماهانه به ۶۵۰ تا ۷۵۰ واحد خون نیاز داریم که هر واحد خون ۴۵۰ سی‌سی بوده که بعد از پالایش، ۲۵۰ سی‌سی پلاسما، ۲۵۰ سی‌سی خون و ۵۰ تا ۷۰ سی‌سی پلاکت بدست می‌آید که هر واحد خون، همزمان جان ۳ نفر را نجات می‌دهد.

رییس اداره انتقال خون جیرفت ضمن اشاره به یکسان بودن استانداردهای انتقال خون از لحاظ تجهیزات و دستورالعمل‌ها در سراسر کشور، خاطرنشان کرد: نحوه‌ی خدمات دهی ادارات انتقال خون در سراسر کشور یکسان بوده و از استاندارد واحدی پیروی می‌کنند.

 علی بهزادی اظهار کرد: بیمارستان‌های امام خمینی (ره)، قائم (عج)، آیت الله کاشانی، مرکز بیماری‌های خاص جیرفت، بیمارستان ۱۲ فروردین کهنوج، امام حسین (ع) منوجان، شهدای قلعه گنج و سیدالشهدا (ع) رودبار جنوب تحت پوشش مرکز انتقال خون جیرفت هستند.

در جنوب کرمان بیماران تالاسمی، هموفیلی، سرطانی بیش از ۸۰۰ نفر هستند.

وی تعداد بیماران تالاسمی جیرفت و عنبرآباد را ۲۲۰ نفر اعلام کرد و گفت: در ۵ شهرستان جنوبی هم ۲۶۰ بیمار تالاسمی را تحت پوشش داریم که جمعا ۵۴۰ نفر را در جنوب کرمان تحت پوشش مرکز انتقال خون جیرفت هستند.

بهزادی نیاز هر بیمار به فرآورده‌های خونی را یک تا چهار واحد در هر ماه دانست و افزود: در جنوب کرمان بیماران تالاسمی، هموفیلی، سرطانی بیش از ۸۰۰ نفر هستند و در جنوب کرمان بیماران تالاسمی، هموفیلی، سرطانی، بیمارستان‌ها حدود یک هزار و ۵۰۰ واحد خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارند.

رییس انتقال خون جیرفت تاکید کرد: از راین تا نودژ، مرکز انتقال خون وجود ندارد و فقط اداره انتقال خون جیرفت، اهدای خون مردم از راین تا نودژ را پوشش می‌دهد.

بهزادی نحوه‌ی دریافت خون مردم خارج از جیرفت را با تیم‌های سیار اعلام کرد و افزود: برای دریافت خون توسط تیم‌های سیار، بایستی با ادارات بهداشت و هلال احمر هماهنگی انجام شود که ماهانه ۳ تا ۴ مورد خواهد بود.

وی تجهیزات اداره انتقال خون جیرفت را بروزترین دستگاه‌ها موجود در کشور اعلام کرد و گفت: در مرکز انتقال خون جیرفت از لحاظ فضای فیزیکی مشکلاتی داریم که درحال پیگیری برای رفع آنها هستیم.

شهرستان‌های سیرجان و رفسنجان معین خونی کهنوج

علی بهزادی با اشاره به اینکه شهرستان‌های سیرجان و رفسنجان معین شهرستان کهنوج درخصوص تامین خون مورد نیاز بیماران هستند، خاطرنشان کرد: به دلیل فعال بودن شبکه خون‌رسانی ملی و استانی، تاکنون بیمار اعزامی و تلف شده بخاطر کمبود خون نداشتیم.

وی ضمن قدردانی از مردم جنوب کرمان که با اهدای خون‌شان از بیماران حمایت می‌کنند، بیان کرد: باتوجه به اینکه نیاز به خون و فرآورده‌های آن همیشگی است، درخواستم از مردم جنوب کرمان این است که اهدای خون را به وقت و مناسبت‌های خاص موکول نکنند زیرا بیمار منتظر دریافت خون، گرما، سرما، کرونا و … را نمی‌شناسد زیرا ادامه‌ی حیاتش به دریافت به موقع خون، وابسته است.

علی بهزادی اظهار کرد: با توجه به نیاز بدون وقفه‌ی بیماران به خون و فرآورده‌های آن، در هر ماه به اهدای خون، توسط ۳۰۰ تا ۳۵۰ نفر نیاز است که شامل بیماران تالاسمی، هموفیلی، سرطانی، مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت می‌باشد.

لزوم فرهنگ سازی برای توریج اهدای خون 

وی رسیدن فصل سرد، شیوع کرونا، آنفولانزا و سرماخوردگی را باعث کاهش مراجعه کنندگان به مرکز انتقال خون جیرفت دانست و گفت: باتوجه به لزوم فرهنگ سازی اهدای خون بین مردم، ارتباط با رسانه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات و مردم در صدر برنامه‌های این مرکز است.

بهزادی درخصوص شرایط الزامی اهدای خون تاکید کرد: ازجمله شرایط الزامی اهدای خون، سن بالای ۱۸ سال، وزن بیش از ۵۰ کیلوگرم و همراه داشتن کارت ملی، شرایط الزامی هست.

وی اظهار کرد: اهدای خون برای شخص اهدا کننده‌ی خون، علاوه بر بُعد معنوی، مزایایی مانند شادابی، نشاط، جلوگیری از غلظت خون، پیشگیری از سکته‌های مغزی و قلبی و نجات جان سه نفر را دارد.

انتهای پیام/ فاریابی




با اهدای خون علاوه بر نجات جان سه نفر، از غلظت خون و سکته پیشگیری می‌شود

منبع:آرمـان
? با اهدای خون علاوه بر نجات جان سه نفر، از غلظت خون و سکته پیشگیری می‌شود