بانوی کرمانی که با پول یک انگشتر کارآفرینی کرد

بانوی کارآفرین کرمانی گفت: من از هیچِ هیچ شروع کردم، از زیر خط! سال ۶۹ هیچ پولی نداشتم، انگشترم را فروختم، مواد اولیه قطاب را خریدم و در خانه پختن این شیرینی سنتی را آغاز کردم. نذیر کرمان کرمان – تولید، رشد است، شکوفایی است، جامعه را به سمت سعادت می‌برد و راز جریان یک […]


بانوی کارآفرین کرمانی گفت: من از هیچِ هیچ شروع کردم، از زیر خط! سال ۶۹ هیچ پولی نداشتم، انگشترم را فروختم، مواد اولیه قطاب را خریدم و در خانه پختن این شیرینی سنتی را آغاز کردم.

نذیر کرمان کرمان – تولید، رشد است، شکوفایی است، جامعه را به سمت سعادت می‌برد و راز جریان یک زندگی پر شور و نشاط در اجتماع است.

تولید تحرک است، استقلال است، رونق می‌بخشد و از وابستگی‌ها جدا می‌کند.

تولید قدرت است، کرامت است، عزت و سربلندی‌ست، خرد و کلانش فرقی نمی‌کند، مهم این است با هر چه در توان داری دل به دریا بزنی و خودت را درگیر کاری کنی که پیشرفت همه جانبه دارد، خدا را خشنود می‌کند و جامعه را به سمت رونق و پیشرفت می‌برد.

تولیدکنندگان هم نوعی مجاهدند که در این وضعیت اقتصادی تازیانه‌ها می‌خورند اما استوار ایستاده و پرچم عزت و کرامت کشور را بالا نگه داشته‌اند.

اختر افتخاری‌مهر یکی از آن تولیدکنندگان کهنه‌کاری است که از هیچ شروع کرد، او ۳۳ سال پیش دستش خالی بود، اما می‌خواست کاری کند و با استفاده از هنرش روی پای خودش بایستد و در تولید کشور سهیم باشد.

 با پول یک انگشتر طلا تولیدکننده شدم

او الگویی برای کسانی است که فکر می‌کنند کار کردن و کار راه‌انداختن سرمایه کلان می‌خواهد، افتخاری‌مهر در گفت‌و‌گو با نذیر کرمان گفت: من از هیچِ هیچ شروع کردم، از زیر خط! سال ۶۹ هیچ پولی نداشتم، انگشترم را ۱۲ هزار تومان فروختم، مواد اولیه قطاب را خریدم و در خانه شروع کردم به پختن این شیرینی سنتی. گاهی شب‌ها تا صبح و گاهی هم از ساعت ۴ صبح کار و قطاب‌ها را آماده می‌کردم آنها را با روش طبیعی خنک‌سازی می‌کردم و از ۱۰ صبح مشتری‌ها را راه می‌انداختم، یا برای شیرینی‌فروشی‌ها و قنادی‌های بزرگ می‌بردم، بعدها هم ۵۰ تومان از کمیته امداد وام گرفتم و در جهت گسترش کارم هزینه کردم.

وی اضافه می کرد: ۷ سال به همین صورت کار کردم، تا اینکه توانستم یک کارگاه کوچک اجاره کنم و مستقل شوم، آن روزها ۱۲ نیرو داشتم امروز اما ثابت‌ها ۱۳ نفر هستند و در روزهای عید و شلوغی مناسبت‌ها به ۲۰ نفر می‌رسند.

وی اضافه کرد: خیلی‌ها در کارگاه کار یاد گرفتند و رفتند، علاوه بر این، آموزش هم داشته و دارم، برخی از هنرجوهای من در کشورهای دیگر کار می‌کنند و هنوز هم اگر مشکلی داشته باشند تماس می‌گیرند و راهنمایی‌شان می‌کنم.

تولید کلمپه از ژله!

این تولیدکننده کرمانی عنوان داشت: بعد از ۳۳ سال بیشتر از ۵۰ مدل قطاب و ۱۰۰ مدل کلمپه درست می‌کنم، از همان ابتدا هم به جهت علاقه‌ای که داشتم کارم خوب بود و خلاقیت در آن حرف اول را می‌زند به همین دلیل هم خیلی زود رشد کردم، شاید برایتان جالب باشد که من با ژله هم کلمپه می‌زنم.

گرانی مواد اولیه جدی‌ترین دغدغه تولیدکنندگان

وی گرانی مواد اولیه را جدی‌ترین دغدغه تولیدکنندگان خواند و با تاکید بر اینکه وقتی حمایت‌های دولتی را بالای سرمان حس نمی‌کنیم، تلخ و سخت می‌گذرد، گفت: روزی که کار را آغاز کردم همه مواد اولیه‌ای که می‌خریدم، ۲ هزار تومان می‌شد، روزها گذشت و در طول سالها کم‌کم وضعیت سخت‌تر شد، روزهایی داشتیم که کارگاه را تا سقف جنس می‌ریختیم و حدود ۴ میلیون تومان هزینه می‌کردیم اما حالا خرید مواد اولیه مشکل شده است، مثلا شکر سهمیه‌بندی شده و هر قنادی ۴ شکر دریافت می‌کند، در صورتی که خودم سالهای قبل ۸۰ تا ۸۰ تا وسیله می‌خریدم.

افتخاری اضافه کرد: یکی دیگر از دغدغه‌های من که هر روز رنجم می‌دهد و به آن فکر می‌کنم این است که بتوانم دستگاه بخرم، نیروهایم را اضافه کنم و سالهای بیشتری در این حوزه فعال باشم.

وی به روش کنونیِ تولید در کارگاه خود پرداخت و خاطرنشان کرد: سالها کم‌کم وسیله خریدم، همه وسایلی که اینجا هست از قدیم تک تک خریدم و جمع کردم، شیرینی‌ها را هم دستی و به روش قدیم آماده می‌کنم، با این شرایط شاید تا دو سه سال دیگر بتوانم ادامه بدهم اما اگر تجهیزات داشته باشم سالهای سال کار می‌کنم چراکه قدرت بدنی و روحی خوبی برای کار را دارم.

افتخاری‌مهر ابراز داشت: با سختی‌های زیادی مبارزه کردم، نمی‌خواهم کارگاهم از دستم برود، کاش مجموعه دولت و متولیان هوای تولیدکنندگان را داشتند و وام‌های راحتی به آنها می‌دادند تا درهایی هم بر روی تولید استان و هم کارگران و پرسنل آنها باز شود.

به گزارش فارس: اطرافمان را که نگاه می‌کنیم انسان‌های زیادی را می‌بینیم که کمر همت بسته و راهی دشوار را برگزیده‌اند، افتخاری‌مهرها در جای جای این استان پهناور زیادند، انسان‌های موفق و آینده‌نگری که چراغی را در دست گرفتند و نورش را به دیگران هم تعمیم دادند.

حالا اما در روزهای آسان‌تری برای کار و کارآفرینی قرار داریم، عزم‌مان را جزم کرده‌ایم تا کشور خودمان را خودکفا و مستقل کنیم، دولت سیزدهم شرایط را برای راه‌اندازی کارهای خرد هموار کرده و کمیته امداد هم در راستای توانمندسازی راه‌های خوبی را باز کرده است، اگر علاقه‌مند هستید و سرمایه اولیه ندارید، ببینید شرایط‌تان به کدام یک می‌خورد، ناامید برنمی‌گردید.

پایان پیام / ۸۰۰۶۵ / ش





بانوی کرمانی که با پول یک انگشتر کارآفرینی کرد

منبع: فــارس
? بانوی کرمانی که با پول یک انگشتر کارآفرینی کرد