ایده شهرداری کرمان برای اشتغال معتادان بهبودیافته در کارخانه پسماند

کرمان- فت فتو- مدیریت شهری کرمان در جریان شصت و ششمین نشست عمومی شورای اسلامی این شهر از اجرای طرحی برای اشتغال معتادان متجاهر بهبود یافته مربوط به تفکیک زباله در مقصد خبر داد که قرار است با همکاری مجموعه سپاه هم شرایط بازگشت به زندگی این معتادان را فراهم کند و هم خدمات شهری […]

کرمان- فت فتو- مدیریت شهری کرمان در جریان شصت و ششمین نشست عمومی شورای اسلامی این شهر از اجرای طرحی برای اشتغال معتادان متجاهر بهبود یافته مربوط به تفکیک زباله در مقصد خبر داد که قرار است با همکاری مجموعه سپاه هم شرایط بازگشت به زندگی این معتادان را فراهم کند و هم خدمات شهری را سامان بهتری ببخشد.

به گزارش خبرنگار فت فتو، بیکاری، نبود حمایت از سوی خانواده و جامعه، ناآگاهی و وجود مصرف کننده در میان اطرافیان فرد از عوامل تأثیرگذار بر گرایش مجدد افراد بهبود یافته به مصرف مواد مواد مخدر خوانده می شود در نتیجه باید با فراهم کردن اشتغال برای افرادی که مواد مخدر را کنار گذاشته اند، شرایط جذب مجدد آنان را در خانواده و جامعه فراهم آورد تا از این طریق از گرایش  دوباره آنان به مصرف مواد مخدر جلوگیری شود.

این مفاهیم از جمله دلایلی است که مدیران شهری کرمان را بر آن داشته تا در جریان بهبود خدمات شهری در بخش پسماند و حل مشکلات، همزمان، معتادان بهبود یافته را نیز مشغول به شغلی پایدار و مفید کند تا اثرات اجتماعی آن را نیز در شهر بتوان مشاهده کرد.

محمدرضا کمساری عضو شورا روز دوشنبه در جلسه علنی این نهاد گفت: مجموعه سپاه درخواستی برای ساماندهی بحث زباله گردها دارد و در این خصوص خواسته که پسماند خشک سطح شهر کرمان به این مجموعه واگذار شود.

وی ادامه داد: نظر کارشناسی سازمان پسماند نیز این بود که طرح تفکیک از مبدا یکسال است که شدت و قوت گرفته و در صورت حمایت شورا و شهرداری این طرح همچنان ادامه پیدا کند که در کنار این این موضوع  بحث تفکیک زباله در مقصد(کارخانه بازیافت) برای به کارگیری و ایجاد اشتغال برای معتادانی که ترک کردند به مجموعه سپاه  واگذار شود.

حسین چناریان عضو شورا نیز گفت: موضوع این است که براساس قانون مبارزه با مواد مخدر در خصوص ساماندهی معتادان متجاهر، ستاد مبارزه با مواد مخدر مصوبه‌ای مبنی بر این داشته که بعضی از سازمان‌های دیگر در این زمینه ساماندهی معتادان متجاهر کمک کنند.

وی گفت: مجموعه سپاه در حوزه ساماندهی، ترک و تشکیل مراکز ماده ۱۶ (نگهداری معتادان متجاهر) به ستاد مبارزه با مواد مخدر کمک کرده است از این رو درخواستی که سپاه برای بحث تفکیک زباله در مقصد دارد برای این موضوع است که  بحث اشتغال و به کارگیری معتادان متجاهر بعد از مراحل ترک را انجام دهد.

 این عضو شورا با اشاره به اینکه موضوع سپردن تفکیک زباله در مقصد به سپاه برای به کارگیری معتادان متجاهر بعد از فرایند ترک موضوع خوبی است، اظهارداشت: نظرم این است اینجا اگر قرار است اتفاقی بیافتد باید قانون را رعایت کنیم و  شرکت‌هایی در این راستا تشکیل دهیم.

کمساری نیز بیان کرد: در راستای سپردن تفکیک زباله از مقصد ما نظرمان بر این است که یک محله به صورت پایلوت(آزمایشی) در نظر گرفته شود اگر در این محله عملکرد مناسب باشد به مرور زمان در خصوص سایر مناطق شهر نیز اجرا خواهد شد.

به گزارش فت فتو در این جلسه موارد دیگری نیز مورد بررسی قرار گرفت که افزایش نیروهای مجموعه مقابله با سد معبر، ایجاد کارخانه‌ای در حوزه پسماند برای اشتغال معتادان متجاهری که ترک کرده‌اند، الزامات اجرایی شدن قانون درآمدهای پایدار شهرداری‌ها، اشکالات طرح همسطح‌سازی در سه‌راه شرف آباد، مشکلات سازمان اتوبوسرانی، تعیین تکلیف نیروهای شرکتی و کارگری شهرداری، فضاسازی شهری برای مناسبت های ملی و مذهبی، گزارش وضعیت سامانه ۱۳۷ و لزوم نظارت بر فعالیت‌های شهرداری و نیز چالش‌های جانمایی یک منبع آب برای تامین آب مورد نیاز مراسم بزرگداشت سالگرد شهید سلیمانی از محورهای این نشست بود.

افزایش نیروهای مقابله با سد معبر

 فتح الله مویدی رییس کمیسیون خدمات شهری شورا  در این نشست با اشاره به اینکه طبق گزارش‌ها از مجموعه عوامل برخورد با سد معبر، کارهای خوبی در  زمینه مقابله با سد معبر در سطح شهر کرمان شروع شده است، افزود: ۴۰ نیرو در مجموعه سد معبر مشغول به کار بوده‌اند که ۲۰ نفر آنان به شهرداری فرستاده شده‌اند از این رو مجموعه عوامل برخورد با سد معبر تقاضا دارند که ۲۰ نیرویی که کاهش پیدا کرده برای انجام کامل وظایف مجدد برگردانده شود.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

  • تلنبار هزاران فرغون، بیل و ترازو در شهرداری کرمان و معمای سدمعبر که حل نمی‌شود

وی همچنین بیان کرد: مقرر شده تابلو اعلانات در میدان اول مسجد صاحب الزمان شهر کرمان به منظور راهنمایی و هدایت مردم در این محدوده نصب شود.

اجرای قانون درآمدهای پایدار شهرداری‌ها

چناریان عضو شورا نیز با اشاره به اجرایی شدن قانون درآمدهای پایدار شهرداری‌ها و هزینه‌های مربوطه افزود: امسال با ابلاغ قانون جدید درآمدها، شهرداری‌ها وارد یک فرایند جدیدی از نظر تهیه لوایح درآمدی ،تصویب  و تطبیق بودجه سال بعد شدند.

وی ادامه داد: این قانون ابلاغ شده و مسئولیتی را در این قانون به شورا عالی استان‌ها داده اند که این موضوع نیاز به یک زمان خاص دارد و باید در یک فرآیند زمانی منظمی انجام شود اما جای نگرانی وجود دارد زیرا امسال سال اول اجرای این قانون است و ما باید بتوانیم زمینه‌ای را فراهم کنیم.

این عضو شورا تصریح کرد: از نکات مثبت این قانون اینکه دیگر از پراکنده کاری یا پیشنهاد بعضی از عناوین قراردادی که جنبه قانونی ندارد یا در دیوان رد شده  قطعا جلوگیری می‌شود.

طرح همسطح‌سازی در سه‌راه شرف آباد

ایده  شهرداری کرمان برای اشتغال معتادان بهبودیافته در کارخانه پسماند

چناریان با تذکری درباره اجرای طرح همسطح‌سازی در سه راه شرف آباد شهر کرمان( بلوار امام رضا)، بیان کرد: دقیقا  روبه روی ورودی سه راهی بلوار جهاد یک اصلاحی در حال انجام است که می‌خواهند خروجی بعد از سه راه را ببنند و ورودی را به  سمت مسیر کُندرو ادامه دهند؛ اگر این اتفاق  بیافتد به نظر من فوق العاده مشکل ایجاد می‌کند. از این رو درخواست دارم این موضوع توسط کارشناسان بازدید یا این اصلاح همسان‌سازی متوقف شود؛ اگر هم قصد اجرا وجود دارد درباره مشکلات آن آسیب شناسی صورت گیرد.

منصور ایرانمنش رییس کمیسیون عمران و شهرسازی نیز گفت: این طرح(همسان‌سازی در سه راه شرف‌آباد ) ابتدا در کارگروه ترافیک تایید شد سپس به  اطلاع شورا  رسید؛  در این راستا با معاونت حمل و نقل شهرداری صحبت کردم و گفتند که به صورت موقت  این مکان را می‌بندیم اما اگر به هر دلیلی مشکلی شکل گرفت،  مجدد آن را باز می‌کنیم.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم این موضوع هنوز قابل بررسی باشد چون هنوز کامل انجام نشده است.

محمد موسوی عضو شورا نیز تصریح کرد: این موضوع در شورای ترافیک مطرح شد این مهم نیاز به یک بحث کارشناسی یا  آسیب‌شناسی دارد؛ مجموعه شهرداری در شورا این طرح را توضیح دادند و امروز در مرحله اجرا خودمان دوباره بر می گردیم و می‌گوییم که این کجا بود و چطوری بوده، یا از منظری آن را نقد می‌کنیم.شاید خیلی درست نباشد اگر قرار است شورای  شهر جای مرجع کارشناس  شورای ترافیک بنشیند، ما جایگاه را مشخص کنیم.

 وی ادامه داد: قطعا درزمینه موضوع اصلاح سه راه شرف‌آباد مشکلات و نواقصی وجود دارد و با بحث اصلاح و یکسری اقدمات مُسکن انجام دادن این مشکل حل نمی‌شود؛ شهرداری تکلیف کرده با یکسری اصلاحات هندسی اتفاقاتی را رقم بزند که این موضوع  ممکن است به روان‌سازی ترافیک یا کاهش بار ترافیک در بعضی از  مسیرها که به این سه راه منتهی می‌شود، کمک کند.

ایرانمنش اظهارداشت: ما بحثمان این است که این طرح(همسان‌سازی در سه‌راه شرف‌آباد) بعد از تایید شورای ترافیک به شورا شهر آمد و هم اینک هم اگر دغدغه‌ای هست به شهرداری منتقل می‌شود و این مجموعه آن را بررسی می‌کند.

 مشکلات سازمان اتوبوسرانی

ایده  شهرداری کرمان برای اشتغال معتادان بهبودیافته در کارخانه پسماند

این عضو شورا در ادامه همچنین با طرح این موضوع که در حوزه اتوبوسرانی با سرویس‌دهی ایده‌آل فاصله داریم گفت: اقدامات خوبی در این حوزه سال گذشته و امسال صورت گرفته و سهمیه خوبی به استان کرمان اختصاص یافته است؛ ۵۰ دستگاه اتوبوس به این استان تخصیص یافته که در چند مرحله تحویل می‌شود.

تعیین تکلیف نیروهای شرکتی و کارگری شهرداری

ایده  شهرداری کرمان برای اشتغال معتادان بهبودیافته در کارخانه پسماند

 ایرانمنش درباره موضوع دیگری نیز گفت: یک مطالبه جدی از شهرداری، وزارت کشور و  مجلس شورای اسلامی در حوزه تعیین تکلیف نیروهای شرکتی و کارگری شهرداری داریم، گرچه کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است.

وی ادامه داد: کارگرانی که در سطوح مختلف کار می‌کنند و به شکل شرکتی هستند باید ساماندهی و تبدیل وضعیت شوند؛؛ این افراد واقعا امنیت شغلی خوبی ندارند و قطعا با حذف شرکت‌های واسط یک افزایش حقوقی برای این افراد در این حوزه خواهیم داشت.

بررسی عملکرد شهرداری

ایرانمنش همچنین گفت: بیش‌از یکسال از عمر شهرداری و شورای شهر می‌گذرد و قطعا نقاط ضعف و قوت زیادی داشته است ولی آنچه که نیاز است انجام شود ارائه گزارش عملکرد از اقدامات شهرداری است.

 وی افزود: خیلی از مردم از اقدامات شهرداری اطلاعات کافی ندارند و اطلاع‌رسانی کامل انجام نشده است؛ انصافا در بعضی از حوزه‌ها کارهای خوبی صورت گرفته اما  حتی اعضای شورا از بسیاری از جزییات اقدامات شهرداری بی‌اطلاع هستند. 

فضاسازی ۱۳ آبان

محمود بابایی عضو شورا نیز گفت: بحث فضاسازی برای بزرگداشت ۱۳ آبان در شهر کرمان جای تقدیر دارد و یک فضاسازی متفاوت نسبت به سال‌های گذشته بود.

وی با اشاره به موضوع خواهرخواندگی کرمان و آرماویر ارمنستان تصریح کرد: ‌پیگیر خواهر خواندگی  کرمان با چندین شهر دیگر نیز هستیم.

گزارشی از سامانه ۱۳۷

ایده  شهرداری کرمان برای اشتغال معتادان بهبودیافته در کارخانه پسماند

محمد امینی زاده عضو شورا نیز با اشاره به اینکه یکی از مهمترین ابزارهای نظارت بر فعالیت‌های شهرداری سامانه ۱۳۷ است، گفت: در یک ماه گذشته در مجموع ۲ هزارو ۱۵۵ تماس با این سامانه ثبت شده که از این میزان  یکهزار و ۹۸ موضوع حول پنج محور اصلی بوده است.

وی ادامه داد: ۲۹۰ مورد تماس با سامانه ۱۳۷ در مورد آسفالت معابر،۲۶۶ مورد در مورد ساخت و ساز، ۲۰۹ مورد بحث حیوانات ولگرد، ۱۹۶ مورد نظافت محل و بقیه در مورد بحث ضایعات بوده است. 

چالش‌های جانمایی یک منبع آب

عشرت کردستانی عضو شورا نیز گفت: موضوعی که اخیرا مطرح و منجر به پیگیری‌های مردمی و مخصوصا حامیان و فعالان محیط زیست شده بحثی است که در کارگروه کمیته فنی بزرگداشت شهید سلیمانی برای مراسم بزرگداشت سالگرد این شهید مطرح شده است.

به گفته وی، این کارگروه یکسری برنامه‌ها داشت که در راستای تامین آب فضای گلزار شهدا یک منبع خیلی  بزرگ در قسمت کارتینگ (واقع در کوه‌های صاحب الزمان ) با لودرهای که انتقال دادند قرار است جانمایی شود اما با پیگیری‌های  طرفداران محیط زیست جلو ادامه پیشرفت کار این لودرها گرفته شده است.

کردستانی ادامه داد: جانمایی این منبع نیاز به بررسی بیشتر دارد،اگر  این منبع در یک مکان خاص گذاشته شود به نوعی باعث بدبینی فعالان محیط زیست و مردم نسبت به شهدا می‌شود اینکه بخاطر یک مراسم کوه تخریب و محیط زیست از بین می‌رود.

وی بیان کرد: جانمایی این منبع با بی‌دقتی انجام شده و مورد اعتراض قرار گرفته است.

محمد صادق تقوی دیگر عضو شورا نیز گفت: برخوردهایی در سطح شهر شاهد هستیم که غیرقابل جبران است؛ بنابراین  نباید در خصوص مسائل محیط زیستی سلیقه‌ای، با شتاب بدون  مطالعه و بررسی کارشناسی عمل کنیم.

وی ادامه داد: یکی از جاذبه‌های به جامانده و پر افتخار شهر کرمان ” کوه‌های شیوشگان” (کوه شیوشگان در قسمت شرق شهر کرمان قرار دارد) بوده که مالکیتش با مجموعه راه و شهرسازی است که آنها باید نظارت جدی داشته باشند زیرا تخریب صورت گرفته برای احداث منبع آب ناشی از مطالعات علمی نیست چون قطعا امکان‌پذیر بود که این جانمایی در سایر نقاط انجام شود.

این عضو شورا بیان کرد: هر دستگاهی که برای ایجاد آن مجوز داده باید شفاف اعلام کند و اگر مطالعات فنی و کارشناسی برای این موضوع دارد حتما به مردم اطلاع‌رسانی شود.




ایده شهرداری کرمان برای اشتغال معتادان بهبودیافته در کارخانه پسماند

منبع: ایرنـا
? ایده شهرداری کرمان برای اشتغال معتادان بهبودیافته در کارخانه پسماند