انباشتگی مرغ گرم و توزیع مرغ منجمد دولتی دو عامل کاهش قیمت در سطح کشور/ مردم از تولید داخلی حمایت کنند

سید حسن مهدی با بیان اینکه انباشتگی مرغ و توزیع مرغ منجمد را عامل کاهش قیمت مرغ عنوان کرد و گفت: انتظار داریم مردم مصرف پروتئین مرغ را در اولویت قرار دهند و با خرید به تولید کنندگان کمک کنند، ضمن اینکه قیمت مرغ منجمد را امور پشتیبانی دام جهاد کشاورزی کشور تعیین می کند […]

سید حسن مهدی با بیان اینکه انباشتگی مرغ و توزیع مرغ منجمد را عامل کاهش قیمت مرغ عنوان کرد و گفت: انتظار داریم مردم مصرف پروتئین مرغ را در اولویت قرار دهند و با خرید به تولید کنندگان کمک کنند، ضمن اینکه قیمت مرغ منجمد را امور پشتیبانی دام جهاد کشاورزی کشور تعیین می کند .

سید حسن مهدی  مدیر عامل اتحادیه مرغ داران استان کرمان در گفتگو با “فت فتو” در خصوص کاهش مصرف و انباشتگی گوشت مرغ در کشور گفت: متاسفانه به دلیل که کشور ما در خصوص صادرات علی الخصوص پروتئین  گوشت مرغ با برنامه و هدف گذاری مشخصی حرکت نکرده است بنابراین ما هیچ بازار صادراتی مورد هدفی را آماده صادرات گوشت مرغ نداریم.

وی ادامه داد: دلیل عدم ثبات در بازاراهای صادراتی برای ما این است که  در برخی از مقاطع کوتاه وقتی مجوز  صادرات  صادر می شد، مجموعه های اقتصادی، کشتارگاه ها و یا ذنجیره های تولید مرغ با ایجاد تامل و تعللی که توسط نهادهای مجری روبه رو شدند، عملا نتوانستند صادراتی انجام دهند.

مهدی اذعان کرد: بسیاری از تولید کنندگان ذنجیره های مرغ نتوانستند به تعهدات خودشان در قبال بازارهای صادراتی به علت فاصله هایی که در این زمینه بین چرخه رخ می داد،عمل کنند همین امر سبب شد که نتوانند، بازار ثابت خارجی را برای خود فراهم کنند.

رئیس اتحادیه مرغ داران استان کرمان افزود: متاسفانه ممنوعیت های غیر قابل پیشبینی نیز از دیگر عواملی است که سرمایه گذاری برای صادرات را دچا اخلال می کند، سرمایه گذاران  بخش خصوصی تولید و تامین کننده گوشت مرغ نسبت به بازارهای صادراتی به اصطلاح بد قول شده اند و همین امر سبب شده است که خریداران خیلی علاقه ای به معامله با ما از خود نشان ندهند.

مهدی تاکید کرد: رقبای ما همچون کشورهای ترکیه و برزیل قیمت قابل رقابت بهتری را نسبت به کشور ما دارند و این اصلا موضوع جالبی نیست که باید با نگاه برنامه ریزی دقیق روی این مسئله کار شود تا در قیمت تمام شده مرغ در چارچوب های بازارهای صادراتی، دقت بیشتری صورت گیرد.

وی ادامه داد: ما به اتاق بازرگانی کرمان پیشنهاد دادیم که برای روند طولانی مدت در خصوص صادارات مرغ گرم استان برنامه ریزی کند زیرا با طراحی و برنامه ریزی برای کوتاه مدت و مقطعی مشکل صادارت توزیع و تولید مرغ حل نمی شود.

مهدی اذعان کرد: نکته ای که سبب شده است مرغ در سطح کشور و استان به نوعی شکل تولیدی بیشتر بگیرد، همان برنامه عادی تولید مرغ در کمیته های تصمیم گیری سراسر کشور بوده است و عملا جوجه ریزی و کشتار روند عادی خودش را طی کرده است .

سید حسن مهدی  مدیر عامل اتحادیه مرغ داران استان کرمان دو عامل کاهش مصرف و توزیع مرغ منجمد در راستای تنظیم بازار را سبب وفور مرغ در سطح کشور عنوان کرد و گفت: جهاد کشاورزی در راستای کمک به سفره و معیشت مردم، مرغ منجمد قابل ملاحظه ای را طی دو ماه گذشته توزیع کرده است که خیلی در کاهش و ثبات قیمت مرغ تاثیر گذار بود و الان در حال حاضر بیش از یکی دو درصد نیزکاهش مصرف مرغ را داریم که همه اینها باعث شده است، انباشتگی مرغ را شاهد باشیم.

مهدی با بیان اینکه انباشتگی مرغ و توزیع مرغ منجمد را عامل کاهش قیمت مرغ عنوان کرد و گفت: انتظار داریم مردم مصرف پروتئین مرغ را در اولویت قرار دهند و با خرید به تولید کنندگان کمک کنند، ضمن اینکه قیمت مرغ منجمد را امور پشتیبانی دام جهاد کشاورزی کشور تعیین می کند .

رئیس اتحادیه مرغ داران استان کرمان اذعان کرد: قیمت برای مراکز عمده ۵۰ هزار تومان و برای خرده فروشی ها ۵۳ هزار تومان در هر کیلو مرغ منجمد در سطح کشور تعیین شده است و قیمت مرغ گرم هم تابع بازار است ولی در حال حاضر قیمت متوسط کشوری حدود ۵۷ هزار تومان است که در استان کرمان قیمت مرغ برای مصرف کننده به ۵۶ هزار و ۲۵۰تومان ثابت شده است.

مهدی تاکید کرد: روند برنامه ریزی تولید ما روندی عادی بوده و افزایش تولید چشم گیری نداشیتم شاید با حدود ۵ درصد افزایش در مسیر تولید نرمال و هدفگذاری شده اقدام به تولید کرده ایم اما مصرف کاهش یافته است و طبیعتا به صورت موازی توزیع مرغ منجمد هم سبب کاهش  مصرف مرغ گرم شده است .

وی ادامه داد: در مقاطعی که مرغ مازاد تولید می شد شرکت پشتیبانی از مرغداری ها مرغ کشتار شده را جمع اوری و خریداری می کرد و در سردخانه ها ذخیره سازی می کرد البته الان اندکی این فضای ذخیره سازی محدود شده است زیرا مرغ با نژاد آرین در در دستور کار خرید و انجماد دولتی است و این نوع تنها ۸ درصد از کل مرغ تولید شده سطح استان و ۱۸ درصد کل کشور است  و همین کاهش خرید سبب شده است تا کمک زیادی به ذخیره سازی و بخش تولید نکند.

مهدی در پایان خاطر نشان کرد: اگر شرکت پشتیبانی امور دام همه ی مرغ های تولیدی اعم از نژاد آرین و غیر آرین تولید شده را خریداری کند دچار چالش درعرضه و تولید مرغ نخواهیم بود،  بازهم از مردم درخواست می کنیم که از تولیدات داخل حمایت کنند تا این ذخیره سازی در منازل صورت گیرد  زیرا در سردخانه های بزرگ هم فضای کافی وجود ندارد.

انتهای پیام/ طهماسبی
 




انباشتگی مرغ گرم و توزیع مرغ منجمد دولتی دو عامل کاهش قیمت در سطح کشور/ مردم از تولید داخلی حمایت کنند

منبع:آرمـان
? انباشتگی مرغ گرم و توزیع مرغ منجمد دولتی دو عامل کاهش قیمت در سطح کشور/ مردم از تولید داخلی حمایت کنند