افزایش ۱۸ درصدی جرائم سایبری در کرمان

کرمان – فت فتو – رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان کرمان با تاکید بر اینکه جرائم سایبری در کرمان طی سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد افزایش داشته است گفت: نداشتن حداقل آگاهی توسط کاربران فضای مجازی یکی از دلایل افزایش آمار این جرائم در کرمان است. به گزارش فت فتو، سرهنگ […]

کرمان – فت فتو – رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان کرمان با تاکید بر اینکه جرائم سایبری در کرمان طی سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد افزایش داشته است گفت: نداشتن حداقل آگاهی توسط کاربران فضای مجازی یکی از دلایل افزایش آمار این جرائم در کرمان است.

به گزارش فت فتو، سرهنگ امین یادگارنژاد روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: بیشترین کلاهبرداری های سایبری در کرمان مربوط به کلاهبرداری های رایانه ای است که ۴۲ درصد کل پرونده های پلیس فتا را تشکیل می دهد که نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش داشته است.

وی اظهار داشت: همچنین ۲۱ درصد پرونده های جرائم سایبری در استان کرمان مربوط به برداشت غیرمجاز از حساب های بانکی افراد، ۶۳ درصد مجموع کلاهبرداری های رایانه ای و برداشت های غیرمجاز، ۱۲ درصد مزاحمت های اینترنتی، هفت درصد هتک حیثیت و نشر اکاذیب و ۱۹ درصد مربوط به سایر جرائم است.

رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان کرمان انگیزه مجرمان جرائم سایبری را کسب منافع مالی، پرداختن به مسائل ضداخلاقی، رقابت های شغلی، سرگرمی و کنجکاوی اعلام کرد و گفت: ارزش ریالی پرونده های جرائم اینترنتی استان کرمان ۱۴۰ میلیارد ریال برآورده و به مالباختگان برگشت داده شده است.

وی تاکید کرد: در صورتی که کاربران فضای مجازی نسبت به مخاطرات این فضا آگاه نباشند به دام کلاهبرداران می افتند.

سرهنگ یادگارنژاد اظهار داشت: با همکاری اصحاب رسانه می توان از وقوع ۹۶ درصد از پرونده های سایبری جلوگیری کرد و پلیس فتا در این راستا با تدوین ۱۳ برنامه رادیویی، ۱۷ برنامه تلوزیونی با موضوع های کلاهبرداری پیامکی و اینترنتی، انتشار ۴۱۱ خبر از طریق سایت ها و مطبوعات، ۴۶۱ کلاس آگاه سازی برای نیروهای ارگان های دولتی و نهادها، بیش از ۶۷ مورد تولید محتوا و انتشار آن در ۱۶۲ کانال و صفحه پرمخاطب فضای مجازی که بیش از یک و نیم میلیون بازدید داشته طی یک سال اخیر انجام شده است.

اندام ۶ باند کلاه برداری اینترنتی و چهار باند هتک حرمت افراد در کرمان

وی افزود: همچنین ۱۰ باند کلاهبرداری در استان کرمان منهدم شده که ۶ باند مربوط به کلاهبرداری اینترنتی و برداشت غیرمجاز و چهار باند نیز مربوط به هتک حرمت و حیثیت افراد و جرائم ضداخلاقی در فضای مجازی بوده است.

رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان کرمان ادامه داد: قربانیان زمینه انجام جرائم اینترنتی را ایجاد می کنند و اگر آگاهی افراد بالا برود ۶۳ درصد پرونده های این بخش کاهش پیدا می کند.

وی با تاکید بر اینکه رسانه ها شگردهای کلاهبرداران سایبری را به مردم اطلاع رسانی کنند تصریح کرد: ارسال پیامک های حاوی لینک های آلوده یکی از شیوه های کلاهبرداری اینترنتی است.

سرهنگ یادگارنژاد با بیان اینکه کلاه برداران در گذشته با تبلیغ کالا و شکستن قیمت ها اقدام به گول زدن افراد می کردند در حالی که اکنون با ایجاد رعب و وحشت در کاربران با ارسال پیامک های قضایی مبنی بر اینکه شما متهم هستید، فرد را وادار به وارد شدن به لینک آلوده و تصمیم عجولانه می کنند که در این صورت بعد از ورود کاربران به لینک آلوده گوشی تلفن همراه وی آلوده و مجرمان را به اهدافشان نزدیک می کند.

وی گفت: افراد در صورت ورود به لینک های آلوده باید بلافاصله نرم افزار مخرب را پاک کنند و یا گوشی خود را به تنظیمات کارخانه برگردانند.

رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان کرمان اظهار داشت: همچنین کاربران پس از ورود به لینک آلوده و درگاه جعلی اطلاعات کارت بانکی خود را اختیار مجرمان قرار داده و اقدام به فعال کردن همراه بانک فرد می کنند.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد کلاهبرداری های سایبری از طریق پیامک انجام می شود گفت: افراد در صورت مواجهه با این پیام ها، موارد مشکوک را به دفتر رییس پلیس فتا استان با شماره  ۰۳۴۲۱۸۲۴۶۰۳ و یا فوریت های سایبری پلیس فنتا با شماره ۰۹۶۳۸۰ اطلاع رسانی کنند.

متخلفن خرید و فروش مواد آتش زا زیر ذره بین پلیس فتا

وی با اشاره به خرید و فروش مواد آتش زا در ایام چهارشنبه سوری تصریح کرد: خرید و آموزش ساخت مواد محترقه در فضای مجازی ممنوع است و پلیس فتا از امروز فضای مجازی را رصد و با متخلفان برخورد می کند.




افزایش ۱۸ درصدی جرائم سایبری در کرمان

منبع: ایرنـا
? افزایش ۱۸ درصدی جرائم سایبری در کرمان