اعمال محدودیت مصرف گاز برای صنایع بلی، قطعی گاز نه

تأمین میزان گاز و اعمال محدودیت‌ها برابر با الویت قرار دادن فنّاوری‌های تولید، تعیین‌شده است، بنابر این در صنایع گاز سوز ما شاهد محدودیت هایی بوده ایم اما کاهش و یا قطعی گازی صورت نگرفته است. سرمای غافلگیرکننده در کشور ایران سبب شده است که مدیریت گاز را با سختی روبه‌رو ساخته است، گرچه مصرف […]

تأمین میزان گاز و اعمال محدودیت‌ها برابر با الویت قرار دادن فنّاوری‌های تولید، تعیین‌شده است، بنابر این در صنایع گاز سوز ما شاهد محدودیت هایی بوده ایم اما کاهش و یا قطعی گازی صورت نگرفته است.

سرمای غافلگیرکننده در کشور ایران سبب شده است که مدیریت گاز را با سختی روبه‌رو ساخته است، گرچه مصرف انرژی در ایران ارزان است به همین علت در اکثر منازل بیش از یک وسیله گرمایشی است و عملاً خانه‌ها همچون تابستان گرم و البته شعله‌ای بخاری‌ها تا نهایت بالا است.

افت فشار گاز از یک‌سو، سرما و یخ‌بندان در شهرهای شمالی کشور از سوی دیگر و عدم واردات گاز از سوی ارمنستان که خود دچار مشکل تأمین گاز برای مردم کشورش است، شرایط سخت و بحرانی را برای مردم و دولت سیزدهم رقم‌زده است.

این وضعیت سخت  سرد تا جایی گام برداشته است که مسئولان امر نسبت به این موضوع مرتب هشدار می‌دهند و از مردم می‌خواهند که مصرف گاز را کاهش دهند و دمای خانه‌ها را به دمای رفاه نزدیک کرده و موجب چالش برای دیگر شهروندان در شهرهای شمالی کشور نشوند.

همین امر سبب شد تا با متولیان گاز خانگی و صنایع استان به گفتگو بنشینیم.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان در گفتگو با سرویس اقتصادی فت فتو با اشاره به مشکلات قطعی سراسر گاز در برخی نقاط کشور در روزهای گذشته، گفت: خوشبختانه  ما در سطح استان کرمان هیچ قطعی گازی در شهرها و روستاها نداشتیم و شرکت ملی گاز ایران با تمام توان برای تولید، انتقال و توزیع گاز در حال فعالیت است.

منوچهر فلاح  بابیان اینکه در برخی خطوط انتقال گاز افت فشار داشتیم اما قطعی نه ادامه داد: البته در بخش صنعت به‌ویژه در بخش سیمان و فولاد محدودیت‌هایی اعمال‌شده است، اما قطعی کامل نداشتیم.

وی تأکید کرد: با توجه به این در فصل سرما قرار داریم، حدود ۸۶ درصد گاز تولیدی کشور توسط مشترکین خانگی و تجاری در حال مصرف است، در این شرایط صرفه‌جویی بسیار حائز اهمیت است و باید از نعمت گاز به‌طور بهینه مصرف کرد.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان در پایان به رعایت دمای ۱۸ تا ۲۱ درجه که به‌عنوان دمای رفاه تائید شده،  اشاره کرد و گفت: رعایت این دما هم در میزان نرخ گاز بهای مشترکین مؤثر است و هم کمک می‌کند تا در این فصل سرما دچار کمبود گاز نشویم.

علیرضا رحمان نژاد معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در گفتگو با سرویس اقتصادی فت فتو در خصوص وضعیت گاز  برای صنایع استان، گفت: در صنایع گازسوز ما شاهد محدودیت‌هایی بوده‌ایم اما کاهش و یا قطعی گازی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: بعد از اعلام وضعیت اضطراری گاز در کشور یک کارگروه با عضویت شرکت ملی گاز صنعت و معدن و استانداری کرمان و دیگر اعضا تشکیل شد و خروجی این کارگروه یک مصوبه بود که در آن برای هر واحد صنعتی یک عددی برای میزان مصرف واحد در روز در نظر گرفته شد.

رحمان نژاد افزود: با توجه به اینکه واحدهای صنعتی استان، مدل تولید و فنّاوری متفاوتی داشتند نیاز به تغییراتی بود تا از سقف سهمیه استفاده گاز استان هم بالاتر نباشد، بنابراین با تعاملی که شرکت گاز استان داشت به یک عدد واحدی رسیدیم که  طی آن واحدها یک حداقل تولید داشته باشند و سیستم تولید و فنّاوری واحد هم دچار آسیب نشود.

معاون صنعتی ادامه داد: نوع خاص فنّاوری هر واحد صنعتی به‌گونه‌ای تدوین شد تا حداقل ۵۰ درصد ظرفیت تولید روزانه  خود را داشته باشند و  به فنّاوری آن‌ها نیز صدمه‌ای وارد نشود.

وی تائید کرد: صنایع باهم متفاوت هستند، برخی از صنایع مانند ریخته‌گری سوخت گاز، نیاز قطعی‌شان است اما در تولید کنسانتره گاز نقش کمتری دارد و در تولید گندله نیز میزان گاز متفاوت است، در برخی صنایع فولادی که با سیستم مگامدول به تولید آهن اسفنجی می‌پردازند باید خط تولید پیوسته ‌کارکند و به‌ محض قطعی گاز و خروج از مدار تولید خسارت زیادی به بار می‌آورد، بنابراین تأمین میزان گاز و اعمال محدودیت‌ها برابر با الویت قرار دادن فنّاوری‌های تولید، تعیین‌شده است.

رحمان نژاد گفت: فنّاوری فولاد بافت به‌گونه‌ای است که می‌تواند با تمام توان چند روز کار کند و چند روز خط خود را نگه دارد، بنابراین تابه‌حال نه واحدی تعطیل‌شده است و نه حتی خط تولیدی خوابیده است و  گزارشی مبنی بر خسارت وارده  به واحدهای تولیدی به علت اعمال محدودیت‌های گازی به ما اعلام‌نشده است.

معاون صنعتی، اداره کل صنعت و معدن و تجارت کرمان  ادامه داد: با توجه به اینکه همه‌ساله واحدهای سیمانی دچار قطعی گاز می‌شدند، امسال در آغاز فصل سرما ما به‌سرعت سوخت جایگزین را برای این واحدها تأمین کرده‌ایم و در خود واحد ذخیره‌شده است تا اگر قطعی احتمالی به علت سیستم دیسپاچینگی که وجود دارد از تهران به‌صورت مرکزی انجام شد، در راستای مدیریت مصرف بتوانند از سوخت جایگزین استفاده کند و خللی به تولید وارد نشود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد کاهش مصرف گاز برای واحدهای سیمانی اعمال‌شده است، اما کاهش تولید و یا تعطیلی کارخانه‌ای به ما اعلام‌نشده است و البته هیچ قبضی مبنی برافزایش قیمت گازبها و تعرفه‌ای برای واحدهای صنعتی صادر و یا اعمال نشده است.

انتهای پیام/ طهماسبی
 




اعمال محدودیت مصرف گاز برای صنایع بلی، قطعی گاز نه

منبع:آرمـان
? اعمال محدودیت مصرف گاز برای صنایع بلی، قطعی گاز نه