اطلس سرمایه‌گذاری رفسنجان تهیه می‌شود

فرماندار رفسنجان گفت: اطلس سرمایه‌گذاری شهرستان رفسنجان تهیه می‌شود و به کمک و جهت‌دهی این اطلس، سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی، صنعت و معدن را پیش می‌بریم. به گزارش نذیر کرمان از رفسنجان، فرماندار رفسنجان امروز در همایش بزرگداشت روز صنعت، معدن و تجارت در سرچشمه با نگاهی به آمار و ارقام در صنعت و کشاورزی […]


فرماندار رفسنجان گفت: اطلس سرمایه‌گذاری شهرستان رفسنجان تهیه می‌شود و به کمک و جهت‌دهی این اطلس، سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی، صنعت و معدن را پیش می‌بریم.

به گزارش نذیر کرمان از رفسنجان، فرماندار رفسنجان امروز در همایش بزرگداشت روز صنعت، معدن و تجارت در سرچشمه با نگاهی به آمار و ارقام در صنعت و کشاورزی اظهار داشت: در کشاورزی سیاست‌های اشتباهی داریم،  به‌دلیل اهمیت خودکفایی در تولید گندم، ۲۷ میلیاد متر مکعب آب مصرف می‌شود و ۱۵ میلیون تن گندم مصرف کشور است.

حسین رضایی توضیح داد: در حال حاضر میانگین تولید گندم در کشور ۳ تن در هکتار بوده و میانگین تولید هندوانه ۳۰ تن است که ۴ میلیارد متر مکعب برای آن آب مصرف می‌شود که می‌توانیم به دنیا بفروشیم و حدود ۱۵ میلیون تن گندم در ازای آن بگیریم و حدود ۲۳ میلیارد متر مکعب آب صرفه‌جویی می‌شود.

رضایی تصریح کرد: این عدد برای کشوری که آب‌های تجدیدپذیر آن حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیارد متر مکعب بیشتر نیست، عدد بسیار بزرگی‌ست و ما قبول داریم در کشاورزی بعضی سیاست‌ها اشتباه است.

وی به سهم اشتغال در کشاورزی، صنعت و خدمات پرداخت و اظهار داشت: سهم اشتغال استان کرمان در کشارزی حدود ۳۸ درصد است در حالی که میانگین کشوری ۱۶ درصد است و نشان می‌دهد استان کرمان استانی کشاورزی است.

فرماندار رفسنجان افزود: سهم اشتغال استان کرمان در بخش صنعت نیز ۲۲ درصد بوده و در کشور ۳۴ درصد است که سرمایه‌گذاری استان در حوزه صنعت کمتر بوده است و میانگین سهم اشتغال در بخش خدمات در کشور حدود ۵۰ درصد و استان کرمان ۴۰ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: استان کرمان بهشت معادن و بهشت کشاورزی است که هر دو را حفظ کرده و پیش می‌بریم.

 رضایی از حوزه مصرف آب در صنعت مس سخن به میان آورد و افزود: برای تولید یک تن مس حدود ۱۰۰ متر مکعب آب به روش لیچینگ مصرف می‌کنیم اما به روش‌های فلوتاسیون و غیره تقریبا ۲۱۵ متر مکعب آب مصرف می‌شود که در مقایسه  با کشاورزی مصرف آب کمتری دارد. اما ۲۶۵ متر مکعب گاز برای هر تن مس مصرف داریم در حالی که کشاورزی نیازی به گاز ندارد، از طرفی بخش صنعت یارانه‌های پنهان انرژی را می‌بلعد، بنابراین نگاه به صنعت باید منطقی و دقیق باشد.

وی با بیان اینکه برای تولید یک تن مس ۲۰ تا ۳۰ تن اسید سولفوریک تولید می‌شود که اگر تبدیل نمی‌شد، روزانه حدود ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ تن گاز so۲  تولید می‌شد، تصریح کرد: برای تولید یک میلیون تن مس که در افق این شرکت دیده شده، مباحث زیست‌محیطی حتما باید در نظر گرفته شود.

فرماندار رفسنجان در ادامه سخنانش گفت: هر یک تن نفت ۶۰۰ دلار ارزآوری دارد و محصولات کشاورزی هر تن ۶۲۰ دلار ارزآوری دارند، که مزیت کشاورزی را در مقابل صنعت، نفت، معدن و… نباید نادیده گرفت.

وی از تهیه اطلس سرمایه‌گذاری شهرستان با حمایت شهرداری و همکاری شورای شهر خبر داد و ابراز کرد: با تهیه این اطلس برای جایگاه کشاورزی، معدن و صنعت شهرستان کمک بزرگی خواهد بود و می‌توانیم جهت‌دهی خوبی به سرمایه‌گذاری شهرستان بدهیم.

پایان پیام/۸۰۰۱۶/ب





اطلس سرمایه‌گذاری رفسنجان تهیه می‌شود

منبع: فــارس
? اطلس سرمایه‌گذاری رفسنجان تهیه می‌شود