اضطراب مادران با نزدیک شدن به چهارشنبه‌سوری

چهارشنبه‌سوری، سنتی که در گذشته در کنار پدر و مادرهایمان با خنده و شیرینی برگزار می‌شد اکنون اما به تلخی تبدیل شده است و چیزی جز اضطراب مادران را به‌دنبال ندارد. به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «نذیر کرمان» به بهار که نزدیک می‌شویم سنت‌ها و فرهنگ‌های ایران بیشتر خودی نشان می‌دهند و جلوه می‌کنند […]

چهارشنبه‌سوری، سنتی که در گذشته در کنار پدر و مادرهایمان با خنده و شیرینی برگزار می‌شد اکنون اما به تلخی تبدیل شده است و چیزی جز اضطراب مادران را به‌دنبال ندارد.

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «نذیر کرمان» به بهار که نزدیک می‌شویم سنت‌ها و فرهنگ‌های ایران بیشتر خودی نشان می‌دهند و جلوه می‌کنند شاید اگر آیین نوروز را به عنوان یک سنت از ایران تاج بدانیم اما در طول سال سنت‌های دیگری نیز وجود دارند که کم‌کم جلوه می‌کنند و تا یک بدنه را کامل کنند.

سنت‌هایی که هر یک در ماه‌ها و مناسبت‌های مختلف سال از ایران باستان گرفته تا کنون نسل‌به‌نسل و سینه‌به‌سینه منتقل شده و در نهایت فرهنگی ایرانی را جلوه داده است.

برای مثال به ماه مبارک رمضان که می‌رسیم هر یک از شهرهای کشورمان ایران، در طول روزهای این ماه آداب مختلفی را اجرا می‌کنند برای مثال در کرمان «الله رمضونی» اجرا می‌شده و یا در بلندترین شب سال که به «شب چله» در گذشته معروف بوده است، دورهم نشینی‌ها جلوه می‌کرده است.

«چهارشنبه سوری» یکی دیگر از مراسم ما ایرانی‌هاست که به چهارشنبه آخر سال گفته می‌شود و البته دارای آداب و مراسمی بوده که متاسفانه با گذر زمان نه تنها در اجرای آن تفاوت‌هایی رخ داده است بلکه به یک معضل تبدیل شده است.

نگرانی بیشتر مادرها با نزدیک شدن به چهارشنبه‌سوری
زهرا ملایی یکی از بانوان کرمانی که به گفته خودش رنگ و لعاب چهارشنبه سوری این روزها با گذشته کاملا فرق دارد، در این رابطه به خبرنگار ما می‌گوید: ۵۲ سال سن دارم، یادم است به چهارشنبه آخر سال که می‌رسیدیم، مادربزرگم اصرار داشت که حتما آتش کوچکی در حیاط خانه روشن کنیم، دور آن بنشینیم و بعد از گذران زمان در کنار این آتش، در نهایت یک به یک از روی آن بپریم.

وی ادامه داد: شعر معروف «زردی من از تو، سرخی تو از من» را می‌خوانیدم و می‌خندیدیم اما این روزها به چهارشنبه‌سوری که نزدیک می‌شویم نگرانی و اضطراب مادرها بیشتر می‌شود.

سنتی که شیرینی‌اش به تلخی تبدیل شده است
محمد علیزاده یکی دیگر از شهروندان کرمانی بود که با او در خصوص سنت چهارشنبه‌سوری به گفتگو نشستیم، او در این رابطه بیان کرد: این روزها که از چهارشنبه آخر سال چیزی جز بدن‌های زخمی و چشم‌های از دست رفته و گریه و زاری پدر و مادرها دیده نمی‌شود.

علیزاده عنوان کرد: سنتی که در گذشته در کنار پدر و مادرهایمان با خنده و شیرینی برگزار می‌شد اکنون اما به تلخی تبدیل شده است.

فلسفه چهارشنبه‌سوری در فرهنگ ایرانیان
سید محمد گلاب‌زاده رئیس مرکز کرمانشناسی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار جتماعی پایگاه خبری «نذیر کرمان» با اشاره به این‌که آتش از جمله عناصر مقدس در بسیاری از ادیان است، توضیح داد: زرتشتی‌ها آتش زا مقدس می‌شمارند و در برابر آن عبادت می‌کنند.

وی ادامه داد: گذشتگان ما آتش را پاک‌کننده می‌دانستند و از این‌رو از روی آن می‌پریدند چرا که معتقد بودند با پریدن از روی آتش تمامی بدی‌ها، زشتی‌ها و ناپاکی‌هایشان را به آتش داده و در نهایت پاک به استقبال سال جدید می‌رفتند.

این تاریخ‌شناس کرمانی با گلایه از این‌که امروز این سنت نه تنها به‌درستی اجرا نمی‌شود، توضیح داد: این روزها چهارشنبه‌سوری دقیقاً برخلاف گذشته که باعث شادی می‌شد موجب ناراحتی و غم شده است.

گلاب‌زاده تاکید کرد: در گذشته مردم خود را موظف به اجرای رسم چهارشنبه‌سوری می‌دانستند و با آرامش و صبر بوته‌ای کوچک را آتش می‌زدند و درحالی‌ که دست یکدیگر را می‌گرفتند و از روی آن می‌پریدند، می‌خواندند که «زردی من از تو، سرخی تو از من».

وی با تاکید بر این‌که گذشتگان ما بسیاری از کارهای خود را بر مبنای فکری و دارای یک زمینه فرهنگی انجام می‌دادند، بیان کرد: دورهم‌نشینی‌ها در چهارشنبه‌سوری سبب دوستی و الفت بیشتری می‌شد و نویدی برای آغاز سال جدید بود که با دوستی و محبت قرار است آغاز شود.

انتهای خبر/ پسند

 




اضطراب مادران با نزدیک شدن به چهارشنبه‌سوری

منبع:آرمـان
? اضطراب مادران با نزدیک شدن به چهارشنبه‌سوری