استقبال مردمی از اولین جشنواره ملی نان در کرمان

یکی از شرکت‌کنندگان در جشنواره ملی نان گفت: از استقبال مردم کرمان واقعا شگفت‌زده شدم، اگر چنین جشنواره‌هایی باز هم ادامه داشته باشد، من دوباره شرکت خواهم کرد. نذیر کرمان کرمان – اولین جشنواره ملی نان با استقبال بی‌نظیر مردم دیار کرمان و علاقه‌مندان به نان روبه‌رو شده است. جشنواره ای که با حضور غرفه‌هایی […]


یکی از شرکت‌کنندگان در جشنواره ملی نان گفت: از استقبال مردم کرمان واقعا شگفت‌زده شدم، اگر چنین جشنواره‌هایی باز هم ادامه داشته باشد، من دوباره شرکت خواهم کرد.

نذیر کرمان کرمان – اولین جشنواره ملی نان با استقبال بی‌نظیر مردم دیار کرمان و علاقه‌مندان به نان روبه‌رو شده است.

جشنواره ای که با حضور غرفه‌هایی از حدود ۲۰ استان کشور همراه با برخی شهرستان‌های استان کرمان برگزار شده و شور و حال خاصی به کرمان بخشیده است.

برای آشنایی بیشتر با نان‌های سنتی به سراغ برخی از غرفه‌های این نمایشگاه می‌روم.ابتدا با فاطمه دهقان، مسؤول غرفه پخت نان لیتری یزدی هم کلام می‌شوم.

او در گفت‌وگو با نذیر کرمان به احیای سنت‌های قدیمی در تهیه نان لیتره تاکید کرد و گفت: طرز تهیه این نوع نان را از مادر بزرگ‌ها و اجداد خود به ارث برده‌ایم، ما نیز برای احیاء این سنت و پایبندی به آداب‌ورسوم قدیمی و تهیه نان به روش قدیمی و با استفاده از آتش و تابه‌های قدیمی، این جشنواره را انتخاب کردیم و امیدوارم برگزاری چنین جشنواره‌هایی باز هم ادامه داشته باشد.

 به سراغ غرفه‌ای از شمال ایران و خانم مهری موحدیان از علی آبادکتول که از تولید کننده گان نان کاک در استان گلستان است، می‌روم.

وی ضمن تشکر و قدردانی از مهمان‌نوازی‌ مردم دیار کریمان به نان محلی خود به نام کاک اشاره کرد و ادامه داد: مواد تشکیل‌دهنده این نوع نان، شکر و روغن و آرد است که از گذشته‌های دور در مراسمات دورهمی خانوادگی خصوصا در عید نوروز مورد استفاده قرار می‌گرفته و اکنون ما راه نیاکان خود را ادامه می‌دهیم.

مهری موحدیان ادامه داد: از استقبال مردم کرمان واقعا شگفت‌زده شده‌ام، اگر چنین جشنواره‌هایی باز هم ادامه داشته باشد، من دوباره شرکت خواهم کرد، چرا که سبب آشنایی مردم با سنت‌ها و فرهنگ پر آوازه ایرانی خواهد شد.

صدیقه زارع نیز مسؤول غرفه نان کُرنو از شهرستان انار است که همراه با خانواده خود در این جشنواره شرکت کرده، او از کیفیت بالا نان محلی خود می گوید و ادامه می‌دهد: بخشی از کیفیت این نان به علت مواد تشکیل دهنده آن از جمله، آرد و خمیر مایع محلی است که سبب کیفیت بالای این محصول شده است و بخش دیگر نیز نوع تنور آن است که بسیار متفاوت از بقیه تنور هاست.

پخت نان کُرنو به دوره زندیه بر می‌گردد

وی عنوان کرد: با بررسی‌های صورت گرفته، تاریخچه پخت نان کُرنو در شهرستان انار به دوره زندیه بر می‌گردد.

 وی در خصوص نحوه طبخ نان کُرنو اظهار کرد: نوع طبخ این نان با بقیه نان‌ها بسیار متفاوت است، چرا که بعد از تهیه آتش زمانی که هیزم‌ها تبدیل به ذغال شدند، تعدادی سنگ مسطح روی دغال گذاشته‌ می‌شود و سپس نان با ضخامت را روی سنگ‌های داغ قرار می‌دهیم و درب تنور بسته شده و نان بعد از گذشت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه آماده می‌شود که سبب کیفیت بالای آن می‌شود‌، اما اکنون متأسفانه خبری از تنورهای قدیمی کُرنو نیست و بیشتر نانوایی‌ها صنعتی شده که جای تاسف دارد.

به گزارش فارس، جشنواره ملی نان، از ۱۱ تا ۱۴ مهرماه سال جاری در بوستان شورا برقرار است.

پایان پیام/ ۸۰۰۶۶/ ش





استقبال مردمی از اولین جشنواره ملی نان در کرمان

منبع: فــارس
? استقبال مردمی از اولین جشنواره ملی نان در کرمان