استان کرمان به بیش از ۹۰۰ محیط‌بان نیاز دارد

فت فتو/کرمان سرپرست حفاظت محیط زیست استان کرمان از عدم وجود اداره محیط زیست در شش شهرستان استان کرمان سخن گفت و تصریح کرد: ۱۴ پاسگاه محیط بانی در استان داریم که تعدادی به دلیل نبود نیروی انسانی غیر فعال هستند و با کمبود شدید نیرو مواجه هستیم و اکثر مناطق تحت حفاظت ما هیچ […]

فت فتو/کرمان سرپرست حفاظت محیط زیست استان کرمان از عدم وجود اداره محیط زیست در شش شهرستان استان کرمان سخن گفت و تصریح کرد: ۱۴ پاسگاه محیط بانی در استان داریم که تعدادی به دلیل نبود نیروی انسانی غیر فعال هستند و با کمبود شدید نیرو مواجه هستیم و اکثر مناطق تحت حفاظت ما هیچ گونه پاسگاه حفاظتی و نیروی انسانی ندارند و به بیش از ۹۰۰ نیروی محیط بان نیاز داریم.

طالب خالویی امروز ۱۵ شهریورماه در نشست منطقه ای مدیران حفاظت محیط زیست کشور (منطقه سه) در کرمان گفت: تنوع آب و هوایی، جغرافیایی و وسعت منطقه ای باعث ایجاد موقعیت ها و ویژگی های خاص در استان کرمان شده است.

او می افزاید: این تفاوت ها باعث تنوع اکوسیستم ها و تنوع زیستی قوی در این خطه شده به طوری که از استان کرمان به عنوان ویترین تنوع زیستی کشور یاد می شود.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان، ۲۳ منطقه را تحت مدیریت این اداره کل دانست و بیان کرد: وسعت مناطق تحت مدیریت و شکار ممنوع استان کرمان بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار و معادل ۱۵ درصد از سطح استان است.

او در ادامه با اشاره به اقلیم چهار فصل و منابع خدادادی استان کرمان، اظهار کرد: از استان کرمان به عنوان باغستان ایران یاد می شود.

طبق اعلام خالویی، استان کرمان ۱۳۵۰ گونه گیاهی (۱۷ درصد گونه های گیاهی کشور) و ۳۳۴ گونه جانوری (۲۴ درصد گونه های جانوری کشور) در خود جای داده است که ۷۰ درصد از این گونه های جانوری تحت حفاظت یا در خطر انقراض هستند.

او می افزاید: یوزپلنگ آسیایی، خرس سیاه آسیایی، گور ایرانی، پلنگ، آهو، جبیر، کل و بز، قوچ، میش و انواع گربه سانان از جمله گونه های شاخص جانوری استان کرمان هستند.

«جهان با بحران خشکسالی و تغییرات اقلیم مواجه است و کشور ایران در کمربند خشک و نیمه خشک جهانی قرار دارد و تحت تاثیر تغییرات اقلیم قرار گرفته و استان کرمان به شدت در معرض تهدیدات ناشی از خشکسالی است که اکوسیستم ها و تمرکز زیستی این خطه قرار گرفته است.» این مطلب بخش دیگری از سخنان خالویی در این گردهمایی بود.

به گفته او، در استان کرمان با محدودیت آب های جاری مواجه هستیم و آب کشاورزی و شرب به آب های زیرزمینی وابسته است و بیلان منفی آب، کاهش آب های زیرزمینی، آلودگی آب های زیرزمینی، خشک شدن قنوات، چشمه ها و تالاب ها این منطقه را با کانون های گرد و غبار مواجه کرده است.

«کرمان از نظر گرد و غبار در زمره استان های آلوده کشور قرار دارد و براساس مطالعات انجام شده ۲ هزار و ۵۲۷ هکتار از اراضی استان تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارند به طوری که ۲۹ کانون گرد و غبار در استان کرمان شناسایی شده و جازموریان با وسعت ۶۰ هزار هکتار بزرگترین کانون گرد و غبار در استان و سومین کانون کشور از لحاظ وسعت شناسایی شده است.» این بخش دیگر سخنان او در نشست منطقه ای مدیران حفاظت محیط زیست کشور بود.

کرمان را دریابید این مطلب تاکید سرپرست حفاظت محیط زیست استان کرمان در این نشست بود و در ادامه اظهار کرد: مناطق تحت مدیریت و زیستگاه های حیات وحش استان کرمان به شدت در معرض تهدید قرار گرفته اند.

خالویی در ادامه ادامه از رشد ۴۲۱ درصدی اعتبارات سال جاری سخن به میان آورد و گفت: ۳۲۰ درصد در اعتبارات استانی و ۷۰۴ درصد در اعتبارات نفت رشد داشته ایم.

انتهای پیام




استان کرمان به بیش از ۹۰۰ محیط‌بان نیاز دارد

منبع: ایـسنا
? استان کرمان به بیش از ۹۰۰ محیط‌بان نیاز دارد